افشای دروغ‌پردازی‌ها و استاندارد دوگانه رسانه‌های غربی در روایتگری جنگ غزه به نفع اسرائیل

تهران- ایرنا- چند خبرنگار شبکه‌های خبری «سی ان ان» و «بی بی سی» در گفت‌وگو با «الجزیره»، از دروغ‌پردازی و رویکرد جانبدارانه این رسانه‌ها در روایتگری جنگ غزه به نفع اسرائیل پرده برداشتند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این شبکه عربی، ۱۰ خبرنگاری که جنگ غزه را برای دو شبکه خبری سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی به عنوان رسانه های شناخته شده در صحنه جهانی پوشش داده‌اند، فاش کردند که در خبرها به صورت متعصبانه از اسرائیل حمایت کرده و استانداردهای دوگانه سیستماتیک در پیش گرفته و به طور مکرر اصول روزنامه نگاری را نقص کرده اند.

این گروه از روزنامه نگاران، مقامات ارشد دو شبکه سی ان ان و بی بی سی را متهم کردند که مقامات اسرائیلی را مسئول وضعیت موجود در غزه ندانسته و در گزارش‌ها جنایات تل آویو را کم اهمیت جلوه داده اند.

«آدام» به عنوان یکی از روزنامه نگاران سی ان ان که از بیم محکومیت، نام مستعار برای خود برگزیده، به الجزیره گفت: پس از تهاجم اسرائیل به غزه در پی حمله ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) حماس، سهولت انتشار خطوط خبری با روایت گری اسرائیل واقعا برای من تکان دهنده بود. متاسفانه کاملا مشخص است که ما کجا دروغ می گوییم.

لحظه‌ای شرم‌آور برای سی ان ان

این خبرنگار نقل می کند که نیک رابرتسون سردبیر بخش دیپلماتیک بین‌المللی سی‌ان‌ان در ماه نوامبر(آبان) به همراه ارتش اسرائیل برای بازدید از بیمارستان کودکان بمباران شده «الرنتیسی» غزه حضور یافت.

دانیل هاگاری سخنگوی نیروهای نظامی اسرائیل پس از ورود به این بیمارستان ادعا کرد که شواهدی مبنی بر مخفی کردن اسرای اسرائیلی از سوی حماس در این محل پیدا کرده است.

هاگاری همانجا به رابرتسون کاغذی را بر روی دیوار نشان داد که به زبان عربی بر روی ان چیزهایی نوشته شده بود که به ادعای وی فهرست اعضای حماس مراقب اسرا بود.

این مقام اسرائیلی در همانجا به سردبیر سی ان ان گفت: این فهرست نگهبانان عضو حماس است. برای هر نگهبان یک شیفت کاری نوشته شده است.

آدام با شرح این ماجرا، آن را لحظه ای شرم آور برای سی ان ان دانست و گفت: «آن فهرست اعضای حماس نبود، بلکه یک تقویم به زبان عربی بود که بر روی ان روزهای هفته نوشته شده بودند. اما رابرتسون در گزارش خود ادعای اسرائیل را تائید کرد».

آدام همچنین در ادامه شرح داد که در یک دوره از جنگ، خبرنگاران این شبکه تلویزیونی حتی حق نداشتند، نامی از حملات هوایی اسرائیل ببرند مگر آنکه تاییدی از مقامات تل آویو داشته باشند.

وی در این زمینه افزود: در هیچ کجای دیگر چنین کاری انجام نمی دهند، آیا ما در مورد جنگ اوکراین مثلا از روس ها می پرسیم که آیا آنها بیمارستانی را در کی‌یف بمباران کرده اند یا خیر؟

این خبرنگار در ادامه خاطرنشان کرد: حتی مایک مک کارتی سردبیر یکی دیگر از بخش های سی ان ان پس از اعلام وزارت بهداشت غزه مبنی بر بیش از ۴۰ هزار جانباخته در جنگ غزه به روزنامه نگاران گفت که در این خصوص حماس را مسئول جلوه دهند.

الجزیره نیز به خبری در همین زمینه از سی ان ان اشاره کرد و یادآوری کرده است: بکی اندرسون مجری سی‌ان‌ان، در یک برنامه خبری گفت که «وزارت بهداشت غزه اعلام کرده از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، بیش از ۴۰ هزار فلسطینی کشته شده‌اند». وی در عین حال افزود: «سی ان ان نمی تواند این تعداد تلفات انسانی را تائید کند و کارشناسان بر این باور هستند که شمار واقعی جانباختگان رقمی احتمالا کمتر است».

استانداردهای دوگانه در بنگاه سخن‌پراکنی بی بی سی

«سارا» یکی دیگر از روزنامه نگارانی که با نام مستعار با الجزیره گفت‌وگو کرده، شبکه خبری انگلیسی بی بی سی را به داشتن استانداردهای دوگانه متهم کرد و گفت که دیگر آینده‌ای برای خود در بی بی سی نمی‌بیند. وی دلیل این امر را تا حدی عدم تمایل مدیران اجرایی این شبکه برای پرداختن به نگرانی ها در مورد جانبداری در اخبار منتشر شده اعلام کرد.

الجزیره در همین زمینه به پخش مصاحبه ای از سوی بی‌بی‌سی اشاره می کند که در آن مهمانان برنامه که همگی فلسطینی بودند به دلیل استفاده از واژه «صهیونیست»، شناسایی شده و دیگر برای شرکت در چنین برنامه هایی دعوت نشدند.

این شبکه عربی خاطرنشان می کند که پس از آن برنامه بود که تنها مهمانان اسرائیلی و آن هم با هماهنگی به استودیوی خبر دعوت می شدند.

الجزیره همچنین به طرح ادعای آتش زدن نوزدان اسرائیلی در یکی از همین برنامه های بی بی سی اشاره کرده است؛ ادعایی که از سوی ایدان رول سیاستمدار اسرائیلی مطرح شد و مجری برنامه بی بی سی هیچ تلاشی نکرد تا حتی ادعای وی را به چالش بکشد.

این شبکه تلویزیونی عربی در ادامه یادآور شده است: در طول سال گذشته از جنگ غزه، کارشناسان و روزنامه نگاران کهنه‌کار در سراسر جهان، رسانه های شناخته شده غربی را به طور فزاینده ای به جانبداری از اسرائیل و کم اهمیت جلوه دادن رنج مردم غزه متهم کرده اند. در این میان تعدادی از روزنامه‌نگاران از جمله نیویورک تایمز و بی‌بی‌سی نیز از همین رو از سمت خود کناره گیری کرده اند.

کریگ مخیبر یکی از مقامات حقوق بشر سازمان ملل که سال گذشته به دلیل واکنش این نهاد به حملات اسرائیل در غزه استعفا داد، گفت: «این لحظه ای از تاریخ است؛ در حالیکه شاهد نسل کشی در حال وقوع هستیم، آن را نمی بینیم. در شرایطی که دولت‌های غربی مانند آمریکا و انگلیس و دیگران در آن همدست بوده‌اند، شما شاهد هستید که رسانه‌های غربی به بخشی از مکانیسم نسل‌کشی تبدیل شده‌اند. این چیزی است که ترسناک است».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha