امیر قطر: جامعه جهانی به مسئولیت خود برای پایان دادن به تنش‌ها عمل کند

تهران- ایرنا- امیر قطر در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور ایران، خواستار اقدام جامعه جهانی برای پایان دادن به تنش‌ها در منطقه شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از شبکه الجزیره، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در کنفرانس خبری مشترک با «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت که سفر رئیس جمهور ایران به قطر در چارچوب تقویت روابط دو کشور است.

وی گفت: در دیدار با رئیس جمهور ایران درباره شرایط دشوار و حساس منطقه و تجاوزات علیه غزه و مسجدالأقصی گفت‌وگو کردیم.

آل ثانی افزود: تجاوز علیه لبنان همچنان ادامه دارد و کل منطقه را بر لبه پرتگاه قرار داده است، تشدید حملات اخیر علیه لبنان چیزی است که ما از ابتدای تجاوزات علیه غزه درباره آن هشدار دادیم و به تلاش‌ها برای توقف جنگ علیه غزه ادامه می‌دهیم.

امیر قطر همچنین گفت: از جامعه جهانی می‌خواهیم که اسرائیل را به توقف تجاوزات علیه غزه وادار کند، راه‌حل دو دولتی کلید تحقق صلح در منطقه است، از جامعه جهانی می‌خواهیم به مسئولیت خود عمل کند و ما نیز از هر تلاشی برای پایان دادن به تنش‌ها حمایت می‌کنیم.

وی افزود: میانجی‌گری (برای دستیابی به آتش‌بس در غزه) گزینه راهبردی ماست و ما به تلاش‌هایمان برای توقف جنگ در نوار غزه ادامه خواهیم داد.


رئیس جمهور ایران نیز گفت: امنیت منطقه، امنیت همه ما مسلمانان است و ما به‌دنبال جنگ نیستیم.
وی افزود: از زمانی که به ‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدم، در تمام صحبت‌ها تلاشم بر این بوده که بگویم به‌دنبال صلح و آرامشیم. هیچ کشور و منطقه‌ای با جنگ نمی‌تواند به توسعه برسد، ما به دنبال جنگ نیستیم؛ این اسرائیل است که ما را وادار می‌کند عکس‌العمل نشان دهیم.
پزشکیان گفت: اسرائیل مهمان ما را در تهران در روز تحلیف ترور کرد. به ما گفتند شما صبر کنید ما می خواهیم صلح برقرار کنیم. اگر شما برخورد کنید، صلح برقرار نمی‌شود، ما به‌خاطر صلح، صبر کردیم ولی آنها به‌جای اینکه دست از کشت وکشتار بردارند، جری‌تر شدند؛ هم در غزه و هم در لبنان.
وی تصریح کرد: اسرائیل جنایت‌هایی که مرتکب شد که هیچ جانی‌ای در تاریخ مرتکب نشده است و ما مجبور به پاسخ شدیم. اگر بخواهد طور دیگری برخورد کند، پاسخ محکم‌تری خواهیم داد. این چیزی است که جمهوری اسلامی به آن پایبند است، اهداف پلید رژیم صهیونیست، ایجاد ناامنی و گسترش بحران در منطقه است؛ ما باید از بحران جلوگیری کنیم.
وی افزود: آنچه که ما از کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌خواهیم این است که به کسی که در منطقه کاشتند، بگویند دست از کشت و کشتار بردارد و منطقه را ناامن نکند که به نفع هیچ طرف و هیچ دولتی نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha