مدیرکل هواشناسی کرمان: هشدار کشوری برای بارندگی‌ جیرفت صادر شده بود

کرمان- ایرنا- مرگ ۱۵ نفر در سیلاب رودخانه فصلی هلیل شهر جیرفت در حالی از شامگاه دوشنبه خبرساز بوده که مدیرکل هواشناسی استان کرمان تاکید دارد در هشدار سطح زرد هواشناسی کشوری به بارندگی‌های آن شب این شهر اشاره شده است.

به گزارش ایرنا، دیشب خبر ناگهانی مفقود شدن ۱۵ نفر در سیلاب رودخانه فصلی هلیل شهر جیرفت کام خیلی ها را تلخ کرد؛ خبری که با پیدا شدن تمامی مفقودان جان باخته این حادثه ناگوار این سئوال را در ذهن همه ما پر رنگ کرد که برای این سیل آیا هشداری از پیش صادره شده بود ؟ اگر هشداری صادر شده چرا به این هشدارها توجه نشده است؟؛ فرماندار جیرفت در مصاحبه با رسانه ها گفته بود که هشدار هواشناسی اعلام نشده بود.

فرماندار جیرفت صبح امروز اعلام کرد پیکر آخرین مفقودی ناشی از طغیان هلیل‌رود جیرفت پیدا و جست و جوی نیروهای امدادی و مردم متوقف شد؛ ١۵ نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند.

احمد بلندنظر با بیان اینکه غیر از یک نفر همگی جان باختگان اتباع افغان هستند، اظهار داشت: این اتباع به صورت خانوادگی در باغ کار می کردند و کودکان آنها برای آب تنی به داخل رودخانه رفته بودند که بر اثر بارندگی در بالا دست رودخانه، سیلاب ایجاد شد و این اتفاق رخ داده است.

پاسخ مدیرکل هواشناسی

محسن عراقی‌زاده مدیرکل هواشناسی استان کرمان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه هشدار هواشناسی سطح زرد در اشاره به سیل اخیر در جیرفت روز یکشنبه هشتم مهرماه به صورت کشوری توسط سازمان هواشناسی صادر شده بود افزود: در این هشدار برای روز دوشنبه نهم مهرماه به بارندگی در ارتفاعات مازندران و شرق گیلان، تهران، البرز، قم، قزوین، همدان، مرکزی، زنجان، کردستان، جنوب آذربایجان غربی، شمال کرمانشاه، نیمه شرقی لرستان، شمال غرب سمنان، شمال شرق خوزستان، هرمزگان و ارتفاعات در جنوب و مرکز کرمان اشاره شده بود.

مدیرکل هواشناسی کرمان: هشدار کشوری برای بارندگی‌ جیرفت صادر شده بود
برگرفته از سازمان هواشناسی کشور

هشدار کشوری به مدیریت بحران ارسال شده بود

وی بیان کرد: هشدارهای هواشناسی که از سوی سازمان هواشناسی کشور صادر می‌شود به صورت اتوماتیک به تمامی استان‌ها و مدیریت بحران‌های هر استان ارسال می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان تاکید کرد: از طریق ما نیز روز یکشنبه هشدار کشوری سازمان هواشناسی به مدیریت بحران استان ارسال شده بود.

عراقی زاده تصریح کرد: هشدار هواشناسی سطح زرد که در آن به بارندگی ها اشاره شده بود برای سه روز یکشنبه، دوشنبه و امروز(سه‌شنبه) در نواحی جنوبی و مرکزی استان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی مستندات مربوط به هشداری که سازمان هواشناسی کشور در ارتباط با بارندگی‌ها صادر کرده بود، موجود است.

مدیرکل هواشناسی کرمان: هشدار کشوری برای بارندگی‌ جیرفت صادر شده بود

مدیرکل هواشناسی استان کرمان در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه بعضی از مسئولان جیرفت هشدار هواشناسی را دریافت نکرده بودند، افزود: سازمان هواشناسی به صورت اتوماتیک برای همه مدیریت های بحران‌ در هر استان هشدارها را می فرستد، من نمی دانم چه کسی این هشدار را دریافت کرده و چه کسی دریافت نکرده است؛ ضمن اینکه همکاران ما در هواشناسی استان به استناد همین هشدار کشوری در تمامی خبرگزاری ها و رسانه ها درباره بارندگی ها مصاحبه و بر بارندگی‌ها تا روز سه‌شنبه در نیمه جنوبی و مرکزی استان اشاره کرده‌اند.

وی بیان کرد: مستندات مصاحبه‌های همکاران ما در مجموعه هواشناسی استان و تمام مصاحبه‌هایی که در آنها به این بارندگی‌ها اشاره شده وجود دارد.

عراقی زاده در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه چرا پیامکی برای هشدار سطح زرد هواشناسی در مورد بارندگی در سطح استان صادر نشده بوده، خاطرنشان کرد: معمولا برای هشدارهای سطح زرد پیامک ارسال نمی‌شود، وقتی سطح هشدار بالاتر می‌رود در هشدارهای سطح نارنجی و قرمز ضمن ارسال پیامک، جلساتی نیز برگزار می‌شود و البته این قانون برای سازمان هواشناسی کشوری هم وجود دارد و برای هشدار سطح زرد پیامک ارسال نمی‌شود، تنها برای مدیریت بحران ها این هشدار را ارسال می‌کند.

وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه چرا در اعلام روابط عمومی هواشناسی در روز دوشنبه نهم مهرماه تنها به این جمله اشاره شده بود که «جاری شدن روان‌آب به صورت نقطه ای محتمل است»، اظهارداشت: درست است، تعریف روان‌آب و سیل کاملا متفاوت است ولی ما متولی سیل نیستیم، پایش سیل با آب منطقه ای است، تنها اعلام بارندگی و میزان آن با هواشناسی است.

در همین زمینه بخوانید:

مدیرکل هواشناسی استان کرمان تصریح کرد: هواشناسی به بارندگی شامگاه دوشنبه در استان اشاره کرده بود، اما اینکه این بارندگی تبدیل به سیل می‌شود یا نمی‌شود بستگی به شرایط زمین، توپوگرافی و خیلی از مسائل دیگر دارد که تخصص من هم نیست.

مدیرکل هواشناسی کرمان: هشدار کشوری برای بارندگی‌ جیرفت صادر شده بود

بارش نقطه ای

وی با اشاره به اینکه در جیرفت سه ایستگاه هواشناسی کامل وجود دارد، گفت: در کنار این سه ایستگاه، ایستگاه‌های باران‌سنجی نیز در جیرفت وجود دارد که هیچ کدام از آنها بارندگی را در ایستگاه‌های ما ثبت نکردند؛ این بارندگی های شامگاه دوشنبه این شهر، خارج از ایستگاه بوده یعنی بارندگی به صورت نقطه‌ای و رگباری در یک منطقه‌ای رخ داده است.

عراقی زاده اظهارداشت: با خانواده قربانیان سیل شامگاه دوشنبه جیرفت ابراز همدردی می‌کنیم و به یاری خدا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در سطح استان و کشور نباشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha