۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۷:۳۸
کد خبر: 85614424
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین: حمایت نظامی آمریکا از تایوان، به بن‌بست منتهی خواهد شد

تهران-ایرنا-سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به تصویب بسته نظامی ۵۶۷ میلیون دلاری آمریکا برای تایوان هشدار داد که حمایت واشنگتن از جدایی‌طلبان تایوان، به بن بست منتهی شده و ایالات متحده با پیامدهای اقداماتش مواجه خواهد شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از نشریه گلوبال تایمز، لین جیان در نشستی خبری گفت که آخرین کمک نظامی ایالات متحده به جزیره تایوان، به‌شدت اصول «چین واحد» و مفاد سه بیانیه مشترک میان دوکشور را نقض می‌کند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه گزارش بسته حمایت نظامی ۵۶۷ میلیون دلاری این کشور برای تایوان تایید کرد.

این مقام چینی افزود: اقدام آمریکا در واقع حمایت و تشویق لای چینگ-ته و سایر مقام‌های حزب مترقی دموکرات تایوان(DPP) در پیگیری لجوجانه جدایی این منطقه و تحریک آنها علیه سیاست چین واحد است.

وی ادامه داد: این اظهارات بار دیگر ثابت کرد که بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات در تنگه تایوان و مهم‌ترین آسیب به وضعیت موجود میان دو سوی تنگه، ناشی از فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه اعضای جنبش «تای‌دو» و حمایت‌های آنها از سوی کشورهای خارجی به رهبری ایالات متحده است.

«تای‌دو» (台独) به معنای استقلال تایوان است و به جنبش یا ایده‌ای اشاره دارد که به دنبال اعلام استقلال رسمی تایوان از چین و تشکیل یک کشور مستقل است. این مفهوم به‌شدت با موضع دولت چین که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، در تضاد است و هرگونه تلاش برای استقلال تایوان از سوی پکن به‌عنوان تهدیدی جدی علیه تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور تلقی می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که مسیر جنبش تای‌دو تایوان بن‌بست است و اصرار آمریکا بر «حمایت از آن با زور» به ناچار به ضرر خود این کشور تمام و با پیامدهای اقداماتش مواجه خواهد شد.

وی افزود: ما از آمریکا می‌خواهیم که به اصل چین‌واحد و سه بیانیه مشترک بین دو کشور پایبند باشد و از تسلیح تایوان به هر شکلی دست بردارد.

لین ادامه داد: هیچ اهمیتی ندارد که آمریکا چه تعداد سلاح به تایوان بدهد؛ این امر هرگز عزم راسخ ما را برای مقابله با جدایی‌تایوان و حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورمان متزلزل نخواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha