از همبستگی دانشگاهیان با مردم لبنان و فلسطین تا مهلت بازنگری سهمیه کنکور

تهران- ایرنا- تجمع دانشگاهیان در محکومیت حملات رژیم صهیونیستی و ترور شهید سیدحسن نصرالله، حضور وزیر علوم و معاونان وی در دفتر حزب الله در تهران و ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس‌جمهور در خصوص کنکور از مهمترین‌رویدادهای هفته دوم مهرماه در حوزه آموزش عالی بود.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، حال و هوای دانشگاه‌ها در هفته دوم مهرماه متفاوت از هفته نخست بود. پس از بمباران محلات مسکونی منطقه حاره حریک در ضاحیه بیروت توسط هواپیماهای رژیم صهیونیستی در شامگاه جمعه (۶ شهریورماه) کلاس‌های دانشگاه‌ها برای ۲ ساعت از ساعت ۱۱ تا ۱۳ ظهر روز شنبه (هفتم مهرماه) تعطیل شد و دانشگاهیان و دانشجویان به همراه دیگر اقشار جامعه در اعتراض به حملات رذیلانه رژیم اشغالگر قدس تجمع کردند. در همین راستا حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سعید حبیبا رئیس سازمان امور دانشجویان با حضور در دفتر حزب الله لبنان شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفتند.

در هفته گذشته رئیس جمهور ابلاغ مهمی در حوزه کنکور داشت. مسعود پزشکیان ماده واحده «الزام بازنگری و اصلاح سهمیه‌های سنجش و پذیرش دانشجو به تفکیک استانی» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد و بر اساس آن مهلت سه ماهه ای برای بازنگری در سهمیه های پذیرش دانشجو را به وزارت خانه‌های علوم و بهداشت، سازمان ملی سنجش، دانشگاه آزاد، کمیسیون آموزش مجلس و ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی داد.

از دیگر رویدادهای مهم هفته گذشته اطلاعیه ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که اعلام کرد هر تغییری در نحوه برگزاری آزمون‌های سراسری تنها از سال ۱۴۰۵ ممکن است و تا آن زمان شیوه فعلی پابرجا خواهد بود.

افزون بر این، حسن فرطوسی از سوی هیأت دولت و با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران منصوب شد. در بخشی از حکم حسین سیمایی خطاب به حسن فرطوسی آمده است:  با عنایت به مادۀ ۱۲ اساسنامه کمیسیون ملی یونسکو در ایران،مصوبه هیأت محترم وزیران و  نظر به مراتب تعّهد، تخصّص و تجارب ارزشمند جناب‌عالی، به موجب این حکم به عنوان «دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران» منصوب می‌شوید.

حسن فرطوسی (متولد ۱۳۵۷ خرمشهر) دارای دکتری حقوق بین الملل از دانشگاه ژنو سوئیس است که به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه تسلط دارد. وی کتاب‌ها و مقالات متعددی تألیف و ترجمه کرده و یادداشت‌هایی در رسانه‌های مختلف منتشر کرده است. در سال ۱۴۰۲ کتاب وی، با عنوان «نمایه‌ای از تجارت در کالاهای فرهنگی، در پرتو اسناد سازمان تجارت جهانی و یونسکو، با بسترهای حقوق سخت و حقوق نرم» به زبان انگلیسی در ژنو توسط انتشارات Globethics منتشر شد.

موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور، دانشجوی دکتری می‌پذیرد

موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور برای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ در رشته "مطالعات نوآوری و توسعه فناوری‌های راهبردی" از طریق فراخوان استعدادهای درخشان، دانشجوی دکتری می‌پذیرد. متقاضیان حایز شروط اولیه، می‌توانند با مراجعه به نشانی https://nrisp.ac.ir/applicantsform/ فرم تقاضای پذیرش دکتری استعداد درخشان موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور را تکمیل کنند. مهلت ثبت‌نام در این فراخوان تا تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ است.

شرط اولیه برای پذیرش دانشجو در این موسسه داشتن سوابق پژوهشی و حداقل معدل کل ۱۶ در دوره کارشناسی و معدل کل ۱۷ در دوره کارشناسی ارشد مرتبط یا معدل همتراز شده هریک از دوره‌های یاد شده (معدل دوره کارشناسی ارشد بدون احتساب نمره پایان نامه) است همچنین بایستی تاریخ دانش‌آموختگی از مقطع کارشناسی ارشد، بعد از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ باشد.

انتصاب ۳ سرپرست در واحدهای‌ دانشگاه آزاد اسلامی

از رویدادهای مهم هفته دوم مهرماه سه انتصاب در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است. محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور احکام جداگانه‌ای فواد مکوندی را به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، ایرج رشیدی را به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان و صابر اکبریان را به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملکان منصوب کرد.

افزایش جذب نیرو و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در دانشگاه تهران

مدیر کل منابع انسانی دانشگاه تهران در گزارشی از عملکرد سه‌ساله این مدیریت از افزایش روند جذب نیرو خبر داد و گفت: ۳۷۰ نفر از نیروهای شرکتی و قراردادی نیز به رسمی و پیمانی با قانون تبدیل وضعیت ایثارگران تبدیل شدند.

احمد نوحه گر با اشاره به تجدید نظر در رتبه‌بندی کارکنان، تسهیل تحصیل کارکنان و اعمال مدارک تحصیلی آنان، از افزایش تعداد منتخبان خبر داد و گفت: در انتخاب کارمند نمونه این سهم از ۱ درصد به ۳ درصد افزایش یافته و در موارد خاص (در نظر گرفتن بیماران خاص، نیروهای شرکتی و غیره) هم این افزایش را داشتیم و تعداد منتخبان از ۷۰ نفر در سال ۱۳۹۹ به ۱۶۱ نفر در دو دوره قبل و ۱۷۸ نفر در دوره اخیر رسید.

از همبستگی دانشگاهیان با مردم لبنان و فلسطین تا مهلت بازنگری سهمیه کنکور

سرپرست دانشگاه ملی مهارت منصوب شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین روز هفته با صدور حکمی، غلامرضا زمانی را به عنوان «سرپرست دانشگاه ملی مهارت» منصوب کرد.

غلامرضا زمانی (متولد ۱۳۴۳) دانش‌آموخته دکترای تخصصی در رشته زراعت (فیزیولوژی گیاهان زراعی) و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با مرتبه دانشیار است که از وی حدود ۸۰ مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر ملی و بین‌المللی منتشر شده و ۷۶ مقاله نیز در کنفرانس‌های مختلف علمی ارائه شده است.

از سوابق اجرایی زمانی می‌توان به معاون پژوهشی و معاون اداری و مالی دانشگاه بیرجند به مدت ۱۱ سال، معاون اداری و مالی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان جنوبی؛ رئیس کمیسیون کشاورزی هیأت ممیزه دور اول و سوم دانشگاه بیرجند، عضو هیأت امناء دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی و عضو کمیسیون دائمی هیات امناء دانشگاههای استان خراسان جنوبی اشاره کرد.

از همبستگی دانشگاهیان با مردم لبنان و فلسطین تا مهلت بازنگری سهمیه کنکور

رئیس‌جمهور ماده «تایید انتخاب ۵صاحب‌نظر برای عضویت در ستاد زن‌وخانواده» را ابلاغ کرد

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ماده واحده «تأیید انتخاب پنج نفر صاحب‌نظر در امور زنان و خانواده جهت عضویت در ستاد ملی زن و خانواده» مصوب جلسه ۹۰۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد.

در این ماده واحده آمده است که «با استناد به بند ۱۸ ماده ۱ آیین‌نامه اصلاحی تشکیل ستاد ملی زن و خانواده (مصوب جلسه ۸۹۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، بانوان فاطمه بداغی، لیلا سادات زعفرانچی، فاطمه قاسمپور، زهرا سادات مشیر استخاره و آقای فرج الله هدایت‌نیا به‌عنوان پنج عضو صاحب‌نظر در امور زنان و خانواده، برای عضویت در ستاد ملی زن و خانواده به مدت سه سال انتخاب می‌شوند.

اعضای این ستاد عبارتند از: رئیس جمهور (رئیس)، معاون اول رئیس جمهور (نایب رئیس)، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۴ـ وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، وزیر کشور، وزیر دادگستری، رئیس سازمان ملی جوانان، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مشاور رئیس قوه قضائیه، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده و رئیس مرکز امور زنان و خانواده (دبیر ستاد)

«آیین‌نامه اعطای راتبه معلمی به استعدادهای برتر دانشجویی» ابلاغ شد

رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی «آیین‌نامه اعطای راتبه معلمی به استعدادهای برتر دانشجویی» مصوب ۶ شهریورماه ۱۴۰۳ ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد.

به منظور اجرای بند (د) ماده (۱) سیاست‌ها و ضوابط کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان مبنی بر تدوین «آیین نامه اعطای راتبه معلمی» و اجرای بندهای (ب) و (چ) ماده ۸۸ و نیز محور ۲ از بند (ث) ماده ۹۲ قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و نظر به اهمیت ویژه تعالی نیروی انسانی در نظام تربیت رسمی و عمومی و جذب داوطلبان مستعد و برتر برای ایفاء نقش معلمی با استفاده از همه ظرفیت‌های علمی و فرهنگی کشور و اجرای راهکار ۳-۱۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر ایجاد سازوکارهای لازم برای جذب و نگهداشت استعدادهای برتر و برخوردار از صلاحیت‌های دینی، اخلاقی، انقلابی و شخصیتی در رشته‌های تربیت معلم و نیز راهکار ۱۰-۱۱ این سند مبنی بر جلب مشارکت دانشگاه‌های برتر و حوزه‌های علمیه در امر تربیت تخصصی-حرفه‌ای و دینی معلمان، «آیین‌نامه اعطاء راتبه معلمی به استعدادهای برتر دانشجویی»، برای اجرا به مدت دو سالتصویب شد.

ابلاغ ماده‌واحده «بازنگری و اصلاح سهمیه‌های سنجش و پذیرش دانشجو»

مسعود پزشکیان رئیس جمهوری شنبه گذشته (هفتم مهرماه) ماده واحده «الزام بازنگری و اصلاح سهمیه‌های سنجش و پذیرش دانشجو به تفکیک استانی» مصوب جلسه ۹۰۴ مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد.

«ماده واحده - وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف حداکثر است ظرف مدت ۳ ماه با همکاری سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نسبت به بازنگری تمام سهمیه‌های سنجش و پذیرش دانشجو؛ اقدام و طرح تفکیک استانی سهمیه‌ها رجهت تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و اجرا از سال ۱۴۰۵؛ به ستاد علم و فناوری دبیرخانه این شورا پیشنهاد کند».

از همبستگی دانشگاهیان با مردم لبنان و فلسطین تا مهلت بازنگری سهمیه کنکور

تجمع دانشگاهیان و تعطیلی کلاس‌های در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

هواپیماهای رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه (۶ شهریورماه) محلات مسکونی منطقه حاره حریک در ضاحیه بیروت را به شدت و به‌صورت پیاپی بمباران کردند. ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد هدف این حملات، مرکز فرماندهی اصلی حزب‌الله بوده است. برخی منابع صهیونیستی اعلام کردند که حمله شامگاه جمعه‌ به ضاحیه جنوبی بیروت با ۸ الی ۱۲ جنگنده در آن واحد انجام شده است. این منابع تأکید کردند ظاهراً یکی از بمب‌هایی که در این حمله مورد استفاده قرار گرفته، برای نخستین بار است که توسط نیروی هوایی رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در همین راستا کلاس‌های درس دانشگاه‌های کشور روز یکشنبه (۸ مهر) برای اعتراض به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی، ترور شهید سیدحسن نصرالله و برای برپایی تجمع‌های همدلی با مردم لبنان به مدت دو ساعت (از ساعت ۱۱ تا ۱۳ ظهر) تعطیل شد.

دانشگاهیان تربیت مدرس بعد از نماز ظهر و عصر در صحن مسجد قدس دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاهیان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در محل میدان دانش، دانشگاهیان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در صحن دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاهیان خواجه نصیرطوسی در پردیس ملاصدرا دانشگاه خواجه نصیر در میدان ونک، دانشگاهیان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بعد از نماز ظهر و عصر از نمازخانه به سمت گلزار شهدار، دانشگاهیان دانشگاه صنعتی شریف در مسجد دانشگاه، دانشگاهیان دانشگاه شهید بهشتی در مسجد الزهرا (س) و دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه تهران در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و در حمایت از محور مقاومت ومردم مظلوم لبنان و غزه در آیین گرامیداشت شهادت سید مقاومت سید حسن نصرالله شرکت و راهپیمایی کردند.

همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور به همراه اقشار مختلف مردم عصر پنجشنبه (۱۲ مهر) با حضور در میدان فلسطین حمایت خود را از جوانان و رزمندگان جبهه مقاومت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند. این دانشجویان با سر دادن شعارها و خواندن اشعار حماسی، حمایت خود را از رزمندگان جبهه مقاومت و نیز اقدام نیروهای مسلح حمایت کردند.

شرکت کنندگان در این تجمع شعارهایی چون «ای رهبر آزاده آماده ایم آماده» و «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد» سر دادند و بر آمادگی جوانان انقلابی برای اعزام به جبهه های نبرد حق علیه باطل تاکید کردند.

رژیم اشغالگر با ترور «نصرالله»، قواعد حقوق بین‌الملل را نقض کرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پی شهادت سیدحسن نصرالله و همراهانش با صدور پیامی بیان کرد که رژیم اشغالگر قدس با ترور هدفمند سیدحسن نصرالله و سایر شهروندان بی‌دفاع، قواعد آمره حقوق بین‌الملل عام را به صورت فاحش نقض کرده است.

سیمایی صراف افزود: اقدام رژیم اشغالگر قدس نه بر اساس قواعد حقوق بشردوستانه بین‌المللی و نه بر اساس قواعد حقوق بشر، قابل توجیه نیست و به مثابه جنایتی بین‌المللی است. رژیم صهیونیستی که در حال جنگ و مخاصمه مسلحانه بین‌المللی است با بمباران ساختمان‌های مسکونی و به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله و شمار قابل توجهی از شهروندان غیرنظامی لبنان اصل ممنوعیت حمله به اهداف و اشخاص غیرنظامی (اصل تفکیک) و اصل احتیاط و تناسب را نقض کرده و مرتکب جنایت جنگی شده است. از سوی دیگر رژیم اشغالگر قدس با ترور هدفمند سیدحسن نصرالله و سایر شهروندان بی‌دفاع، قواعد بنیادین حقوق بشر در حمایت از حیات و منع قتل‌های فراقضایی را نادیده گرفته و مرتکب جنایت علیه بشریت شده است.

وی تاکید کرد: رژیم اشغالگر قدس با همراهی ایالت متحده آمریکا در به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله و شماری دیگر از اعضای حزب‌الله، قواعد آمره حقوق بین‌الملل عام را به صورت فاحش نقض کرده و وفق قواعد حقوق بین‌الملل در چنین مواردی بر همه دولت‌ها، ملت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی تکلیف است که نسبت به چنین نقض‌هایی واکنش نشان داده و در قالب حقوق بین‌اللمل به مقابله با آن برخیزند.

نتایج نهایی آزمون استخدامی سازمان بهزیستی اعلام شد

با توجه به پایان مراحل بررسی مدارک و ارزیابی تکمیلی داوطلبان آزمون استخدامی سازمان بهزیستی کشور، نتایج پایانی این آزمون در سامانه مرکز آزمون جهاد دانشگاهی قرار گرفت.

ر اساس اعلام مرکز آزمون این نهاد، داوطلبان می‌توانند با مراجعه به پروفایل خود در بخش اعلام نتایج نهایی، در سایت https://hrtc.ir کارنامه نهایی خود را مشاهده کنند.

طبق اطلاعیه مرکز آزمون جهاد دانشگاهی، داوطلبان پذیرفته شده نهایی، لازم است برای طی دیگر مراحل استخدامی از تاریخ ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳ به ادارات کل بهزیستی استان پذیرفته شده مراجعه کنند.

دانشگاه تهران در صدر دانشگاه‌های برتر مسلمان در حوزه علوم شناختی

بر اساس رتبه‌بندی اجو رنک «Edu rank» دانشگاه تهران در رتبه ۳۴۶ جهان، رتبه ۴۵ آسیا و در حوزه علوم شناختی در صدر دانشگاه‌های برتر کشورهای جهان اسلام قرار گرفت.

طبق داده‌های این رتبه‌بندی در سال ۲۰۲۴ میلادی، ۱۰۰ دانشگاه جمهوری اسلامی ایران بر اساس عملکرد پژوهشی آنها در این رتبه‌بندی آورده شده است که در این بین دانشگاه تهران در رتبه ۴۵ آسیا و ۳۴۶ جهان قرار گرفته است.

دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران با رتبه ۹۳ آسیا و ۵۵۵ جهان و دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۱۵۴ آسیا و ۷۷۸ جهان رتبه‌های بعدی این رتبه بندی را از آن خود کرده‌اند.

در این رتبه‌بندی دانشگاه تهران در حوزه علوم شناختی در صدر دانشگاه‌های برتر کشورهای جهان اسلام قرار گرفته و از دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه ملک سعود عربستان سعودی و دانشگاه مالزی پیشی گرفته است.
Edu Rank یک رتبه‌بندی مستقل است که فهرستی از بهترین دانشگاه‌های جهان را در حوزه علوم شناختی معرفی می‌کند.

ثبت‌نام آزمون EPT مهرماه ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد

ثبت‌نام آزمون EPT مهرماه ۱۴۰۳ از روز، یکشنبه ۸ مهرماه آغاز شده و تا پایان روز شنبه ۱۴ مهرماه ادامه خواهد داشت.

این آزمون زبان انگلیسی روز جمعه ۲۷ مهرماه هم‌زمان در ۱۲ حوزه امتحانی واقع در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، اهواز، اصفهان، شیراز، کرمانشاه، رشت، کرمان، کرج، ساری و یزد برگزار خواهد شد.

همه دانشجویان مقطع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند در صورت تمایل با مراجعه به سامانه مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به نشانی english.iau.ac.ir/ept نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

نتایج آزمون مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد

مرکز آزمون جهاد دانشگاهی، نتایج آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش سال ۱۴۰۳ (ویژه مشاغل مربی تربیت بدنی و سلامت، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی امور تربیتی و سبک زندگی - مشاور) را اعلام کرد.

هزار میلیارد تومان حق‌تدریس اعضای هیات‌علمی پرداخت شد

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اظهار داشت: با پیگیری‌های مستمر این وزارتخانه، سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به تخصیص مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت بخش عمده‌ای از مطالبات حق‌التدریس اعضای هیات‌علمی و مدرسان مدعو دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اقدام کرد و اعتبار تخصیص یافته امروز به حساب آنان واریز شد.

علی خطیبی تصریح کرد: برای اولین بار در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، اعتباری تحت عنوان پرداخت معوقات اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با اولویت حق‌التدریس با رقمی بالغ بر هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته، تخصیص کامل این اعتبار صورت پذیرفت.

سرپرست جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران منصوب شد

حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی روز دوشنبه (۹ مهرماه) در حکمی سیدمهدی طبائی به عنوان سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران منصوب کرد. طبائی سابقه ریاست سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران را در کارنامه خود دارد.

از همبستگی دانشگاهیان با مردم لبنان و فلسطین تا مهلت بازنگری سهمیه کنکور

حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دفتر نمایندگی حزب‌الله در تهران

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، صبح روز دوشنبه (۹ مهرماه) با حضور در دفتر نمایندگی حزب‌الله در تهران، ضمن قرائت فاتحه و امضای دفتر یادبود، شهادت علامه سید حسن نصرالله، دبیر کل شهید جنبش حزب‌الله را به ملت لبنان و تمامی آزادی‌خواهان جهان تبریک و تسلیت گفت.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب وزیر اطلاعات، حسین دهقانی رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، سید مجتبی ابطحی دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و دیگر مقامات لشکری و کشوری نیز حضور داشتند.

اعلام اسامی معرفی‌شدگان رشته‌محل‌های دارای شرایط خاص علمی کاربردی

اسامی معرفی‌شدگان چندبرابر ظرفیت کدرشته‌محل‌های «شرایط خاص» نظام آموزش مهارتی مهرماه دانشگاه جامع علمی کاربردی سال ۱۴۰۳ در مقاطع کاردانی و کارشناسی بر روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور قرار گرفت.

متقاضیان پذیرش در رشته‌های دارای شرایط خاص دوره‌های مهندسی فناوری، کارشناسی حرفه‌ای، کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای علمی ‌کاربردی مهرماه سال ۱۴۰۳ می‌توانند با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش به نشانی www.sanjesh.org و با وارد کردن اطلاعات مربوط به شماره پرونده و شماره شناسنامه و یا نام، نام خانوادگی و شماره شناسنامه، از نتایج خود مطلع شوند.

چهار عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ در زمره پژوهشگران پر استناد جهان

طبق گزارش ارزیابی محققان دانشگاه استنفورد ۲۰۲۴، چهار عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ در فهرست دو درصد برتر پژوهشگران پر استناد جهان سال ۲۰۲۴ قرار گرفتند.

علی منتظری‌مقدم از دانشمندان ایرانی در حوزه بهداشت عمومی و همه‌گیرشناسی، عضو هیات علمی وابسته این دانشگاه و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، حسین بهاروند دانشمند ایرانی در حوزه زیست‌شناسی و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و عضو هیات علمی وابسته دانشکده علوم و فناوری‌های نوین زیستی، علی سعداله عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و رضا عمانی سامانی از استادان مدعو و عضو کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی دانشگاه علم و فرهنگ در فهرست دو درصد برتر پژوهشگران پراستناد جهان سال ۲۰۲۳ قرار گرفتند.

تصویب سند ملی توسعه صنایع دستی

غلامرضا بصیرنیا دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصویب سند ملی توسعه صنایع دستی کشور و اصلاح و بازنگری اساسنامه دانشگاه سوره در جلسه ۴۹۵ این شورا خبر داد.

در این سند، مسائل اصلی حوزه صنایع دستی شناسایی و برای رفع آنها، سیاست های کلان و اقدامات لازم به منظور حمایت از هنرمند، توانمندسازی صنعتگران و تشویق بازرگانان حوزه صنایع دستی، تقویت شرکت‌ها و نمانام‌های فعال در حوزه صنایع دستی و حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ سهامی در چرخه تولید و زنجیره ارزش و تسهیل صادرات و توسعه بازارهای هدف در سطوح ملی و بین‌المللی، افزایش سرمایه‌گذاری در راستای ارتقای زنجیره ارزش صنایع دستی، حضور فعال در رویدادها و مجامع جهانی مرتبط با صنایع دستی و افزایش سهم صنایع دستی اصیل ایرانی - اسلامی از تولید ناخالص ملی؛ پیش‌بینی و لحاظ شده است.

از همبستگی دانشگاهیان با مردم لبنان و فلسطین تا مهلت بازنگری سهمیه کنکور

لزوم توسعه و تعمیق همکاری‌های علمی و فناورانه ایران و ژاپن

در آستانه سفر وزیر علوم به ژاپن برای شرکت در بیست و یکمین اجلاس جهانی علم و فناوری در جامعه، تسوکادا تاماکی سفیر ژاپن در ایران با حضور در ستاد وزارت علوم با حسین سیمایی صراف دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم توسعه و تعمیق همکاری‌های علمی و فناوری بین ایران و ژاپن تاکید کرد و گفت: نباید تحریم‌های ظالمانه مانع ارتقای روابط علمی دو کشور شود.

تسوکادا تاماکی سفیر کشور ژاپن در ایران نیز در این دیدار گفت: ژاپن درحوزه محیط زیست با ایران همکاری‌هایی داشته است که می‌تواند توسعه یابد.

کتاب رصد اشتغال دانش‌آموختگان سال ۹۸-۱۳۹۷ آموزش عالی منتشر شد

کتاب رصد اشتغال دانش‌آموختگان سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ توسط گروه تحقیقاتی پیمایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان در موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی تألیف و از سوی انتشارات موسسه راهی بازار نشر شد.

گزارش حاضر پنجمین شماره از این سلسله گزارش‌ها است که نتایج رصد وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ را در قالب جداول، نمودارها و نقشه‌های توزیع جغرافیایی ارائه نموده است.

جذب امریه سربازی در دانشگاه‌های مختلف

وزارت علوم روز سه‌شنبه (۱۰ مهرماه) اعلام کرد که مجوز گذراندن خدمت سربازی سه نفر در قالب امریه (غیر هیات‌علمی) برای سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور از سوی این وزارتخانه صادر شده است.

دانشگاه علم و صنعت ایران نیز روز دوشنبه (۹ مهرماه( برای جذب امریه اعزام دی‌ماه ۱۴۰۳ از بین فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فراخوان داد. تمامی رشته‌های مهندسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در جذب امریه دانشگاه علم و صنعت مورد پذیرش هستند. متقاضیان با تاریخ اعزامی دی‌ماه ۱۴۰۳ می‌توانند از ۱۰ تا ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳ با مراجعه به سامانه جذب امریه ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نشانی سامانه‌ ساجد (msrt.ir) نسبت به ثبت‌نام و درخواست اقدام کنند.

اولین سکوی تامین مالی کشور در معاونت فناوری وزارت علوم ایجاد می‌شود

محمدنبی شهیکی‌تاش، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم که به تازگی با حفظ سمت، به عنوان سرپرست سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز منصوب شده است، در مراسم معارفه خود از برنامه‌ریزی برای ایجاد اولین سکوی تامین مالی کشور در معاونت خبر داد و گفت: در نظر داریم این سکو تا انتهای سال آینده، وارد فاز اجرایی شود و دومین سکو هم در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان که مقدمات ظرفیت آن با بازار فرابورس فراهم شده، اجرا خواهد شد.

انعقاد ۱۸۰ قرارداد صنعتی میان دانشکده نساجی دانشگاه امیرکبیر با صنایع

رئیس دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از انعقاد ۱۸۰ قرارداد صنعتی با هدف ارتقای همکاری دانشگاه و صنعت خبر داد و گفت: در طرح کواپ این دانشکده، ۶ کارخانه صنعتی با دانشگاه همکاری می‌کنند.

محمد امانی از اجرای طرح «کارورزانه» (کوآپ) در این دانشکده خبر داد و افزود: در این طرح ۱۰ دانشجوی این دانشکده در ۶ کارخانه همکار از تیرماه ۱۴۰۰ تا شهریور ماه ۱۴۰۳ مشغول به فعالیت شدند ضمن آنکه با ۱۲ کارخانه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردیم.

اعلام فهرست جدید مؤسسات معتبر جذب دانشجوی بین‌المللی

سازمان امور دانشجویان روز سه شنبه (۱۰ مهرماه) فهرست جدید مؤسسات جذب دانشجوی بین‌المللی دارای مجوز را اعلام کرد.

دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در ایران دارند می‌توانند از طریق مراجعه مستقیم به دانشگاه‌ها یا از طریق مؤسسات جذب دانشجویان بین‌الملل مورد تأیید سازمان امور دانشجویان اقدام به پذیرش کنند.

مؤسسات جذب دانشجویان خارجی نقش بسیار مؤثری در معرفی ظرفیت‌های آموزش عالی و دانشگاه‌ها در دیگر کشورها و افزایش جذب دانشجویان از کشورهای مختلف دارند.

موسساتی که سازمان امور دانشجویان تازه‌ترین فهرست آنها را منتشر کرده اینجا در دسترس مخاطبان قرار دارد.

نصیری قیداری سرپرست دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی «سعدالله نصیری قیداری» را به عنوان سرپرست دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان منصوب کرد.

از سوابق اجرایی نصیری قیداری می‌توان به نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ۱۳۹۴تا ۱۳۹۷، ریاست دانشگاه شهید بهشتی ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، رئیس دانشکده علوم و معاون آموزشی دانشگاه زنجان در دهه ۷۰ و دبیر ستاد سال جهانی علوم پایه سال ۱۴۰۱ اشاره کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نامه جداگانه‌ای از خدمات و تلاش‌های بابک کریمی رئیس سابق دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.

از همبستگی دانشگاهیان با مردم لبنان و فلسطین تا مهلت بازنگری سهمیه کنکور

راهبردهای جمهوری اسلامی در قبال رژیم صهیونیستی تابع رهبر انقلاب است

حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز سه‌شنبه (۱۰ مهرماه) پس از حضور در دفتر حزب الله لبنان در تهران و امضای دفتر یادبود شهید سید حسن نصرالله گفت: سیاست خارجی و سیاست‌گذاری و راهبردهای جمهوری اسلامی درباره نوع واکنش و زمان واکنش نسبت به اقدامات رذیلانه رژیم جعلی اسرائیل در اختیار رهبر انقلاب است و ما نه یک قدم جلوتر و نه یک قدم عقب‌تر نخواهیم بود و موضع جمهوری اسلامی موضعی است که رهبری معظم انقلاب اعلام خواهند کرد.

اسامی چندبرابر ظرفیت رشته‌های با تعهدِ اشتغال علمی‌کاربردی اعلام شد

اسامی معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت کدرشته‌محل‌های دارای تعهد اشتغال دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی جهت اجرای فرآیند ارزشیابی (مصاحبه) سه شنبه (۱۰ مهرماه) اعلام شد.

قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی در این زمینه اظهار داشت: نتایج معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت کدرشته‌محل‌های دارای شرایط خاص- تعهد اشتغال - پذیرش مهرماه سال ۱۴۰۳ دوره‌های کاردانی فنی، کاردانی حرفه‌ای، مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای ناپیوسته، در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قابل مشاهده است.

مقرر شده بود معرفی‌شدگان برای اطلاع از زمانبندی، محل انجام ارزشیابی (مصاحبه) و مدارک مورد نیاز، روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه با مرکز آموزشی مرتبط با رشته‌محل اعلام شده تماس گرفته و یا به صورت حضوری به مرکز مربوطه مراجعه کنند. نشانی و شماره تماس مراکز آموزشی در جدول شماره ۵ دفترچه راهنمای پذیرش مهرماه سال ۱۴۰۳ درج شده است.

پس از مصاحبه، نتیجه نهایی پذیرش این دسته از داوطلبان متعاقباً از طریق پرتال اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور منتشر می‌شود.

تجمع دانشجویان در حمایت از حملات ایران علیه مواضع رژیم صهیونیستی

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف تهران شامگاه سه‌شنبه، (۱۰ مهر) و بعد از حمله موشکی ایران به اراضی اشغالی با نوای حیدر، حیدر و در دست داشتن پرچم‌های جمهوری اسلامی ایران و پرچم‌های حزب‌الله مقابل سردر دانشگاه تهران تجمع و حمایت خود را از این اقدام نشان دادند. جمعی از مردم نیز در ادامه به این دانشجویان پیوستند و ضمن حمایت از این اقدام شادمانی کردند.

کنکور تا سال ۱۴۰۵ بدون تغییر و بر اساس مصوبه شورا برگزار می‌شود

ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد هر تغییری در نحوه برگزاری آزمون‌های سراسری تنها از سال ۱۴۰۵ ممکن است و تا آن زمان شیوه فعلی پابرجا خواهد بود.

مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی و اصلاح و تکمیل آن که در ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ و ۱۷ خردادماه ۱۴۰۱ تصویب شد، دومین سال اجرای خود را پشت سر گذاشت و مبنای پذیرش دانشجویان جدید در نظام دانشگاهی کشور است.

بر اساس تبصره ۱ ماده ۲ مصوبه سنجش و پذیرش، هرگونه تغییر در شیوه سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به آموزش عالی نیازمند اطلاع رسانی پیش از پایان شهریور هر سال می‌باشد. بنابراین هیچ تغییری در نحوه برگزاری امتحانات نهایی و آزمون تخصصی در سال ۱۴۰۴ ایجاد نخواهد شد و همچنان، مصوبه مذکور تعیین‌کننده چارچوب سنجش و پذیرش خواهد بود.

از همبستگی دانشگاهیان با مردم لبنان و فلسطین تا مهلت بازنگری سهمیه کنکور

پژوهشگاه ابن سینا میزبان هوش مصنوعی در درمان ناباروری

پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی اعلام کرد که در ادامه مسیر پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک، میزبان کنگره بین‌المللی «هوش مصنوعی، چالش‌ها و چشم‌اندازها در درمان ناباروری» خواهد بود.

این کنگره علمی از ۲۱ تا ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۳ با حضور متخصصان و پژوهشگران برتر داخلی و بین‌المللی در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود و فضایی برای تبادل ایده‌ها و ارائه راه‌حل‌های نوین در درمان ناباروری فراهم خواهد کرد.

هدف این کنگره، فراهم آوردن بستری برای گفت‌وگو و همکاری میان فعالان این حوزه و جستجوی راه‌حل‌های نوین برای چالش‌های درمان ناباروری است.

معرفی مدیران المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران

طی احکامی جداگانه از سوی دبیر «اولین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران» مدیران بخش‌های مختلف این رویداد ملی منصوب شدند.

امین مختاری با صدور احکامی جداگانه؛ محدثه خلیلی را به عنوان دبیر اجرایی، سینا عنایتی به عنوان مدیر بخش‌های رقابتی، علی صدیقی به عنوان مدیر پشتیبانی، حامد هاشمی به عنوان مدیر هنری، هومن فیضی به عنوان مدیر روابط عمومی، علی‌اکبر محمدی به عنوان مدیر آموزش، بهنام‌ بیگ‌زاده به عنوان مدیر فنی، بهاره طاهری به عنوان مدیر مستندسازی، مهسا دارابی به عنوان مدیر تشریفات، بهرنگ خلج به عنوان مدیر اجرایی بوت‌کمپ، فرزاد خشنودان به عنوان مدیر دبیرخانه و مهدی ابراهیمی را به عنوان مدیر بخش طراحی بازی محیطی اولین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران منصوب کرد.
مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این رویداد تا ۳۰ مهرماه ۱۴۰۳ و زمان برگزاری بوت کمپ سه روزه و معرفی برگزیدگان رویداد، آذرماه ۱۴۰۳ تعیین شده است. برگزیدگان بخش‌های رقابتی در بوت‌کمپ سه روزه در سه لیگ رقابتی لیگ بازی رومیزی، لیگ نمایش بی‌کلام (پانتومیم) و لیگ بازی نقش‌آفرینی شاهنامه شرکت داده می‌شوند.

علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام می‌توانند به نشانی اینترنتی jcup.farnama.net مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر در پیام‌رسان‌های بله و تلگرام به نام کاربری @dabirxane و یا شماره تماس ۰۹۳۵۹۵۹۶۴۵۳ ارتباط برقرار کنند.

سرپرست معاونت‌پشتیبانی و مدیریت منابع سازمان امور دانشجویان منصوب شد

سعید حبیبا رئیس سازمان امور دانشجویان با صدور حکمی رحمت اله الهیاری را به سمت سرپرست معاونت‌پشتیبانی و مدیریت منابع سازمان امور دانشجویان منصوب کرد.

الهیاری عضو هیات علمی دانشگاه تهران و پیشتر مدیرکل امور دانشجویان و کارکنان شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران بود. رئیس سازمان امور دانشجویان طی حکمی دیگر از خدمات اردوان ارژنگ در زمان تصدی معاونت ‌پشتیبانی و مدیریت منابع سازمان امور دانشجویان تشکر کرد.

توسعه همکاری‌های جهاددانشگاهی شریف و دانشگاه مالزی

سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف و یک دانشگاه مالزی تفاهم‌نامه همکاری‌ بین‌المللی با موضوع انتقال فناوری امضا کردند.

در جلسه عقد تفاهم‌نامه که به صورت برخط در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف و دانشگاه برگزار شد، دو طرف برتوسعه فعالیت‌های بین المللی مشترک پژوهشی و انتقال فناوری بروز تاکید کردند.

از همبستگی دانشگاهیان با مردم لبنان و فلسطین تا مهلت بازنگری سهمیه کنکور

حضور معاون وزیر علوم در دفتر حزب الله لبنان در تهران

سعید حبیبا رئیس سازمان امور دانشجویان، رازقی معاون بورس و امور دانشجویان خارج، سوزنچی مدیر کل امور بین‌الملل و سلمان‌پور مشاور رئیس سازمان امور دانشجویان در حوزه بین‌الملل با حضور در دفتر حزب‌الله لبنان و دیدار با عبدالله صفی‌الدین نماینده حزب‌الله لبنان در تهران، شهادت «سیدحسن نصرالله» را تسلیت گفتند. در این دیدار رئیس سازمان امور دانشجویان دفتر یادبود شهادت سید حسن نصرالله را امضا کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha