احداث پایانه بین‌المللی کوزه‌رش ایران-ترکیه در دستور کار قرار گرفت

ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان‌غربی گفت: بازگشایی و احداث پایانه بین‌المللی کوزه‌رش میان ایران و ترکیه در دستور کار ۲ طرف قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، محمدصادق معتمدیان روز جمعه در حاشیه هفتمین نشست همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: زیرساخت‌های منتهی به مرزها و پایانه‌های ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در نشست‌های تخصصی مورد توجه طرفین قرار گرفت و با توجه به فراهم شدن مقدمات بازگشایی مرز کوزه‌رش، احداث آن در دولت هر ۲ کشور به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: مراحل اجرایی و احداث پایانه بین‌المللی کوزه‌رش در دستور کار است و مراحل اجرای آن به عنوان چهارمین گذرگاه مسافری و تجاری ایران و ترکیه خواهد بود.

معتمدیان اضافه کرد: احداث‌این پایانه بین‌المللی نقش مهمی درافزایش مبادلات تجاری و مسافری ۲ کشور به دنبال خواهد داشت.

معتمدیان با بیان اینکه توافق میان ۲ کشور در هفتمین نشست مشترک مشتمل بر ۲۵ بند در سه فصل است افزود: با استان‌های هم مرز وان، ایغدیر، آغری و حکاری پس از برگزاری کمیسیون در سه حوزه تخصصی کمیسیون "اقتصاد و تجارت"، "علمی، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی" و "حمل و نقل و ترانزیت" تفاهم‌نامه‌ای در ۲۵ بند و ۳ سرفصل به امضا رسید.

معتمدیان ادامه داد: همکاری‌های اقتصادی، گردشگری و امنیتی استان‌های مرزی ایران و ترکیه در دوره‌های متفاوت برگزار شده که در این دوره به صورت تخصصی به توافق طرفین رسید که مفاد اصلی آن به زودی رسانه‌ای خواهد شد.

وی با اشاره به توافقات میان ۲ کشور بیان کرد: روان‌سازی بحث فعالیت‌های اقتصادی و خدمات گمرکی و الکترونیکی کردن فرآیندهای گمرکی از جمله توافق‌های خوب طرفین است.

معتمدیان ادامه داد: ازدحام در مرزها در حوزه مسافری و تجارت اقتصادی یکی از موانع گسترش تبادلات و حجم فرآیند همکاری است که در هفتمین نشست مشترک برای حل و فصل آن تدابیر ویژه‌ای اندیشیده و در قالب توافق نامه قید شده است.

احداث پایانه بین‌المللی کوزه‌رش ایران-ترکیه در دستور کار قرار گرفت

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به تبادل هیات‌های علمی دانشگاهی گفت: در حوزه علمی نیز توافقات بسیاری شد از جمله برگزاری تورنمت و جشنواره‌های فرهنگی، دانشجویی و ورزشی که با زمان‌بندی مشخص در یک سال آنی اجرا و عملیاتی می‌شود.

وی یادآور شد: عزم جدی ۲ طرف در جهت رفع مشکلات و موانع پیش روی توسعه فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری آغاز شده از سال گذشته است.

معتمدیان با بیان اینکه از سال‌های گذشته مصوبات ۲ طرفه بسیاری زمین مانده است افزود: امیدواریم در همکاری ۲ جانبه شاهد ارتقا سطح همه زمینه‌ها و گستره‌های فعالیت‌های مشترک بین ایران و ترکیه باشیم.

معتمدیان با اعلام زمان برگزاری نشست سال آینده گفت: با توافق طرفین مقرر شد هشتمین نشست مشترک در خرداد ۱۴۰۴ در استان وان ترکیه برگزار شود.

معتمدیان با اشاره به برگزاری ۲۹مین کمیسیون مشترک اقتصادی در تهران گفت: در این کمیسیون بر زمان‌بندی بازگشایی مسیرهای ریلی تاکید خواهیم کرد تا شاهد گشایش مسیر ریلی قطار تهران- خوی-وان - آنکارا باشیم.

وی ادامه داد: این مسیر ریلی مسلما نقش مهمی در تبادل مسافر بین طرفین دارد و بخشی از ازدحام امروز مرزهای را قطعا کاهش خواهد داد.

معتمدیان اضافه کرد: افزایش ظرفیت ریلی در بخش باری نیز از تاکیدات این کمیسیون خواهد بود که مسیر خوی-وان- مرسین که نقش مهم تجارت منطقه را دارد می‌تواند اثر مهمی در توسعه مبادلات تجاری ۲ کشور و گشترش همکاری صادرات و واردتی میان بازرگانان باشد.

به گزارش ایرنا، هفتمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه با حضور والی چهار استان از ترکیه و استان آذربایجان‌غربی از ایران به میزبانی ارومیه در مدت ۲ روز برگزار شد.
آذربایجان غربی ۶ پایانه مرزی داشته و یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور در این استان قرار دارد که از این تعداد سه پایانه مربوط به مرزهای ایران با ترکیه است.

بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه سه پایانه ای هستند که در سال های اخیر شاهد رونق مراودات تجاری و اقتصادی و همچنین تردد مسافر از آنها بین ۲ کشور بوده‌ایم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha