آمار نگران کننده مرگ عابران پیاده‌ در بزرگراه‌های تهران؛ مقصر کیست؟

تهران بزرگ - ایرنا - ممنوعیت ورود موتورسیکلت و عابر پیاده براساس ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی تکلیف را برای همه روشن کرده اما چرا برخی عابران پیاده‌رو تردد از بزرگراه‌ها و اتوبان‌های پایتخت را برای گذر انتخاب می‌کنند که به دلیل همین موضوع مرگ ۷۰ عابر پیاده از ابتدای سال جاری در بزرگراه‌های تهران را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عابران پیاده همیشه می‌دانند که عبور از عرض بزرگراه‌ها هزاران خطر برای آنان به همراه دارد و شاید مهمترین خطرات این اتفاق مرگ و از دست دادن جان آنان است که به نوعی از این نوع هشدارها گویا یا نمی‌خواهند درس بگیرند یا فرار از موقعیت‌های مختلف برای گذر از عرض خیابان تلقی می‌کنند.

زمانی که یک مکانی یا خیابانی برای عابران پیاده خطرآفرین باشد چرا باید از عرض آن عبور کرد، هنگامی که مرگ را می‌توان با چشمان خود مشاهده کنیم، آیا این کار منطقی است که عابر پیاده از بزرگراهی گذر کند که هر لحظه امکان تصادف و جان باختن را برای او امکانپذیر می‌کند.

سرهنگ احسان مومنی معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ درباره برخی آمارهای مربوط به اینگونه تصافادت در بزرگراه‌های پایتخت در ۶ ماه نخست سال جاری می‌گوید: ۴۰ درصد از ۱۸۸ نفر افراد جان‌باخته در تصادفات در بزرگراه‌های پایتخت در سال جاری یعنی ۷۰ نفر به عنوان عابران پیاده بودند که از عرض بزرگراه عبور کردند که البته در تصادفات به همین عابران هم سهم تقصیر داده شد.

مرگ ۷۰ عابر پیاده‌ در بزرگراه‌های تهران؛ مقصر کیست؟

قوانین مربوط به عابران پیاده

براساس ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی عابران پیاده باید در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود دارد از سطح سواره‌رو استفاده نکنند، در محل‌هایی که پیاده رو وجود ندارد یا در صورتی که غیرقابل تردد باشد باید از منتهی‌الیه سمت چپ سواره‌رو و عکس جهت حرکت وسیله نقلیه عبور کنند.

همچنین برای گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاه‌های پیاده، پل‌های هوایی و گذرگاه‌های زیرزمینی مجاز عبور کنند، از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو خودداری کرده و مراقب حرکت وسیله نقلیه باشند.

عابران نباید از حصار آزادراه‌ها گذر کنند و در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها از لابلای درختان و گل‌بوته‌های حاشیه و میانه راه عبور نکنند، عابر پیاده نباید در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی از خارج از گذرگاه‌های تعیین شده گذری داشته باشند.

جان باختن روزانه یک نفر در بزرگراه‌های تهران

اگر ۲ مولفه عابر پیاده و موتورسیکلت از محورهای بزرگراهی تهران حذف شود، تصادفات منجر به مرگ در شهر تهران ۸۱ درصد کاهش پیدا می‌کند

معاون عملیات پلیس پلیس راهور تهران همچنین به جان باختن ۱۸۸ نفر در بزرگراه‌های پایتخت از ابتدای سال جاری تا ابتدای مهرماه اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای موجود ۶۳ درصد تصادفات رانندگی در این کلانشهر که منجر به فوت می‌شود در بزرگراه‌ها و اتوبان‌های تهران رخ می‌دهد.

سرهنگ احسان مومنی افزود:‌ آمارها حاکی از آن است که در این مدت ۱۷ هزار و ۸۳۹ کروکی تصادفات در پایتخت تنظیم شده که به طور میانگین روزانه ۱۰۰ کروکی در این کلانشهر ترسیم شده است.

براساس این داده‌ها هر روز یک نفر در اتوبان‌های تهران کشته شده‌اند. ۱۹ درصد فوتی‌ها راننده و سرنشین خودرو بوده و حدود ۴۰ درصد فوتی‌ها عابران پیاده و ۴۱ درصد هم موتورسواران بودند.

وی همچنین گفت: اگر ۲ مولفه عابر پیاده و موتورسیکلت از محورهای بزرگراهی تهران حذف شود، تصادفات منجر به مرگ در شهر تهران ۸۱ درصد کاهش پیدا می‌کند.

سرهنگ مومنی افزود: عابران پیاده حق تردد در بزرگراه‌ها را نداشته و برای عبور از عرض بزرگراه‌ها باید از پل‌های هوایی و زیرگذرها استفاده کنند. عبور غیرایمن و غیرمجاز عابران پیاده از سطح محورهای بزرگراهی باعث شده که ۴۰ درصد از مرگ و میر مربوط به عابران پیاده شود که اگر این عابران این موضوع را رعایت می‌کردند به طور قطع این آمار بسیار کاهش پیدا می‌کرد.

مرگ ۷۰ عابر پیاده‌ در بزرگراه‌های تهران؛ مقصر کیست؟

عابران پیاده از بزرگراه‌های پایتخت عبور نکنند

با توجه به اینکه ۴۰ درصد مرگ به دلیل تصادفات در بزرگراه‌های تهران مربوط به عابران پیاده است باید هم عابران و هم موتورسواران که ۴۱ درصد مرگ در اتوبان‌ها را به خود اختصاص داده‌اند از تردد در این مکان‌ها که خطر جانی برای آنها دارد، به شدت خودداری کنند.

بزرگراه‌های امام علی (ع) در محور شمال به جنوب، شهید چمران و ستاری به دلیل داشتن شیب برای تردد موتورسواران و عابران مکان‌های مناسبی نیست و هر لحظه امکان مرگ را برای این افراد به همراه دارد بنابراین تردد از این محورهای بزرگراهی برای این افراد توصیه نمی‌شود.

مرگ ۷۰ عابر پیاده‌ در بزرگراه‌های تهران؛ مقصر کیست؟

بزرگراه‌های یادگار امام و آزادگان پرخطرترین نقاط برای عابران پیاده

شب هنگام تصادفات از ساعت هشت شب تا چهار بامداد بیشترین موارد تصادفات برای عابران پیاده رخ می‌دهد به طوری که براساس آمارهای موجود ۱۹ درصد تصادف منجر به مرگ مرتبط با عابران پیاده است

رییس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران نیز به بزرگراه‌های پرخطر که جان عابران پیاده در آنها در خطر است اشاره کرد و گفت: بزرگراه‌های آزادگان و یادگار امام به عنوان پرخطرترین نقاط حادثه‌خیز برای عابران پیاده در پایتخت محسوب می‌شود.

در همین دو بزرگراه اتفاقاتی برای عابران پیاده به ویژه در شب رخ داد که همین موضوع نشان می‌دهد که این بزرگراه‌ها در ساعات پُر تصادف در چهار ماهه سال ۱۴۰۳ جان تعدادی از هموطنان تهرانی را گرفته است.

سرهنگ علی‌اصغر شریفی اظهار کرد: در هیچ بزرگراهی عابر پیاده نباید عبور و مرور داشته باشند، البته لزوم تردد در این مسیرهای بزرگراهی استفاده از پل عابر پیاده است که بسیاری از آنان این مسایل را رعایت نمی‌کنند. شب هنگام تصادفات از ساعت هشت شب تا چهار بامداد بیشترین موارد تصادفات برای عابران پیاده رخ می‌دهد به طوری که براساس آمارهای موجود ۱۹ درصد تصادف منجر به مرگ در این مدت مرتبط با عابران پیاده است.

وی ادامه داد: براساس داده‌های موجود بیشترین تصادفات در این مدت مربوط به بزرگراه آزادگان تهران است زیرا یک بزرگراه بسیار عریض است که صنایع، کارخانه‌ها و منازل مسکونی فراوانی اطراف این بزرگراه قرار دارند. همچنین بیشترین علت وقوع تصادف با عابران پیاده عدم توجه به جلو و توانایی نداشتن در کنترل وسیله نقلیه است.

مرگ ۷۰ عابر پیاده‌ در بزرگراه‌های تهران؛ مقصر کیست؟

عابران هنگام شب لباس تیره نپوشند

با توجه به اینکه در تصادفات منجر به مرگ شبانه در پایتخت حدود ۳۷ درصد عابران پیاده به دلیل گذر از چنین مکان‌های پرخطری، تخلف دارند بنابراین عابران پیاده هنگام شب باید لباس تیره نپوشند زیرا به دلیل تاریکی هوا همیشه حوادث تلخ و ناگواری در بزرگراه‌های تهران برای این افراد رخ می‌دهد.

همچنین رانندگان در مسیرهای بزرگراهی باید با دقت و مهارت بیشتری تردد داشته باشند تا با داشتن سرعت مطمئنه از وقوع هرگونه تصادف به ویژه برای عابران پیاده خودداری شود.

این موضوع نفعی دوسویه برای راننده خودرو و حتی عابر پیاده دارد زیرا با هر تصادف منجر به مرگ یا مصدومیت هزاران نوع گرفتاری برای آنان ایجاد می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha