سالانه افزون بر۲ میلیون و ۵۹۰ قطعه بلدرچین و بوقلمون در یزد ذبح 
می‌شود

یزد- ایرنا - مدیرکل دامپزشکی یزد با بیان اینکه این استان در زمینه پرورش بلدرچین در کشور پیشتاز است گفت: سالانه ۲ میلیون و ۵۹۰ قطعه بلدرچین و بوقلمون در کشتارگاه‌های دام و طیور استان ذبح می‌شود.

به گزارش ایرنا " علی فاتحی‌نیا" ، روز یکشنبه در بازدید خبرنگاران از بزرگترین واحد پرورش بلدرچین استان در تفت و یک واحد گاوداری در منطقه چم این شهرستان افزود: در استان پنج کشتارگاه بلدرچین و یک کشتارگاه بوقلمون فعالیت می‌کنند.

وی اظهارکرد: از ۱۴ مهرماه سال گذشته تاکنون ۳۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شد که نسبت به مدت مشابه آن ۴۰ درصد افزایش داشته است.

فاتحی نیا کشتارگاه های صنعتی و سنتی دام استان را ۹ باب ذکر و تصریح کرد: در این مدت ۲۵۸ هزار و ۲۳۶ هزار راس دام سبک و ۱۷ هزار و چهار راس دام سنگین در کشتارگاه‌های دام استان ذبح شد.

وی با اشاره به اقدامات دامپزشکی استان در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی افزود: در این زمینه ۱۲۸ هزار راس دام سنگین و ۹۶۳ هزار راس دام سبک در استان طی یکسال گذشته علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

فاتحی‌نیا با اشاره به واکسینه ۲۱۲ هزار راس دام سبک و ۶۳ هزار دام سنگین استان علیه بیماری تب مالت تصریح کرد: همچنین در این مدت ۱۱ هزار و ۴۰۰ قلاده سگ‌های صاحب دار در استان در برابر بیماری هاری واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه در مدت یاد شده از چهار هزار و ۴۰۰ سر اسب تست مشمشه گرفته شد افزود: همچنین یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام هم علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

معدوم سازی ۸۰ تن فرآورده های خامی و دامی در استان

مدیرکل دامپزشکی استان یزد افزود: از ۱۴ مهرماه سال گذشته تاکنون ۲۳ هزار و ۸۰۳ مورد بازرسی از واحدهای فرآورده های خامی و دامی استان انجام که در این زمینه ۸۰ تن فرآورده غیر بهداشتی معدوم شد.

وی خاطرنشان کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در مراکز عرضه و مصرف فرآورده های خام دامی، مراتب را به ادارات دامپزشکی شهرستان و یا به سامانه پاسخگویی و اطلاع رسانی و بررسی شکایات مردمی دامپزشکی استان با شماره ۱۵۱۲ گزارش کنند.

صادرات یک هزار و ۲۰۰ تن پا و پنجه مرغ

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از ترخیص بیش از ۲ هزار تن گوشت منجمد گوسفند ، مرغ و گوساله از و ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذرت دامی از گمرک استان در مدت یاد شده خبر داد و اظهار کرد: همچنین در این مدت یک هزار و ۲۰۰ پا و پنجه مرغ از استان به کشورهای مختلف صادر شده است .

وی از صادرات ۵۶ تن محصولات لبنی، ۲ هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ خوراکی و ۲۰ تن پشم گوسفند به کشورهای چین، تایوان، تایلند و پاکستان خبر داد.

بازدید خبرنگاران از بزرگترین واحد پرورش بلدرچین استان در تفت و یک واحد گاوداری در منطقه چم این شهرستان به منظور هفته دامپزشکی (۱۴ تا ۲۰ مهرماه ) انجام شد.

شعار امسال هفته دامپزشکی، "دامپزشکی، صد سال خدمت، یک قرن افتخار" نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha