۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۴۱
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85619345
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه روستاهای گناباد در گرو خودکفایی دهیاری‌ها است

گناباد-ایرنا- رییس شورای اسلامی بخش مرکزی گناباد گفت: توسعه مطلوب روستاهای این شهرستان متناسب با ظرفیت‌های موجود، نیازمند و در گرو خودکفایی دهیاری‌ها است.

مرتضی تفضلی قوژدی روز یکشنبه به مناسبت پانزدهم مهرماه روز ملی «روستا و عشایر» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا فقدان توجه کافی به خودکفایی دهیاری ها را از تنگناهای مهم توسعه مناطق روستایی ذکر کرد و افزود:‌ اعتبارات دهیاری‌ها از محل هزینه‌های دریافتی مالیات بر ارزش افزوده و سایر اعتبارات خاص این بخش تامین می‌شود و ساخت و سازها در روستاها درآمد پایداری برای توسعه روستایی و دهیاری ها به همراه ندارد.

وی ادامه داد: باید با تشکیل کارگروه های تخصصی توانمندسازی روستایی به خودکفایی دهیاری ها توجه بیشتر شود و دهیاری ها طرح‌های مناسبی برای خودکفایی این مناطق داشته باشند.

رییس شورای اسلامی بخش مرکزی گناباد تصریح کرد: با وجود جایگاه شورای اسلامی بخش ها در رفع مشکلات مناطق روستایی، این مساله در بیشتر مسوولان محلی نادیده گرفته شده و حتی به حضور آنها در جلسات اهمیت داده نمی شود.

وی تصریح کرد: توجه ناکافی به این ظرفیت مشورتی شوراهای اسلامی بخش ها و روستاها انگیزه اعضای آن‌ها را در تداوم کار کاهش می دهد و آنان به وظایف خود تنها به عنوان رفع تکلیف نگاه می‌کنند، لذا تعامل بین شوراهای اسلامی بخش های توابع شهرستان گناباد با دهیاری و بخشداری‌ها بسیار مهم است.

تفضلی افزود: شوراهای اسلامی به عنوان منتخب مردم باید مطالبات و خواسته‌های مردم را پیگیری کنند، اما شورای بخش به عنوان نماینده شوراهای روستاها در تصمیم گیری ها توسط برخی مدیران کمتر مورد توجه قرار می گیرند.

وی تعامل و همگرایی بیشتر بین شوراهای اسلامی روستاها و بخش ها با مسوولان را ضروری دانست و گفت: اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه ای مناطق روستایی نباید به زیرساخت‌ها و قابلیت‌های روستایی لطمه بزند.

رییس شورای اسلامی بخش مرکزی گناباد گفت:‌ با توجه به آنکه شغل بیشتر روستاییان این بخش را دامداری و کشاورزی تشکیل می دهد، فقدان توجه لازم به جداسازی مراکز دامداری از مناطق مسکونی و زیرساخت های دامداری ها مشکلاتی برای فعالان این بخش ایجاد کرده است.

جمع آوری غیر اصولی پسماند مشکل مهم روستاهای گناباد

تفضلی در ادامه گفت: سایر مشکلات روستاهای بخش مرکزی گناباد با توجه به جمعیت این بخش، جمع آوری نادرست و غیر اصولی زباله و پسماند است.

وی تصریح کرد: بیشتر زباله های روستایی بخش مرکزی گناباد به صورت غیر اصولی در اطراف این مناطق دفع می شود که انتشار زباله‌ها در منابع طبیعی عرصه محیط زیست روستا را به خطر می‌اندازد، لازم است مسوولان در این مورد چاره‌ اندیشی کنند و تعاونی دهیاری‌ها با دقت بیشتر و مراکز خصوصی به این موضوع ورود یابند.

رییس شورای اسلامی بخش مرکزی گناباد خاطر نشان کرد:‌ هر کدام از روستاهای بخش مرکزی این شهرستان از پتانسیل‌ها و ویژگی‌های زیادی برای رشد توسعه گردشگری صنعتی و کشاورزی برخوردارند، برخی از روستاهای بخش مرکزی نیازمند توجه ویژه به زیرساخت‌های بهداشتی و سلامت هستند.

وی افزود: طرح زیرگذر روستاهای اقماری شهرستان گناباد با توجه به اینکه مسیر تردد تعدادی روستای حومه بخش مرکزی این شهرستان است، از چند سال گذشته به عنوان یک طرح نیمه تمام باقی مانده و هنوز به سرانجام نرسیده است.

تفضلی گفت: روستاهای شمالی شهرستان گناباد در بخش مرکزی شامل «گیسور، نوده پشنگ،چاه میقانی، چاه نمک، رحمت آباد و بیمرغ» به عنوان مسیر تردد جاده گناباد به خواف و دوغارون با وجود آنکه تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین زیادی بوده ولی به صورت جاده روستایی و کم عرض است و حوادث زیادی را بدنبال داشته است.

به گفته وی: روستاهای این بخش با مشکل بحران آب مواجه هستند و با وجود آنکه شغل بیشتر اهالی روستاها دامداری و کشاورزی است مسوولان باید توجه بیشتری به رفع معضل تامین آب آن ها داشته باشند.

پانزدهم مهرماه به عنوان روز ملی روستا و عشایر نامگذاری شده است.

شهرستان گناباد با ۲ بخش مرکزی و کاخک و چهار شهر گناباد، بیدخت، کاخک و روشناوند و ۱۱۲ روستا در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

بخش مرکزی شهرستان گناباد با دهستان‌های «پس کلوت» و حومه دارای ۲۸ روستا است.

۶۰ درصد جمعیت ۹۳ هزار نفری شهرستان گناباد در مناطق شهری و بقیه در ۱۱۲ روستا ساکن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha