گردشگری آذربایجان غربی به تقویت زیرساخت‌ها نیاز دارد

ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای تقویت زیرساخت های گردشگری در راستای رونق و توسعه این صنعت درآمدزا در استان گفت: در این راستا، طی ماه های اخیر ۱۱ هزار میلیارد ریال طرح در نقاط مختلف استان افتتاح شده و سعی داریم که این روند را ادامه دهیم.

مرتضی صفری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آذربایحان غربی با توجه به ظرفیت های بالای گردشگری، یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی، جاذبه های طبیعی و مناطق کوهستانی جزو استانهای برتر کشور است، افزود: اما با وجود تمامی این پتانسیل ها آنگونه که شایسته است در زمینه زیر ساخت های این جاذبه های تاریخی و طبیعی کار صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که کدام مولفه ها صنعت گردشگری آذربایجان غربی را رونق می دهند و آیا به آنها توجه شده است؟ اضافه کرد: یکی از مولفه های مهم که برنامه ریزی خوبی درآن زمینه صورت نگرفته است، زیر ساخت های گردشگری است.

وی ادامه داد: وقتی یک گردشگر به استان می آید و از جاذبه و اثر تاریخی بازدید می کند باید این آثار از امکانات رفاهی همانند سرویس های بهداشتی، رستوران و محل اقامت مناسب برخوردار باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: این زیر ساخت ها در پایگاه های جهانی و ملی نظیر قلعه بسطام نیز باید ایجاد شود تا گردشگران هنگام بازدید از امکانات مورد نیاز بهره مند شوند.

صفری گفت: همچنین ساماندهی و توجه به راههای ارتباطی این اماکن تاریخی از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا گردشگر راحت تر به مقصد مورد نظر برسد و مسیرهای پرتردد استان نیز باید بهسازی و ساماندهی شوند.

گامهای بلند میراث فرهنگی برای رونق گردشگری

وی افزود: باتوجه به فراموشی تقویت زیر ساخت ها در طول سالیان متمادی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی عزم خود را جزم کرده تا در حد توان به ساماندهی زیرساخت ها بپردازد چنان که درحال حاضر در حال تکمیل زیر ساخت هاست و دریک ونیم‌ سال اخیر توسعه زیر ساخت ها بالای ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی بابیان اینکه اتفاق خوبی در حوزه رونق گردشگری می افتد، اضافه کرد: در مسیر ارومیه به تبریز کشتی آرتمیا و مجموعه رفاهی گردشگری ایجاد شده تا میزبان گردشگران و مسافران باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین در پایگاه ملی حسنلو امکانات مورد نیاز در حال آماده سازی است و علاوه براین در آبشار سوله دوکل نیز ایمنی سازی محیط آبشار برای حفظ جان گردشگران و جلوگیری از حوادث احتمالی صورت گرفته و ۲ صحنه عکاسی هم طراحی شده است تا گردشگران از آن استفاده کنند.

صفری اظهار کرد: علاوه بر آن در مسیر آبشار سوله دوکل مجموعه سرویس های بهداشتی در حال احداث است.

گردشگری آذربایجان غربی به تقویت زیرساخت‌ها نیاز دارد/ افتتاح ۱۱ هزار میلیارد ریال طرح

تبلیغ؛ مولفه ای دیگر برای رونق گردشگری

وی گفت: تبلیغ و اطلاع رسانی و بهره گیری از قدرت رسانه برای معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی باعث می شود صنعت گردشگری در مسیرخوبی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در این راستا همراهی رسانه ها و فعالان فضای مجازی بسیار ضروری بوده و می تواند در رونق این بخش و درآمدزایی ناشی از آن برای استان بسیار موثر باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: ظرفیت مرز نیز از مولفه های دیگری است که می تواند استان را در گردشگری موفق کند؛ برقراری مراودات مرزی با کشورهای همجوار هم به اقتصاد استان کمک کرده و هم بستر مناسبی برای حضور گردشگران فراهم می کند.

افتتاح ۱۱ هزار میلیارد ریال پروژه گردشگری در یک ماه

صفری اظهار کرد: در سفر وزیر سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال پروژه اشتغال، در هفته دولت چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پروژه کلنگ زنی و افتتاح شده و همچنین در هفته گردشگری ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال پروژه افتتاح شد که سرجمع ۱۱ هزار میلیارد ریال را شامل می شود.

وی به کتاب «آذربایجان غربی نگارخانه تاریخ و طبیعت» اشاره کرد و گفت: این کتاب دارای ۴۰۰ عدد عکس، تعریف کد کیوآر برای ۷۰ بنای تاریخی، جاذبه گردشگری و طراحی اپلیکیشن معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی استان و حاصل تلاش و آثار جواد پور صمد عکاس پیشکسوت و برجسته استان است.

وی با قدردانی از همراهی و همگامی رسانه ها در انعکاس اخبار و جاذبه های تاریخی و طبیعی استان افزود،: آذربایجان غربی در شهریورماه جاری پس از استانهای مازندران، گیلان، خراسان رضوی ،اردبیل و آذربایجان شرقی، ششمین استان پرمسافر کشور بود که این امر نشان می دهد با توسعه زیر ساخت ها و تقویت روز افزون آنها آذربایجان غربی به رتبه ای بالاتر صعود خواهد کرد.

برگزاری دوره آشناسازی برای آژانس های ترکیه

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی افزود: سه دوره تور آشناسازی برای آژانس ها و دفاتر خدماتی کشور ترکیه برگزار شد تا دراین دوره ها با ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری و ظرفیت های استان آشنا شوند تا گردشگران خود را به راحتی به مکانهای مورد نظر ببرند.

وی افزود: این دوره ها در آینده با دیگر کشورهای همجوار در صورت تمایل و علاقمندی طرف های مقابل برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی دارای یک هزار و۸۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی و جهانی است که از این میان قره کلیسای چالدران، کلیسای زور زور ماکو، تخت سلیمان تکاب، کاروانسرای شاه عباسی خوی در فهرست جهانی یونسکو قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha