۱۴ مهر یا ۱۲ بهمن؛ کدام‌یک روز تهران می‌شود؟

تهر ان بزرگ - ایرنا - رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ثبت روز تهران در تقویم باید توسط شورای فرهنگ عمومی استان انجام شود، گفت: شورای شهر با ثبت روز تهران در تقویم موافقت است و هر روزی(۱۴ مهر یا ۱۲ بهمن) را که شورای فرهنگ عمومی استان به نام روز تهران نامگذاری کند، استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، نرگس معدنی‌پور روز شنبه در این خصوص افزود: در سالهای گذشته این پیشنهاد مطرح شده بود که ۱۴ مهر همزمان با انتخاب شدن تهران به عنوان پایتخت کشور، روز تهران نامگذاری شود اما هر روزی را که شورای فرهنگ عمومی استان به نام روز تهران نامگذاری کند، استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اعضای شورای فرهنگ عمومی ۱۲ بهمن سالروز ورود بنیانگذار جمهوری اسلامی به کشور را به عنوان روز تهران پیشنهاد داده که این هم موضوع در حد پیشنهاد بوده و در حال بررسی است.

معدنی پور افزود: برای نامگذاری روز ۱۴ مهر به نام تهران، در این دوره مصوبه‌ای را در نظر گرفتیم که بر اساس آن برای مثال دبیرخانه‌ای در شهرداری تهران تشکیل شود و در واقع برای این موضوع به صورت خاص و ویژه برنامه‌ریزی سالانه صورت بگیرد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه مصوبه اخیر ما بیشتر به این دلیل بود که روز تهران در تقویم ملی کشور به ثبت برسد، یادآور شد: قرار بر این بوده که روز تهران در تقویم ثبت شود و شهرداری را موظف به پیگیری آن کردیم.

این عضو شوای شهر تهران افزود: نامگذاری روزها را اساساً شورای فرهنگ عمومی انجام می‌دهد و نیازی به مصوبه شورای شهر ندارد؛ ما ۱۴ مهر را پیشنهاد دادیم و شورای فرهنگ عمومی نیز ۱۲ بهمن را پیشنهاد داد؛ هر یک از این روزها هم انتخاب شود تفاوتی برای ما ندارد.

وی ادامه داد: البته ۱۲ بهمن روز ملی و چه بسا فراملی است؛ در واقع یک رویداد ملی‌ است که ما در سطح بین‌المللی آن را مطرح می‌کنیم و روز بسیار مهمی برای ما است؛ اینکه نامگذاری روز تهران در ۱۲ بهمن هم مطرح شود اتفاق خوبی است اما این نگاه را هم داریم که ممکن است روز تهران تحت‌الشعاع این رویداد ملی مغفول واقع شود.

معدنی پور اظهار کرد: در چهاردهم مهر ۱۲۸۶ تهران در متمم قانون اساسی به عنوان پایتخت کشور انتخاب شد و این روز در ادوار گذشته شورای شهر مبنای نامگذاری روز تهران قرار گرفت.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در کل هر آنچه که شورای فرهنگی عمومی به نتیجه برسد و تصویب کند، می پذیریم، گفت: مهم آن است که روز تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران در تقویم رسمی کشور به ثبت برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha