سینما چه خبرهایی دارد؟

تهران- ایرنا- حضور چهار اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان شارجه، نمایش «مریضخانه مرکزی» در باکو و دیاربکر، «نسبتاً خوشبخت»، «گاهی عشق زیباست» در جشنواره فیلم کوتاه تهران و پایان فیلمبرداری «من از دست چپم متنفرم» از خبرهای سینمایی امروز هستند.

به گزارش ایرنا، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان شارجه (SIFF) از ۶ تا ۱۲ اکتبر (۱۵ تا ۲۱ مهرماه) در شهر شارجه امارات متحده عربی برگزار می‌شود و امسال ۹۸ فیلم از ۱۸ کشور برای نمایش در جشنواره انتخاب شده‌اند. این فیلم‌ها از بین هزار و ۸۳۴ فیلم ارسالی از ۷۳ کشور انتخاب شده‌اند.

از ایران، فیلم «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا در بخش رقابتی فیلم‌های بلند و فیلم‌های «سایه ستاره» به کارگردانی میترا رئیس محمدی، «ریبوار» به کارگردانی مشترک فرگل مسروری راد و سیدحسین زیتون نژاد، «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی، «شباهت» به کارگردانی مهدی مرودشتی در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه بین‌الملل حضور دارند.

جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان شارجه با هدف پرورش استعدادهای هنری و تبادل فرهنگی و برای حمایت از فیلمسازان نوظهور و تثبیت شده و در عین حال بستری برای نمایش آثار خلاقانه آنها برگزار می‌شود.

همچنین هدف این جشنواره، نمایش بهترین آثار صنعت سینما در ارتباط با جوانان است و برگزارکنندگان آن می‌خواهند که جوانان را ترغیب به گفت و گو و تفکر کنند و تشویق کنند تا یاد بگیرند، چگونه فیلمنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان شوند.

همزمان با برگزاری جشنواره، نشست‌های پرسش و پاسخ با کارگردانان، کارگاه‌های مرتبط با حوزه فیلمسازی و نمایش فیلم‌های ساخته شده انجام می‌شود. فلسطین کشور مهمان این دوره از جشنواره است.

نمایش «مریضخانه مرکزی» در باکو و دیاربکر

فیلم کوتاه «مریضخانه مرکزی» به کارگردانی وحید و نوید نامی در ادامه حضورهای بین‌المللی در پانزدهمین جشنواره فیلم باکو در کشور آذربایجان و سومین جشنواره فیلم دیاربکر ترکیه به نمایش در خواهد آمد.

پانزدهمین جشنواره فیلم باکو چهارم تا هشتم اکتبر (۱۳ تا ۱۷ مهر) و جشنواره دیاربکر از 18 تا 20 اکتبر (۲۷ تا ۲۹ مهر) برگزار خواهد شد.

سینما چه خبرهایی دارد؟

«مریضخانه مرکزی» فیلمی به زبان ترکی است که درباره غده بسیار بزرگی است که از شکم شهردار شهر بیرون آورده می‌شود و باعث بروز مشکلات پیچیده‌ای می‌شود.

این فیلم پیش از این در جمع نامزدهای سیزدهمین جوایز آکادمی ایسفا، جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشته و در جشنواره‌های بین المللی IFS لس آنجلس، اوشاک ترکیه و جشنواره فیلم‌های ایرانی دانشگاه یو سی ال ای حضور داشته است.

«مریضخانه مرکزی» محصول سال ۱۴۰۱ به تهیه‌کنندگی نیلوفر زیور دار و انجمن سینمای جوانان ایران است.

«نسبتاً خوشبخت» آماده نمایش شد

فیلم کوتاه «نسبتاً خوشبخت» به نویسندگی و کارگردانی مهران حیدری و تهیه‌کنندگی پریسا پورمشکی در ۲ بخش (بخش مسابقه ملی و بخش ویژه کتاب و سینما) چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد و پوستر آن منتشر شد.

فیلمنامه این فیلم کوتاه برگرفته از مجموعه داستان «مردی هست که عادت دارد با چتر بکوبد توی سرم»‌ نوشته فرناندو سورنتینو است که در ژانر درام فانتزی و طی هشت روز فیلمبرداری در تهران تولید شده است.

حسین حسینیان و پوریا احمدی بازیگران «نسبتاً خوشبخت» هستند. در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است «مردی برای مدتی در خانه خود حبس می شود و در جهت تلاش برای بقا سبک جدیدی از زندگی را برای خود رقم می زند..»

سینما چه خبرهایی دارد؟

دیگر عوامل فیلم کوتاه «نسبتاً خوشبخت» عبارت از عطا مجابی، طراح تولید و مشاور کارگردان، کیوان محسنی، مدیر فیلمبرداری و تدوین، رامین ابوالصدق، طراحی و ترکیب صدا و علی علوی، موسیقی است.

رونمایی از پوستر «گاهی عشق زیباست»

همزمان با انتخاب مستند کوتاه «گاهی عشق زیباست» با طرح، پژوهش و کارگردانی الهام آقالری و تهیه‌کنندگی سمانه حسینا و الهام آقالری، محصول انجمن سینمای جوانان ایران به بخش مسابقه ملی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، از پوستر فیلم این مستند به طراحی زهرا ترکمنلو، رونمایی شد.

مستند کوتاه «گاهی عشق زیباست» روایت زندگی هدیه سمیع و مهران قندهاری، نخستین زوج سندروم داون در ایران است.

این مستند پیش از این در هفتادمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوانان قزوین (راژیا)، نامزد بهترین فیلم مستند شده است.

سینما چه خبرهایی دارد؟

الهام آقالری، عضو انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و انجمن فیلم کوتاه ایران است. آقالری پیش از ساخت این مستند، کارگردانی چند اثر کوتاه داستانی و کارگردانی‌ مستندهای «یک لقمه مهربانی»، «سرنوشت بایگانی»، «شهر زیبای من» و «قهرمان» را در کارنامه کاری خود دارد.

دیگر عوامل مستند کوتاه «گاهی عشق زیباست» عبارتند از فیلمبردار: عبدالله شکری، صداگذار: حسن مهدوی، صدابردار: پیمان خدایی، تدوین: عبدالله شکری، دستیار کارگردان: فرزانه جوکار، موسیقی: بابک زرین و مدیر تولید: علی کشاورز.

پایان فیلمبرداری «من از دست چپم متنفرم»

فیلمبرداری فیلم کوتاه «من از دست چپم متنفرم» به نویسندگی و کارگردانی عباس مهیاد به پایان رسید. در خلاصه این تریلرِ روانشناختی آمده است: «دست چپ زنی کم سن و سال به نامِ رؤیا، رازی هولناک در خود دارد که پایِ همسر پیر و مرموز او را به میان می کشد....».

سینما چه خبرهایی دارد؟

عوامل فیلم کوتاه «من از دست چپم متنفرم» (در تولید) عبارتند از نویسنده و کارگردان: عباس مهیاد ،بازیگران: حنانه آجرلو، ملیکا نیکخواه بهرامی و فریبرز اخلاقی، مدیر فیلم برداری: سعید کشی پور، مدیر صدابرداری: فرشید کیوانمهر، چهره پرداز:سیاوش روهنده، مدیر تولید: هادی فتح اللهی و تهیه کنننده: عباس مهیاد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha