سرمایه‌گذاری برای کودکان آینده جامعه را تضمین می‌کند/ ثبت‌نام رایگان کودکان

تهران-ایرنا- مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری برای کودک آینده را تضمین می‌کند، ادامه داد: در این روز و هفته ملی به دنبال این هستیم که مساله کودک به مساله جاری در سطوح مختلف کشور قرار بگیرد، کودک باید جز مسائل مهم مسئولان باشد، زیرا کودکان هستند که آینده را می‌سازند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، حامد علامتی امروز -شنبه ۱۴ مهرماه- در نشست خبری ویژه برنامه‌های هفته ملی کودک ۱۴۰۳ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بیان تاریخچه روز و هفته کودک و نوجوان اعلام کرد: در سال ۱۹۹۵ مسئولان در ژنو در سوئیس جمع شدند و تصمیم گرفتند هر کشور با توجه به تاریخ و فرهنگ خود روزی را برای کودکان انتخاب کند. در سال ۱۳۷۲‌ وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی و مجلس ۱۶ مهر را به عنوان روز کودک انتخاب کردند و این روز در تقویم ثبت شد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه مبنای روز ملی و جهانی کودک ایجاد رفاه برای کودکان پیش بینی شده است، ادامه داد: فلسفه اصلی روز ملی کودک همین مساله است. در هفته‌های گذشته جلسات متعددی با گروه‌های مردمی و مسیولان داشتیم که چه کار می‌توانیم انجام دهیم تا این هفته را به خوبی پاس بداریم. چیزی که مهم است، این است که در روز ملی کودک فقط به دنبال اجرای چند برنامه نیستیم، هر روز و هفته ما باید به کودکان توجه کنیم زیرا آینده را کودکان می‌سازند.

او ادامه داد: در این روز و هفته ملی به دنبال این هستیم که مساله کودک به مساله جاری در سطوح مختلف کشور قرار بگیرد، کودک باید جز مسائل مهم مسئولان باشد، زیرا سرمایه‌گذاری برای کودک آینده را تضمین می‌کند.

برای کودکان، برای آینده

علامتی با تاکید بر اهمیت توجه به حوزه کودک، ادامه داد: به دنبال مساله شدن حوزه کودک در جامعه هستیم تا هر کسی در هر جایی که هست کودک برایش مهم باشد. شعاری را برای امسال در هفته ملی کودک انتخاب کردیم «برای کودکان، برای آینده» در نظر داریم همگرایی و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و نهادها با هدف کودک و نوجوان در ذیل این شعار تعریف می‌شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به نگاه فراملی کانون، اعلام کرد همچنین نگاه فراملی کودکان غزه را داریم. در کانون ده‌ها برنامه در این زمینه داشتیم و توجه ویژه به کودکان غزه خواهیم داشت.

به گفته او طبیعی است که کودکان شناختی از حقوق خود ندارند به همین دلیل باید جامعه متوجه حقوق کودک باشند.

علامتی با بیان اینکه هفته کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهر برگزار خواهدشد، ادامه داد: در این هفته دستگاه‌های مختلفی یا ما همکاری می‌کنند، مانند وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث و گردشگری و صنایع دستی، وزارت آموزش‌ و پرورش، وزارت ورزش، صدا و سیما، شهرداری، کمیته امداد، نهاد کتابخانه‌های عمومی، شورای کتاب، بنیاد بازی‌های رایانه‌ای.

او با اعلام اینکه دو سطح برای این هفته در نظر گرفته شده است، افزود: این دو سطح شامل اجرای برنامه برای کودک و اجرای برنامه درباره کودک است.

علامتی اعلام کرد: در کنار فعالیت‌های ۶۰ گانه‌ای که کانون داشت، هفته آینده از کانون علوم و فناوری‌های نوین رونمایی خواهد کرد.

همه باید در هفته کودک به این گروه سنی توجه کنند

مدیر‏کل‏ حوزه مدیرعامل و مدیر امور ‌‏بین‏‌الملل کانون‏ پرورش ‏فکری‏ کودکان درباره نگاه کانون در هفته ملی کودک توضیح داد:  تلاش داریم در این هفته توجه همه را به اهمیت دوران کودکی جلب کنیم. زیرا همه کشورهای دنیا به حوزه کودک نگاهی کاربردی دارند. باید نگاه استراتژیک و راهبردی به حوزه کودک داشت و به آنها توجه ویژه کرد.

به گفته سمیه سادات ابراهیمی لازم است مسئولان و مردم به کودک نگاه ویژه داشته باشند. هرکس در هر سطحی در هر جایگاهی می‌تواند اقداماتی تاثیرگذار برای کودکان داشته باشند.

سرمایه‌گذاری برای کودکان آینده جامعه را تضمین می‌کند

دیدبانی برای حمایت از حقوق کودک و نوجوان وجود ندارد

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با اشاره به اینکه هفته ملی کودک با سه رویداد دیگر هم‌زمان شده است، گفت: سه هفته ملی و جهانی در روزهای پیش رو داریم، هفته نیروی انتظامی، هفته تهران، هفته جهانی فضا در روزهای پیش‌رو در تقویم هستند. کانون با شورای عالی فضایی هماهنگ است، سال گذشته سندی در این حوزه تصویب کردیم، همچنین یک روز برای حوزه کودک و نوجوان و فضا در نظر گرفتیم.

فرهاد فلاح با تاکید بر اینکه در کشور دیدبانی برای حمایت از حقوق کودک و نوجوان وجود ندارد، گفت: این مساله یکی از آسیب‌های حوزه کودک و نوجوان در کشور است. باید بتوانیم مدافع و حامی حقوق کودک باشیم. تنها گروهی که می‌تواند مدافع حقوق کودکان باشند رسانه‌ها هستند و همچنین کانون پرورش فکری تلاش می‌کند که این اتفاق بیفتد.

به گفته او قرار است عروسک‌های نمایشی دارا و سارا، در صدا و سیما، کانون پرورش فکری و استان‌ها اجرا داشته باشد. این اقدامات برای ایجاد تعامل سازنده و شخصیتی که برای کانون سازنده باشد و بتواند با خانواده‌ها ارتباط برقرار کند، انجام خواهدشد. 

او درباره برنامه‌های هفته ملی کودک بیان کرد: در روزهای ۱۷ و ۱۸ مهرماه ثبت نام در تمامی مراکز فرهنگی سراسر کشور رایگان خواهد بود. در این روزها به ۱۰۰ کلاس درس مناطق محروم کتابخانه اختصاصی اهدا خواهدشد. همچنین در این هفته بیش از ۱۰ عنوان کتاب علمی و مذهبی و سه اسباب‌بازی به کتابخانه‌ها اهدا خواهدشد.

جانبازان اعصاب و روان نمایش عروسکی اجرا می‌کنند

معاون تولید کانون‌پرورش‌فکری‌کودکان‌ونوجوانان درباره برنامه‌های هفته کودک کانون گفت: در این هفته کارگاه آموزش فیلمسازی با موبایل، کارگاه پادکست صدا گذاری برگزار خواهدشد. هر روز در سینما دانش آموزی در خیابان خالد استامبولی فیلمی پخش خواهیم کرد. 

محمدرضا کریمی صارمی درباره اجرای عروسکی جانبازان در هفته کودک توضیح داد: گروه جانباز از فرماندهان ارشد دفاع مقدس چهار روز اجرا رایگان خواهند داشت. نمایش تیز تک نمایش عروسکی است که جانبازان اعصاب و روان انجام خواهند داد. همچنین در این روز نشست‌های تخصصی در حوزه کتاب برگزار خواهدشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha