تخصیص ۶۰۰ میلیون دلار سهمیه ارزی به تامین تجهیزات پزشکی

تهران - ایرنا- رئیس سازمان غذا و دارو از تخصیص ۶۰۰ میلیون دلار سهمیه ارزی ۴۲۰۰ تومانی برای تهیه ملزومات اولیه تجهیزات پزشکی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، سید حیدر محمدی روز یکشنبه در نشست خبری که در محل این سازمان برگزار شد، افزود: درخواست داده‌ایم ۶۰۰ میلیون دلار نیز تا پایان امسال برای سهمیه ارزی ملزومات پزشکی اختصاص یابد و در این زمینه جلسه‌ای هم با رئیس جمهور برگزار خواهیم کرد.

وی اظهار داد: البته گروهی با تخصیص این سهمیه ارزی مخالف هستند و معتقدند به حوزه سلامت آسیب وارد می‌کند، به همین دلیل با درخواست وزیر بهداشت، تصمیم اختصاص این اعتبار به رئیس جمهور محول شده است.

محمدی با بیان این که تلاش می‌شود تسهیلات ریالی به شرکتهای تجهیزات پزشکی ارایه شود، گفت: بانک مرکزی هم ۵۰ هزار میلیارد ریال برای تجهیزات پزشکی و شیرخشک تخصیص داده است.

وی وظیفه این سازمان را تسهیلگری در حوزه تجهیزات پزشکی تسهیل‌گری عنوان کرد تا محصول با کیفیت و پایدار تامین و در اختیار مردم قرار گیرد.

این مقام مسئول به برگزاری نمایشگاه تجهیزات پزشکی اشاره کرد و با بیان اینکه سلامت مردم اولویت اول کشور است، افزود: برپایی این نمایشگاه می تواند در ارائه محصولات باکیفیت و مطلوب ایرانی اثر گذار باشد.

محمدی ادامه داد: با اینکه حوزه امنیت سلامت مردم در اولویت است اما در تخصیص اعتبارات و بودجه در اولویت آخر قرار می گیرد.

معاون وزیر بهداشت تامین نقدینگی را از مهمترین چالش‌های حوزه سلامت بیان کرد و گفت: سازمان غذا و دارو از سال ۱۴۰۱ بحث سیاست اصلاح ارزی را آغاز کرد ولی این موضوع در حوزه تجهیزات پزشکی عملی نشد.

محمدی تاکید کرد: عمده پیگیری ما تامین نقدینگی است که با مجوز هیات دولت، اعتباراتی که از طریق سازمان‌های بیمه‌گر ارائه می‌شود، دریافت و به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی پرداخت شود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی باید حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان به داروخانه‌ها و شرکت‌های تجهیزات پزشکی پرداخت کند تا مشکل تامین نقدینگی مراکز ما برطرف شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سالانه بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار صادرات تجهیزات پزشکی انجام می شود، افزود: از کل سهمیه ارزی مورد نظر، حدود ۳۵۰ میلیون ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تامین شده است .

وی با بیان اینکه مراکز درمانی مشکلات مالی زیادی دارند و به همین دلیل حوزه تجهیزات و دارو مغفول می‌ماند، اظهار داشت: ضروریست مطالبات از بیمه ها مستقیم به سازمان غذا و دارو پرداخت شود تا به مراکز پرداخت کنیم.

محمدی از مکاتبه وزیر بهداشت برای حل مشکلات مراکز درمانی خبر داد و با بیان اینکه ۱۱ هزار میلیارد تومان بدهی تجهیزات پزشکی مراکز درمانی از بیمه ها است، در مورد ذخیره استراتژیک دارویی و پزشکی نیز گفت: باید تا پایان برنامه هفتم توسعه ذخیره استراتژیک ۶ ماهه ایجاد کنیم که این کار به تامین منابع مالی و ارزی نیاز دارد.

وی سهمیه ارزی این سازمان را ۳.۵ میلیارد دلار برآورد کرد و افزود: با توجه به اینکه ارز کمتری تخصیص یافته، محدودیت سقف ثبت سفارش داریم و باید این موضوع مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

پیشنهاد تغییر نام سازمان غذا و دارو

جلیل سعیدلو رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی نیز در این نشست در رابطه با نمایشگاه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی (ایران مد ) گفت: این نمایشگاه محل عرصه بخش خصوصی در حوزه تجهیزات پزشکی است. علیرغم مشکلات موجود، در مسیر رشد تجهیزات پزشکی و در منطقه جزو کشورهای پیشرو هستیم و بسیاری از نیازمندیهای مراکز درمانی از تولید داخل تامین می‌شود.

وی اظهار داشت: با ۲۰۰ میلیون دلار تخصیص ارز، ارزشی معادل یک و نیم میلیارد دلار ارزش سرمایه ایجاد کرده ایم. پشتیبانی از این صنعت ضروری است در غیر این صورت باید این محصولات را با قیمت بالاتر خریداری کنیم که این دسترسی بیماران و مراکز درمانی را دچار خدشه می‌کند.

سعیدلو تاکید کرد: از سازمان غذا و دارو درخواست تسهیل‌گری داریم. تجهیزات پزشکی در دوران کرونا به مردم کمک زیادی کرد و اکنون نیاز به تسهیل گری و اولویت در پرداخت مطالبات داریم.

سعیدلو تاکید کرد: پیشنهاد می دهیم نام سازمان غذا و دارو به سازمان غذا و دارو و تجهیزات پزشکی تغییر داده شود.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه تجهیزات و ملزومات پزشکی ، دندانپزشکی ، آزمایشگاهی و دارویی ۱۹ تا ۲۲ مهر در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha