لایروبی نکردن دهانه اروندرود باعث رکود تجارت در این منطقه شده است

اهواز- ایرنا- نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: لایروبی نکردن دهانه اروندرود و کاهش عمق این دهانه باعث رکود فعالیت‌های تجاری و صیادی از طریق این مسیر آبی شده است.

سید محمد مولوی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: طی نشست برگزار شده با دبیر شورای عالی مناطق آزاد، مشکلات ناشی از لایروبی نشدن رودخانه اروند و به ویژه دهانه اروند رود مطرح و درخواست کمک و تامین اعتبار برای لایروبی این رودخانه مهم برای استان را داشتم.

وی گفت: رودخانه اروندرود با مسافت ۱۱۳ کیلومتر به عنوان آبراه راهبردی بین شهرستانهای آبادان ،خرمشهر و استان بصره و شهر تجاری صنعتی فاو عراق قرار دارد و مسیر آبی بسیار مهم برای انجام مبادلات تجاری با کشور عراق است.

مولوی ادامه داد: متاسفانه به دلیل انجام نشدن لایروبی، عمق دهانه اروند رود از ۱۲ متر به۲.۵ متر کاهش یافته و همین معضل مانع از تردد کشتی‌ها و لنج‌ها در این دهانه و در نهایت رکود فعالیت‌های تجاری، صنعتی، گردشگری و صیادی شده است.


وی افزود: با توجه به تکالیف مندرج در قانون برنامه هفتم پیشرفت و لزوم تقویت ترانزیت انرژی، کالا مسافر و گردشگری در سواحل جنوبی با تاکید بر مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در بند خ ماده ۱۰۱ و ردیف ۲ بند ج ماده ۳۸ مبنی بر لزوم مهار آبهای مشترک و مرزی و بر اساس تکلیف مندرج ردیف چهار و پنج بند الف ماده ۴۸ در راستای توسعه منطقه آزاد اروند به منظور تبدیل شدن به مرکز مبادلات بین المللی‌، تولیدی، تجاری و توسعه شهرها و روستاهای ساحلی ضرورت دارد توجه جدی به بحث لایروبی اروند رود انجام شود.

لایروبی نکردن دهانه اروند رود باعث رکود تجارت در این منطقه شده است

مولوی با بیان اینکه محدوده دهانه اروندرود خارج از حوزه منطقه آزاد است، ادامه داد: از دبیر شورای مناطق آزاد کشور درخواست دارم در تامین اعتبار لازم برای انجام لایروبی دهانه اروندرود مشارکت کند.

به گزارش ایرنا، اروندرود، یک رود مشترک بین ایران و عراق است که برای هر ۲ کشور اهمیت بالایی دارد، این رود درواقع نقش چشمگیری در رونق بازرگانی منطقه دارد.

اروند رود از شهرستان‌های آبادان و خرمشهر استان خوزستان می گذرد و عامل ایجاد منطقه تجاری آزاد اروند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha