به گزارش ایرنا از وزارت دادگستری، عسکر جلالیان در اجلاس پنجاه و هفتم شورای حقوق بشر سازمان ملل که به صورت مجازی برگزار شد درباره نقش آموزش در ترویج صلح و مدارا برای کودکان اظهار داشت: با توجه به اعلامیه جهانی ۱۹۴۸ حقوق بشر، میثاق دوم ۱۹۶۶ حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اجتماعی و کنوانسیون ۱۹۸۹ حقوق کودک همچنین توجه به بسیاری از دیگر اسناد ملی و بین المللی، حق بر صلح جزء نسل سوم حقوق بشر و غیر قابل نقض و سهم آموزش در نهادینه کردن آن بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: در زمان صلح نیز طیف گستردهای از حقوق افراد جامعه بهویژه زنان و کودکان نقض میشود. از آنجایی که کودکان جزء اقشار آسیبپذیر هستند، حاکمیتها برای حفظ حقوق و توجه به سلامت آنها، باید مبانی صلح را در سطوح مختلف آموزش دهند.
معاون وزیر دادگستری اضافه کرد: در کشور ما با تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در سال ۱۳۹۹ تدابیر عملیاتی و اجرایی مهمی برای حفاظت و حمایت از کودکان اندیشیده شده است. در همین قانون برای ذیربطان کودکان تکالیف مشخصی شناسایی و احراز شده است.
جلالیان افزود: از جمله در آییننامه اجرایی ماده ۶ این قانون صراحتاً متولیان امور کودکان مشخص و تکالیف آنها احراز شده است همچنین در این آییننامه علاوه بر جرم انگاری نقض حقوق کودک برای ترک فعلهایی که در این حوزه ممکن است رخ دهد نیز تدابیر بازدارنده اندیشیده شده است.
وی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران مدعیالعموم ابتدای هر سال تحصیلی بخشنامهای را برای مقابله با پدیده بازماندگی از تحصیل به دستگاههای ذیربط ابلاغ میکند و توصیه میکنیم در همه کشورها مدعیالعموم از این تجربه استفاده کند زیرا چنین اقداماتی توجه به آموزش را نهادینه میکند و بیتردید آموزشهای دوران اولیه تحصیلی، نقش بسیار مهمی در ترویج صلح، آرامش و مدارا دارد.
معاون حقوق بشر و امور بینالملل با اشاره به نقض فاحش و وحشیانه حقوق بشر در غزه اظهار داشت: چگونه از حق کودکان بر آموزش و حق کودکان بر صلح صحبت میکنیم در حالی که حدود یک سال است کودکان بیپناه غزه از این دو حق مطلقاً محروم هستند و این محرومیت مدام در قاب دوربینها به نمایش گذاشته میشود و با کمال تاسف ناظران بینالمللی نسبت به آن بیتفاوت هستند.امیدواریم برای این نقض فاحش تدابیری اندیشیده شود.
نظر شما