حمایت بخش خصوصی بذر امیدی برای کشاورزان پسته کار در سیستان و بلوچستان

زاهدان - ایرنا - بازار اروپا در حالی مشتری پرو پاقرص محصول ارگانیک بویژه پسته سیستان و بلوچستان بوده که تولید این محصول نیازمند ایجاد ترمینال ضبط پسته و فرآوری است و حمایت بخش خصوصی می‌تواند بذر امیدی برای کشاورزان پسته کار این استان باشد تا محصول منطقه با برند استان وارد بازارهای کشور و جهان شود.

به گزارش ایرنا، پسته محصولی کوچک؛ اما مغذی با بازدهی مناسب اقتصادی که در نقاط مختلف کشور همچون استان کرمان، رفسنجان، سیرجان، کاشان و نائین کشت می شود.

در این میان سیستان و بلوچستان نیز از این امر مستثنی نبوده و یکی از قطب های مهم تولید پسته از نظر کیفیت و ارگانیک بودن به شمار می رود، به گونه ای که مهمترین ارقام این محصول در استان کله قوچی، اوحدی، اکبری، بادامی و احمدآقایی است و در سال های اخیر بسیاری از تجار هنگام برداشت این محصول با ارزش از نقاط مختلف به این منطقه سفر کرده و این محصول را پس از خریداری با نام دیگر استان ها به فروش می رسانند.

یکی از مزایای کشت این محصول در این خط از کشور که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند نیز مصرف کم آب اما تولید بالا و سوددهی مناسب آن بوده که در امر اشتغالزایی و تامین معیشت ساکنان منطقه تاثیر بسزایی دارد.

اگر چه همه ساله شاهد برگزاری جشنواره پسته در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان از جمله منطقه کورین هستیم که این امر با هدف معرفی ظرفیت ها در زمینه تولید پسته انجام می شود؛ اما در حالی ۱۰ هزار هکتار از باغات این استان به کشت پسته اختصاص دارد و این خطه از کشور با تولید بهترین و با کیفیت ترین نوع یکی از مهمترین قطب های تولید این محصول به شمار می رود که به خاطر نبود و یا کمبود واحدهای بسته بندی و فرآوری، پسته با کیفیت تولیدی آن در گمنامی فرو رفته است.

حمایت بخش خصوصی بذر امیدی برای کشاورزان پسته کار در سیستان و بلوچستان

کشاورزان سیستان و بلوچستان نیازمند حمایت از محصول پسته

مدیر جهاد کشاورزی زاهدان گفت: در این شهرستان چهار هزار و ۹۰۰ هکتار باغات پسته وجود دارد که مقام اول سطح زیر کشت و ‌تولید پسته در استان را به خود اختصاص داده است.

مهدی شهرکی بیان کرد: حدود سه هزار هکتار باغ پسته در بخش کورین قرار دارد که پیش بینی می شود در مجموع از باغات زاهدان پنج هزار و ۲۰۰ تن محصول پسته برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی افزود: یکی از سیاست های سازمان جهاد کشاورزی در سیستان و بلوچستان توسعه باغات پسته بوده که توجه به ارقام بازار پسند مورد توجه است.

مدیر جهاد کشاورزی زاهدان اظهار کرد: بیشترین سرمایه گذاری در مورد پسته توجه به ارقام بازار پسندی مانند اوحدی، اکبری، کله قوچی و احمد آقایی است.

وی ادامه داد: با توجه به تولید محصول پسته، نیازمند ایجاد ترمینال ضبط پسته و فراوری پسته هستیم که از سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت می شود در این زمینه سرمایه گذاری لازم را داشته باشند.

شهرکی گفت: نیاز است تا محصول منطقه با برند سیستان و بلوچستان وارد بازارهای کشور و جهان شود.

بیشتر بخوانید:

بیش از پنج هزار تن پسته در سیستان و بلوچستان برداشت شد

برداشت پسته از سطح چهار هزار هکتار از باغات زاهدان آغاز شد

برداشت حدود ۲ هزار تن پسته در خاش

حمایت بخش خصوصی بذر امیدی برای کشاورزان پسته کار در سیستان و بلوچستان

رونق محصول پسته؛ نیازمند فرآوری

فرماندار زاهدان نیز با اشاره به کیفیت مطلوب پسته زاهدان که به صورت ارگانیک‌ تولید می‌شود، گفت: برای رونق بخشیدن به محصول پسته نیازمند فرآوری هستیم، لازم است در این زمینه سرمایه گذاری های لازم صورت گیرد.

علیرضا شهرکی تاکید کرد: اولویت دادن بسته بندی در فرآوری پسته می‌تواند درآمد زایی خوبی را با خود برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

وی افزود: محصولات تولیدی ارگانیک سیستان و بلوچستان جایگاه ویژه ای در بازارهای جهانی دارند، ‌نمونه آن خرمای سراوان و پسته زاهدان است.

فرماندار زاهدان اظهار کرد: پسته این منطقه بازارش اروپا بوده، ‌اروپایی‌ها حساب ویژه‌ای روی پسته ایران بویژه محصول ارگانیک باز کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha