عشایر آذربایجان‌غربی تولیدکننده نخست شیر در کشور هستند

ارومیه ایرنا-مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۲۰هزار خانوار عشایری در قالب ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل در همه شهرهای استان جز تکاب سکونت دارند، گفت: عشایر استان رتبه اول تولید شیر را در کشور به خود اختصاص داده اند.

به گزارش ایرنا علی ناجی روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: ظرفیت دامی عشایر استان بین ۱.۸میلیون تا ۲میلیون واحد دامی است و سالانه بیش از ۵۰ هزار تن شیر تولید می‌کنند.

وی اضافه کرد: عشایر استان همچنین با تولید ۱۵ هزار تن گوشت قرمز رتبه سوم کشور را دارا هستند.

وی اظهار کرد: آذربایجان غربی ۳۳۶ قشلاق عشایری وجود دارد که ۱۰۰ درصد متعلق به عشایر است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی با بیان اینکه مابقی عشایر استان در قشلاقات دیگر پراکنده اند، گفت: عشایر در تامین امنیت و مرزداری نقشی بی بدیل دارند.

ناجی ادامه داد: ۲۵درصد نیازهای پروتئینی استان را عشایر تولید می کنند و علاوه بر تولیداتی که در بخش دامی دارند در زمینه صنایع دستی هم کار می کنند و رتبه اول تولیدات صنایع دستی کشور هم متعلق به عشایر این استان است.

وی با اشاره به اینکه قطب ییلاقی آواجیق چالدران و سیلم‌خان شاهیندژ متعلق به عشایر این استان و نقاط اصلی سکونتشان است اظهار کرد: مناطق مرزی ما اغلب از پلدشت تا سردشت ییلاقات استان هستند.

وی ادامه داد: قسمت اعظمی از ییلاقات آذربایجان شرقی و دامنه های سهند را عشایر این استان در اختیار دارند و همه ساله به این نقاط کوچ دارند و ظرفیت خوبی است.

مدیر کل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: در استان بیش از یکهزار کیلومتر ایل راه عشایری وجود دارد که تا پیش از فصل ییلاقات بیش از ۶۵۰ کیلومتر ایلراه مرمت وباز سازی شده است .

وی گفت: خدمات ما رایگان است که در ییلاقات و عرصه های کوچ ارایه می شود.
ناجی اظهار کرد: ۱۶۵ پنل خورشیدی بین عشایر به زودی توزیع می شود و قراداد لازم برای تولید منعقد شده است و همراه با شرکت برق در این زمینه فعالیت داریم .
وی افزود: در زمینه بهسازی چشمه ها و شبکه های آبیاری هم در روستاها و قشلاقات فعالیتهای خوبی انجام شده است و ۳۵۰میلیارد ریال هم برای این منظور در نظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha