بازخوانی ۴ خطبه تاریخی رهبر انقلاب/ آمریکا بی‌آبرو شده؛ اسرائیل نخواهد ماند

تهران- ایرنا- با توجه به برگزاری نماز جمعه این هفته تهران به امامت ولی امر مسلمین، به بازخوانی ۴ خطبه تاریخی ایشان در دو دهه اخیر که در آن به نکات مهمی اشاره کرده بودند پرداخته‌ایم.

به گزارش ایرنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برپایی فریضه نماز جمعه به یکی از اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد؛ پنجم مرداد سال ۱۳۵۸ به دستور امام خمینی(ره) نخستین نماز جمعه تهران به امامت آیت الله طالقانی اقامه شد، از این رو اهمیت برگزاری نماز جمعه همواره مورد تاکید حضرت روح الله و مقام معظم رهبری بود.

نماز جمعه؛ سنگر وحدت و عزت

امام خمینی(ره) تعبیرهای زیادی برای جایگاهی نماز جمعه به کار برده‌اند و در دیدارها و پیام های خود از عناوینی همچون دژ مستحکم، سنگر اسلامی، امر مهم، فریضه وحدت آفرین و دشمن شکن، نماز پرصلابت جمعه، فریضه الهی، نماز وحدت بخش و … یاد کرده‌اند.

منصب امامت جمعه؛ روحانیت با ملّت، مجلس و دولت
ایشان در خصوص منصب امام جمعه و اهمیت آن فرموده‌اند: منصب امامت جمعه؛ یعنی منصب تماس روحانیت با ملت و روحانیت با مجلس و دولت و این از اموری است که با دست توانای ائمه جمعه انجام می‌گیرد، که امید است هر روز بیشتر و بهتر انجام شود و جمعیت‌ها بیشتر بیایند و این سنت حسنه‌ای باشد که برای مردم و آیندگان محفوظ بماند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز ۵ مرداد ۱۴۰۱ در دیدار ائمه‌جمعه سراسر کشور، با تأکید بر اینکه خطبه‌ها باید پُر مغز، آموزنده و پاسخگوی سؤالات عمومی باشد، گفتند: ادبیات خطبه باید گرم، صمیمی، اتحادآفرین، امیدبخش، بصیرت‌افزا و آرامش‌بخش به مردم باشد نه آنکه موجب اضطراب، حاشیه‌سازی، تلاطم روحی، بدبینی به وضع کنونی و آینده شود و برای هجمه معاندان نیز دستاویز ایجاد کند.

ایشان یک مأموریت مهم خطبه‌های نماز جمعه را مقابله با شبهه‌پراکنی‌های دائم بدخواهان دانستند و گفتند: میدان رزم امروز، میدان قدرت نرم است و دشمن در این میدان با شبهه‌افکنی به دنبال رخنه در دژ مستحکم ایمان مردم و از بین بردن آنان است چرا که عامل پیروزی انقلاب اسلامی و ایستادگی مردم در دفاع مقدس و فتنه‌ها و هر عرصه دیگر، ایمان مردم بوده است.

حال، نماز جمعه این هفته تهران روز جمعه ۱۳ مهرماه به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در مصلای امام خمینی (ره) اقامه می‌شود.

حضور مجدد رهبر معظم انقلاب در تریبون نمازجمعه بی‌ارتباط‌ با شهادت «سیدِ مقاومت» از سوی صهیونیست‌ها نیست؛ چنانچه ایشان چهارشنبه هفته جاری در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر پیرامون حوادث لبنان فرموده بودند: «به‌زودی درباره مسائل غزه و لبنان صحبت خواهم کرد.»

با توجه به برگزاری نماز جمعه این هفته تهران به امامت ولی امر مسلمین به بازخوانی ۴ خطبه تاریخی رهبر انقلاب [در دو دهه اخیر] که در آن به نکات مهمی اشاره کرده بودند ، پرداخته‌ایم:

سال ۸۸؛ تاریخی‌ترین نماز جمعه

مهمترین و تاریخی‌ترین نمازجمعه به امامت رهبر انقلاب در روز ۲۹ خرداد سال ۸۸ و چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اقامه شد. جمعیت بسیاری زیادی در دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف برای شنیدن سخنان رهبر انقلاب شرکت کردند.

معظم له در خطبه‌های این نمازجعه ضمن تقدیر از مردم ایران به دلیل مشارکت حداکثری در انتخابات، بر اهمیت حضور ۴۰ میلیونی (۸۵ درصدی) مردم در پای صندوق‌های رای تاکید کردند.

ایشان در خصوص اقدامات دو نفر از کاندیداها که با اردوکشی خیابانی اصرار بر ابطال انتخابات داشتند، گفتند: «این تصور هم غلط است که بعضی خیال کنند با حرکات خیابانی، یک اهرم فشاری علیه نظام درست می‌کنند و مسئولین نظام را مجبور می‌کنند، وادار می‌کنند تا به عنوان مصلحت، زیر بار تحمیلات آنها بروند. نه، این هم غلط است. اولاً تن دادن به مطالبات غیر قانونی، زیر فشار، خود این، شروع دیکتاتوری است.»

بازخوانی ۴ خطبه تاریخی رهبر انقلاب در نماز جمعه/ آمریکا بی‌آبرور شده؛ اسرائیل رفتنی است


به یاد ماندنی‌ترین بخش از سخنان رهبر انقلاب، بخش پایانی صحبت ایشان است که فرمودند: «یک خطاب آخری هم عرض کنم به مولامان و صاحبمان، حضرت بقیةالله (ارواحنا فداه): ای سید ما! ای مولای ما! ما آنچه باید بکنیم، انجام میدهیم؛ آنچه باید هم گفت، هم گفتیم و خواهیم گفت. من جان ناقابلی دارم، جسم ناقصی دارم، اندک آبروئی هم دارم که این را هم خود شما به ما دادید؛ همه‌ی اینها را من کف دست گرفتم، در راه این انقلاب و در راه اسلام فدا خواهم کرد؛ اینها هم نثار شما باشد. سید ما، مولای ما، دعا کن برای ما؛ صاحب ما تویی؛ صاحب این کشور تویی؛ صاحب این انقلاب تویی؛ پشتیبان ما شما هستید؛ ما این راه را ادامه خواهیم داد؛ با قدرت هم ادامه خواهیم داد؛ در این راه ما را با دعای خود، با حمایت خود، با توجه خود، پشتیبانی بفرما.»(متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

سال ۸۹؛ توصیه به ملت‌ها در آغاز بیداری اسلامی

رهبر انقلاب چند روز پس از آغاز جریان بیداری اسلامی در کشورهای عربی از جمله تونس و مصر، روز ۱۵ بهمن سال ۸۹ به اقامه نمازجمعه پرداختند.

ایشان در خطبه دوم، مطالبی به زبان عربی خطاب به ملت‌های اسلامی بیان کردند. ایشان فرمودند: «دهه‌ فجر و بیست‌ودوم بهمنِ امسال یک شور و حال دیگری دارد؛ زیرا مردم پس از سالها مجاهدتِ خود مشاهده می‌کنند که انعکاس صدای آن‌ها، فریاد مظلومانه و قدرتمندانه‌ آنها امروز در مناطق دیگری از دنیای اسلام با قوّت و قدرت شنیده می‌شود.

بازخوانی ۴ خطبه تاریخی رهبر انقلاب در نماز جمعه/ آمریکا بی‌آبرور شده؛ اسرائیل رفتنی است



امروز در کشور مصر دارد انعکاس صدای شما شنیده می‌شود. آن رئیس جمهور آمریکا که در دوره‌ انقلاب ما رئیس جمهور بود، همین چند روز پیش مصاحبه کرده، گفته این صداهایی که در مصر شنیده می‌شود، برای من آشناست! یعنی آنچه امروز در قاهره شنیده می‌شود، در تهرانِ آن روزهای ریاست جمهوری او شنیده می‌شد. اینها را دنیا دارد قضاوت می‌کند. لذا امسال دهه‌ی فجر ما مهم است، حساس است، پر شور و حال است. ان‌شاءاللَّه راهپیمایی بیست و دوی بهمن به وسیله‌ی شما ملت عزیز بر همه‌ی این افتخارات خواهد افزود.»(متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

سال ۹۰؛ اسرائیل رفتنی است

نماز جمعه ۱۴ بهمن سال ۹۰ هم به امامت ایشان اقامه شد. رهبر انقلاب در این نمازجمعه به موضوعات مختلفی همچون بیداری اسلامی، اسلام‌گرایی، فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی اشاره کردند.

مهمترین بخش سخنان رهبر انقلاب مبارزه با رژیم صهیونیستی بود. ایشان فرمودند: «ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزی جنگ سی و سه روزه و پیروزی جنگ بیست و دو روزه بود. بعد از این هم هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش می‌کنیم و هیچ ابائی هم از گفتن این حرف نداریم. این حقیقت و واقعیت است.»

بازخوانی ۴ خطبه تاریخی رهبر انقلاب در نماز جمعه/ آمریکا بی‌آبرور شده؛ اسرائیل رفتنی است


ایشان فرمودند: «اسرائیل رفتنی است، نباید بماند و نخواهد ماند. شروع انحراف در نهضت‌های کنونی، تن دادن به بقاء رژیم صهیونیستی است و ادامه‌ مذاکرات سازش و تسلیم که رژیم‌های ساقط شده آن را پایه‌گذاری کردند.»(متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

سال ۹۸؛ حمله موشکی به پایگاه آمریکا از ایام‌الله است

پس از شهادت سردار دل‌ها و برگزاری تشییع پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی و یارانش و نیز پاسخ کوبنده‌ی سپاه در حمله به پایگاه آمریکایی‌ها در «عین‌الاسد» در ۲۷ دی ماه ۹۸ رهبر انقلاب در آخرین نماز جمعه‌ای که به امامت ایشان برگزار شد، روز درهم‌کوبیدن پایگاه آمریکایی با اصابت موشکهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یکی دیگر از ایام‌الله برشمردند و فرمودند: این‌که ملتی با چنین قدرت و توان روحی به یک قدرت متکبر و زورگوی عالم سیلی بزند، نشان‌دهنده دست قدرت الهی است، پس این روز بزرگ نیز جزو ایام‌الله است.

رهبر انقلاب ضربه سپاه به ابهت آمریکا را موجب بی‌آبرویی آمریکایی‌ها خواندند و افزودند: این ضربه مستحکم حیثیتی با هیچ چیزی جبران نمی‌شود و افزایش تحریم‌ها که این روزها آمریکایی‌ها از آن حرف می‌زنند، آبروی ازدست‌رفته آنها را برنمی‌گرداند.

بازخوانی ۴ خطبه تاریخی رهبر انقلاب در نماز جمعه/ آمریکا بی‌آبرور شده؛ اسرائیل رفتنی است



ایشان در آن نماز جمعه اشاره‌ای هم به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی که پس از عملیات موشکی سپاه صورت گرفت کردند و با ابراز تأسف عمیق از حادثه سقوط این هواپیما، گفتند: «این حادثه بسیار تلخ دل ما را به‌معنای حقیقی کلمه سوزاند و به‌درد آورد اما عده‌ای به‌تبع رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی سعی می‌کنند این حادثه غم‌بار را زمینه‌ساز فراموشی آن تشییع پرشکوه و آن پاسخ کوبنده سپاه قرار دهند، البته عده‌ای جوان و احساساتی هستند اما کسان دیگری هم هستند که حاضر نیستند منافع ملی را درک کنند و پای آن بایستند.»(متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

سال ۱۴۰۳ و خطبه‌های مهم

با حوادثی که اخیرا در لبنان رقم خورد و سپاه پاسداران نیز عملیات «وعده صادق-۲» را اجرا کرد، باید منتظر خطبه‌های مهم رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه این هفته تهران باشیم. نکات مهم و حائز اهمیتی از تریبون نماز جمعه اعلام خواهد شد؛ جمعه روز مهمی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha