۸۰۰ میلیارد ریال در حوزه راه عشایری لرستان هزینه شد

خرم آباد - ایرنا - مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: ۸۰۰ میلیارد ریال در راستای راهسازی و تامین آب پایدار مناطق عشایری این استان هزینه شده است.

هوشنگ نورمحمدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ۱۵ مهر ماه روز روستا و عشایر نامگذاری شده است؛ بیان کرد: عشایر؛ تولیدکنندگان عرصه کشاورزی و دامپروری هستند و ۱۵ مهرماه به منظور تجلیل از خدمات این قشر و معرفی توانمندی ها و ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی آنان با توجه به نقش قابل توجه در تامین امنیت غذایی جامعه نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه عشایر لرستان در تامین مواد پروتینی و لبنی نقش ویژه ای دارند؛ اظهار داشت: عشایر میراث داران فرهنگ کهن لرستان هستند و هر سیاه چادر عشایری دارای ۲ کارکرد مهم تولیدی و امنیتی است.

مدیرکل امور عشایری لرستان ادامه داد: سیاه چادرها علاوه بر اینکه به عنوان یک کارگاه تولیدی و خاستگاه فرهنگی استان قابل توجه هستند؛ بعنوان پاسگاه های انتظامی در امنیت مناطق عشایری در مناطق دورافتاده به شمار می روند.

نورمحمدی با بیان اینکه ۲ طرح پل سازی با اعتبار ۵۵۰ میلیارد ریال به مناسبت روز روستا و عشایر در این استان آماده شده است؛ افزود: پل ۲۵ متری دورک در محور عشایری چال چنار الیگودرز با اعتبار ۴۵ میلیارد ریال و پل هشت متری چشمه سرده چگنی با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال طی هفته جاری بهره برداری خواهند شد که در مجموع ۳۳۰ خانوار از این طرح ها استفاده خواهند کرد.

وی اضافه کرد: بالغ بر ۱۴ هزار خانوار عشایری با جمعیت ۸۳ هزار نفر پنج درصد جمعیت لرستان را تشکیل می دهد که از این تعداد حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار کوچرو هستند و ۶ ماه از سال را در مناطق قشلاقی شمال استان های ایلام، خوزستان و جنوب لرستان مستقر می شوند.

مدیرکل امور عشایری لرستان ادامه داد: عشایر استان حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات لرستان را تحت مالکیت و ۱۰ هزار راس دام سنگین در اختیار دارند و به دامپروری، پرورش زنبور عسل، کشت گیاهان دارویی، تولید محصولات باغی و زراعی و صنایع دستی مشغول هستند.

نورمحمدی با بیان اینکه جامعه عشایری لرستان در قالب ۱۳ ایل و ۱۵ طایفه دسته بندی می شود؛ عنوان کرد: مهمترین طوایف عشایری استان را ایل های بالاگریوه، بیرانوند، پاپی، حسنوند، سادات، بختیاری و چگنی تشکیل می دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha