ارائه طرح احیای بافت تاریخی اردبیل به شورای عالی شهرسازی

اردبیل-ایرنا- رئیس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: طرح حفاظت و احیای بافت تاریخی و فرهنگی کهن شهر اردبیل در انتظار مراحل تصویب در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران است.

محمود حسین زاده نجار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع حفظ هویت ایرانی اسلامی شهرها و ارزش نهادن به ویژگی‌های شاخص شهر تاریخی اردبیل، ضرورت طرح حفاظت و احیای بافت تاریخی و فرهنگی کهن شهر اردبیل و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می‌تواند نقطه عطفی در راستای حفاظت و صیانت از کالبد هسته مرکزی و تاریخی شهر باشد.

وی افزود: امیدواریم با تلاش و پیگیری مسئولین ارشد استان و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با اجرای طرح توسط دستگاه‌های متولی شاهد احیای بافت تاریخی و فرهنگی کهن شهر اردبیل باشیم.

رئیس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح های بازآفرینی راه و شهرسازی استان اردبیل افزود : بررسی موارد پیشنهادی مشاور طرح ویژه بافت تاریخی فرهنگی شهر اردبیل و نظرات مدیریت شهری استان در خصوص برخی معابر و محوطه‌های داخل محدوده در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته حسین زاده نجار موضوعات مربوط به نحوه تعریض یا عدم تعریض معابر داخل بافت تاریخی ، تراکم ساختمانی و نیز کاربری‌های مورد نیاز در کانون توجه مدیران قرار دارد.

پیشرفت فیزیکی نوسازی بافت‌های فرسوده در اردبیل به ۷۵ درصد رسید

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۲ طرح زیر بنایی و بازآفرینی شهری در این استان با اعتبار ۶۴۰ میلیارد ریال اجرا شده است افزود: محلات هدف بازآفرینی شده شامل ۴۰۶ هکتار در پارس آباد، ۲ هزار و ۱۷۳ هکتار در اردبیل ، ۱۸۲ هکتار در نمین و ۲۰۵ هکتار در گرمی است که با تامین اعتبار لازم عملیات بازآفرینی شهری در این شهر ها انجام شده است.

رئیس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: طی سال‌های اخیر در اردبیل ۱۸ طرح باز آفرینی با زیر بنای ۵۹ هزار و ۲۲۹ متر مربع و با اعتبار ۶۱۷ میلیار ریال ، در مشگین شهر پنچ طرح بازآفرینی با زیر بنای هفت هزار و ۸۸۲ متر مربع و با ۹۸ میلیارد ریال اعتبار ، در پارس آباد مغان پنج طرح با زیر بنای ۱۴ هزار و ۹۵۸ متر مربع و ۶۱ میلیارد ریال اعتبار و سه طرح بازآفرینی در خلخال با پنج هزار متر مربع و ۸۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به برنامه ابلاغ شده در بافت فرسوده شهری استان افزود: طی سال‌های اخیر ساماندهی و نوسازی ۶ هزار و و ۴۵۲ واحد مسکونی در استان ابلاغ شده بود که میزان پیشرفت فیزیکی آنها به ۷۵ درصد رسیده است.
به گزارش ایرنا، بیش از ۳۰ درصد جمعیت استان اردبیل در بافت ناکارآمد و سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند به طوری که در اردبیل ۲۰ سکونت‌گاه، در مشگین شهر ۱۲ سکونت‌گاه ، در پارس آباد ۱۱ و در خلخال هفت محله در قالب سکونت گاه غیررسمی شناسایی شده که برای بازسازی آنها ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha