۱۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۱
کد خبرنگار: 858
کد خبر: 85618182
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار جدید گیلان با نگاه به ظرفیت‌های غیردولتی در سایه وفاق کار خود را آغاز کرد

رشت - ایرنا - استاندار جدید گیلان امروز طی مراسمی با حضور وزیر کشور کار خود را آغاز کرد در حالی که تاکید دارد مشکلات با منابع دولتی رفع نمی شود و برای توسعه استان باید از همه ظرفیت‌ها و منابع بخش‌های مختلف در سایه مشارکت، وفاق و همدلی بهره گرفت.

هادی حق شناس امروز شنبه توسط اسکندر مومنی وزیر کشور در رشت، حکم سکانداری استان گیلان را دریافت کرد و طی آن مومنی تاکید کرد: عملکرد یک ساله استانداران با شاخص هایی از جمله میزان افزایش وفاق و نیز رضایتمندی مردم تا رفع چالش‌های زیست محیطی و اجتماعی، انجام و تعییین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام و غیره ارزیابی می‌شود.

مباحثی که هر کدام خود در استان مساله ای جدی است.

استاندار جدید گیلان هم که بومی این استان است با اشرافیت به این مسائل امروز در سخنانی در مراسم معارفه‌اش در پی تاکیدات وزیر کشور گفت: من نیز معتقدم باید با وفاق و همدلی همه با هم برای رفع مسائل و مشکلات با اولویت بندی اقدام کنیم.

او تاکید کرد که تمام تلاشم از امروز رفع مشکلات موجود در استان با کمک همه نخبگان و ظرفیت هاست؛ اقدامی که در صورت تحقق زمینه تحولات خوبی در استان می شود.

حق شناس بر این موضوع که با ظرفیت و منابع دولتی نمی‌توان مسائل و مشکلات کشور و استان را حل کرد، گفت: مسائل و چالش‌های موجود در گیلان اعم از پسماند و زباله سراوان و تالاب بین‌المللی بندرانزلی در دولت‌های گذشته هم طرح و پیگیری شد و اگر با منابع دولتی قابل حل بود به ما نمی‌رسید.

شاید بتوان گفت نخستین مساله استان دفنگاه زباله سراوان (دهستانی از توابع بخش سنگر شهرستان رشت در گیلان) است که از ۴۰ سال گذشته تبدیل به محل انباشت زباله‌های شهر رشت و چند شهرستان اطراف شد تا آنجا که کوهی به ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر و مساحت ۱۸ هکتار از زباله شکل گرفت و طی این سالها روز به روز بر وسعت و شدت آن افزوده شد.

موضوعی که نه تنها مسائل زیست محیطی را برای منطقه و آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی موجب شد که مسائل بهداشتی و آلودگی‌های ناشی از آن زندگی مردمان منطقه را به شدت متاثر کرد؛ در دولت سیزدهم اقداماتی برای پوشاندن این حجم زباله، ساماندهی این محل و کاهش زباله ورودی به این دفنگاه انجام شد؛ اما همچنان موضوع بازیافت زباله، تفکیک زباله از مبدا ، زباله سوز و تدبیر برای دفنگاه جدید و بسیاری مباحث دیگر در این زمینه نیازمند مدیریتی جدی است.

حق شناس همچنین امروز گفت: اگر در دولت چهاردهم برای تالاب انزلی چاره‌ای اساسی تدبیر نشود که اگر این تالاب احیاء نشود مردم انزلی، صومعه سرا و رشت باید شهرهای خود را ترک کنند و ریزگردها همچون بسیاری از استان‌های غربی، شرقی و مرکزی استان این خطه را نیز درگیر می‌کند.

تالابی خیال انگیز و زیبا که یکی از زیست ‌بوم‌های ارزشمند جهان است و از سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون بین‌المللی رامسر به ثبت رسید؛ پهنه ای که زیستگاه ۳۰۰ گونه از پرندگان است اکنون در میانه تهدیدات متعدد همچون گونه مهاجم سنبل آبی، ورود پساب‌های خانگی و صنعتی، خشکسالی، کاهش تراز آب دریای خزر روند رو به افول را طی می‌کند و برخی پیش بینی ها حاکی از آن است که طی ۲ ، سه دهه آتی به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شده و کامل خشک می شود و طی همه این سالها و با همه هشدارها اقدام موثری در آن انجام نشده است.

حق شناس با اشاره به مشکلات آب شرب گیلان و تشریح چرایی این موضوع با توجه به پربارانی این استان اظهار کرد: امروز بیش از یک سوم شبکه آب شرب در گیلان به هر دلیلی نشتی دارد؛ در فصول گرم برخی مناطق با تانکر آبرسانی می‌شوند در حوزه برق نیز چون کشور با مشکلاتی مواجهیم.

در واقع شبکه‌های آب شرب شهرهای استان قدمت چندین دهه‌ای دارند و با توجه به رطوبت بالای هوای در این استان بسیاری از شبکه هاکه فلزی هم هستند، فرسوده شده اند؛چنانکه در جریان جاری شدن سیلاب چندماه اخیر در رضوانشهر بخشی از این شبکه تخریب و موجب ورود پساب و آلودگی به آب شهر شده بود.

ضمن آنکه برخی مناطق استان به طور جدی درگیر خشکسالی هستند و در این سالها میانگین بارندگی در استان هم کاهش محسوسی داشته و طی ۲، سه سال اخیر شدت یافته است که نمود آن در تامین آب مورد نیاز شالیزارها در فصل کشت و کار به وضوح مشهود است؛ مسئولان برای مدیریت منابع آبی در ۲ فصل بهار و تابستان و تامین نیاز کشاورزان با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

البته مشکل آب در فصل کشت و کار یکی از مسائل کشاورزان است که در مراحل بعد به شکلی دیگر نمود می‌یابد و آن فروش محصول و قیمت نهایی آن است که به بیان شالیکاران با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد و موضوع تکه تکه شدن اراضی و تغییر کاربری‌ها و غیره هم چالشی دیگر است.

آنگونه که امروز نیز استاندار جدیدبا تاکید بر اینکه باید به برنج، دسترنج کشاورزان توجه شود، اظهار کرد: زمانی که به برنج گیلان می رسیم به دلیل حمایت از مصرف کننده تعرفه یک ششم مطرح می شود اما در موضوع خودرو حمایت از تولیدکننده به میان می‌آید در حالیکه این موضوع در دنیا معکوس است.

وی بیان کرد: هزینه کشاورزان گیلان به ریال است در حالیکه یخچال، تلویزیون و سایر ملزومات به دلارست؛ طبیعی است که در چنین شرایطی فقر، آسیب‌های اجتماعی، افزایش سن ازدواج و فرار از استان پیش می‌آید.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد مردم گیلان در حوزه کشاورزی فعالیت دارند و زمین همه دارایی آنان است، افزود: متاسفانه بهترین خاک تبدیل به ویلا می شود؛ از اینرو برای جلوگیری از این موضوع باید تسهیلاتی برای کشاورزان برای جلوگیری از نابودی زمین فراهم شود.

حق شناس امروز به مشکلات موجود در حوزه گردشگری این خطه و اسکان مسافران در خیابان‌ها اشاره کرد و افزود: گیلان زیرساخت‌های متناسب با گردشگری اعم از شبکه حمل و نقل مناسب، بوم گردی و هتل ندارد و باید به این مسائل توجه شود.

گردشگری گیلان با توجه به ظرفیت‌های گسترده این خطه اعم از بناها و آثار تاریخی ملموس و ناملموس بسیار، طبیعت بکر و زیبای جنگلی و دریایی و غیره می تواند محور توسعه اقتصادی این خطه باشد؛ اما امروز این فرصت خود مساله ای برای استان است آنگونه که در تعطیلات پایان تابستان و دهه آخر ماه صفر تبدیل به چالشی برای استان شد و صف‌های طولانی نان و بنزین و ترافیک‌های چند ده کیلومتری در طول جاده‌ها و آزادراه رشت - قزوین شکل گرفت و اتراق مردم با انبوه چادرهای مسافرتی در حاشیه جاده ها و میادین و خیابان های شهرها به شکل پیوسته ای نمود یافت و موجبات آزردگی خاطر مردمان بومی این دیار را به همراه داشت؛موضوعی که ساماندهی و تدبیر زیرساخت های مورد نیاز آن ضرورتی است که باید تدبیری جدی شود.

حق شناس امروز عنوان کرد: اینکه مردم می گویند؛ ثروتمندیم به درستی بیان می کنند؛امروز بایدکار کنیم، اینکه چه کسی، معاون، مدیرکل و غیره باشد، مهم نیست، مهم اینست که برای ایران و گیلان باید کار شود.

اما مسائل گیلان فقط به موضوعات مورد اشاره فوق ختم نمی‌شود؛ بلکه همانطور که حق شناس امروز در جلسه استانداری گیلان گفت: اینکه امروز نرخ خودکشی در گیلان بالاست و یا اینکه مانند کشور که از هر ۲ ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شود در موضوع ازدواج و طلاق هم همین شرایط حاکم است یعنی آنکه یک جای کار ایراد دارد؛گیلان در حوزه ازدواج و طلاق و نیز پائین بودن نرخ ولادت جزو استان‌های نخست کشور است چنانکه امروز پیرترین استان کشور محسوب می شود.

حق شناس اینک در ابتدای راه و مسئولیت خود با بیان اینکه توسعه قدم به قدم است و همه باید در کنار هم قرار گیریم ، تاکید کرد: "از امروز مسئول بروز هر اتفاق و مشکل در حوزه طلاق، خودکشی، آب، برق و سایر موارد هستم."

اینها برخی از مسائلی است که او در نخستین سخنرانی خودبه عنوان استاندار بدان ها پرداخت؛حال بماند که مسائل بسیار دیگری از وضعیت ۲ رودخانه زرجوب و گوهر رود شهر رشت ، آمار بالای خشونت در استان، وضعیت نامناسب واحدهای تولیدی از جمله صنایع نساجی استان(که زمانی گیلان در این زمینه در کشور پیشرو بود)، تخریب جنگل‌ها بویژه هیرکانی و غیره هم در استان برجسته است.

بسیاری امید دارند هادی حق شناس از آن رو که فردی بومی و دارای شناخت کاملی از شرایط استان و مسائل و چالش‌های آن بوده و امروز هم در مقام کارشناسی در جایگاه استانداری این مسائل را طرح کرد ضمن آنکه بین گروه ‌های مختلف سیاسی، مذهبی و قومی هم دارای وجهه سیاسی، اجتماعی خوبی است، بتواند با جمع همه ظرفیت‌ها و امکانات در راستای حل و یا حداقل کاهش مسائل و حرکت رو به جلوی استان گام‌های موثری بردارد.

بویژه که او تا کنون در مسئولیت‌هایی که حضور داشته به استناد شواهد و رضایت بخش‌های مربوطه همانگونه که امروز وزیر کشور هم در مراسم معارفه وی عنوان کرد، عملکرد موفقی داشته است.

امروز حق شناس در مراسمی با حضور وزیر کشور جایگزین اسداالله عباسی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha