پیشنهاد پنچ نقطه برای ساخت دروازه قرآن تهران
عکس تزئینی است

تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: پنج نقطه برای ساخت دروازه قرآن تهران پیشنهاد شده که یکی از آنها تقریبا نهایی شده است.

به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، مهدی پیرهادی روز چهارشنبه با اشاره به مصوبه شورای شهر ششم در خصوص احداث دروازه قرآن، اظهار کرد: در زمان تصویب این مصوبه، هتک حرمت به قرآن کریم را در برخی کشورهای اروپایی شاهد بودیم و با توجه به فضای موجود، اعضای شورا پیشنهاد دادند که ورای اعتراضات مردم و مسلمانان در دنیا، اقدام ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

وی افزود: رویکرد این بود که شهرداری تهران مکلف به ساخت دروازه قرآن شود اما صرفا بحث عمرانی مطرح نباشد در همین راستا با رعایت تشریفات، شهرداری را مکلف به برگزاری مسابقه بین‌المللی برای طراحی دروازه قرآن و اطلاع‌رسانی در این خصوص کردیم.

پیرهادی تاکید کرد: تلاش ما این بود که معماران دنیا بویژه کشورهای اسلامی در ساخت دروازه قرآن مشارکت و حضور فعال داشته باشند.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با اشاره به برگزاری جلسات با اساتید پیشکسوت و جوان حوزه معماری و شهرسازی در دو سال اخیر، گفت: اساتید این عرصه با رویکرد مدیریت شهری موافق بودند و در نهایت، کار به شهرداری تهران با محوریت سازمان زیباسازی واگذار شد.

وی با بیان اینکه محدوده مورد نظر برای ساخت دروازه قرآن از فرودگاه امام تا حرم امام توسط کارشناسان پیشنهاد شده بود، ادامه داد: انتخاب این محدوده با توجه به اینکه شاهراه شهرهای کشور است و مسافران خارجی نیز از این مسیر وارد تهران می‌شوند، مورد تاکید و نظر اکثریت اعضا قرار گرفت.

پیرهادی به انتخاب مشاور طرح اشاره کرد و افزود: در محدوده موردنظر پنج نقطه مشخص شده و نقطه نهایی در محدوده عوارضی تهران - قم قرار دارد. با توجه به الکترونیکی شدن پرداخت عوارض، ساختار موجود کارکرد خاصی ندارد و نقطه مناسبی برای ساخت دروازه قرآن به شمار می‌رود.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه باید در این محل به لحاظ مباحث ترافیکی کار اساسی انجام شود، یادآور شد: با توجه به اینکه محدوده عوارضی به طور کامل زیر مجموعه شهرداری تهران نیست و در حریم قرار دارد کار بین بخشی است و باید هماهنگی‌هایی با وزارت راه و شهرسازی صورت بگیرد که سازمان زیباسازی پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌هایی را در این خصوص انجام داده است.

وی با بیان اینکه کارهای بین بخشی زمان‌بر شده است، اضافه کرد: بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده، تلاش بر این شد که در این مدت مشاور مستقر شود و مطالعات لازم را در جنبه‌های مختلف انجام دهد.

پیرهادی با اشاره به نامه‌نگاری‌های رییس شورا با رئیس جمهور سابق و موافقت شهید رئیسی با ساخت این دروازه، گفت: نامه‌نگاری‌هایی در رابطه با جزییات اجرای این طرح، رفع موانع و پدافند غیرعامل با معاون اول رییس جمهور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه دولت سیزدهم انجام شد و دولت موافقت خود را با این موضوع اعلام کرد.

وی با بیان اینکه مباحث فعلی حول این محور است که دروازه قرآن تنها یک دروازه باشد و یا مکان‌رویداد و مجتمع ایستگاهی راه‌اندازی شود، اظهار کرد: با اساتید مذهبی و قرآن‌پژوهان نیز جلساتی جهت اجرای هرچه بهتر این طرح با استفاده از نظرات اساتید برگزار شده است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با تاکید بر اینکه وزارت‌خانه‌ها رویکرد خوبی داشتند، افزود: با توجه به اهمیت موضوع پیشنهادات و تصمیمات در دبیرخانه بررسی و پیگیری لازم صورت گیرد از طرفی دیگر روند زمان‌بر امور اداری نیز از سوی دبیرخانه تسهیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه این پروژه ملی و یا شاید فراملی باشد، تاکید کرد: در ایام اربعین ساخت دروازه قرآن در عراق با مسوولان این کشور مطرح شد که مورد استقبال آنها قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha