۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۰۸
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85618297
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سلبریتی‌ها و سیاستمداران حلقه مفقوده کاهش تغییرات آب و هوایی

تهران- ایرنا- روانشناسانی از دانشگاه «کاردیف» (ولز) به دانش تازه‌ای درباره نقش سلبریتی‌ها و سیاستمداران در تاثیرگذاری بر افکار عمومی درباره سبک زندگی کم‌کربن رسیده‌اند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از «فیز»، دکتر «استیو وستلیک» از دانشکده روانشناسی کاردیف گفت: تغییر در رفتارها برای کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه‌ای ضروری است. مسافرت کمتر با هواپیما، مصرف کمتر گوشت، استفاده از خودروهای برقی ، ارتقای بهره‌وری انرژی در خانه‌ها، افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی، برخی از موثرترین تغییراتی است که می‌توانیم ایجاد کنیم. اما این انتخاب‌ها با استقبال خوبی در میان مردم روبه‌رو نشده‌اند و افراد شناخته‌شده و تاثیرگذار به ندرت آنها را تشویق و الگوسازی می‌کنند.

وی افزود: ما می‌خواستیم (با این تحقیق) به تاثیرگذاری سخنان و اقدامات سلبریتی‌ها و سیاستمداران بر تغییرات آب و هوایی پی ببریم.

محققان در ماه آوریل اقدام به بررسی و تحلیل دیدگاه‌های یک هزار و ۲۶۷ نفر از سرتاسر کشور بریتانیا کردند و پاسخ‌های افراد به رهبرانی که حامی اقدام در زمینه تغییرات آب و هوایی هستند را سنجیدند.

سلبریتی‌ها و سیاستمداران حلقه مفقوده کاهش تغییرات آب و هوایی

این روانشناسان تئوری‌های اعتبار و رهبری را آزمایش کردند تا دریابند وضعیت سلبریتی‌ها و سیاستمداران چگونه ممکن است سبک زندگی کم‌کربن را تشویق کند. آنها دریافتند که الگوسازی نمایان توسط سیاستمداران و سلبریتی‌ها تمایل مردم برای چنین انتخاب‌هایی را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

دکتر وستلیک گفت: ما دریافتیم که الگوسازی، تمایل جامعه برای اتخاذ سبک زندگی کم‌کربن را ارتقا می‌دهد و نه تنها این، بلکه الگوسازی تصویر اعتبار و قابلیت اعتماد و صلاحیت رهبر را تا حد زیادی ارتقا می‌دهد و این می‌تواند یک یافته مهم باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما همچنین کشف کردیم که یک تمایل قوی در این زمینه در جامعه وجود دارد و مردم واقعا می‌خواهند شاهد باشند که رهبران اول وارد عمل می‌شوند. نتایج تحقیق ما حاکی از این است که رهبری تجسمی از طریق رفتارهای مشهود کم‌کربن ممکن است حلقه مفقوده مهم در پرداختن به بحران آب و هوایی باشد زیرا نشان می‌دهد که رهبران واقعا در این خصوص جدی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha