مدیریت منطقی فضای مجازی و آشنایی با مهارت سواد رسانه‌ای از آسیب‌های اجتماعی می‌کاهد

تهران - ایرنا - مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تمرکز اولیه سواد رسانه‌ای بر فعالسازی فرایند پردازش اطلاعات براساس اصول منطقی است، گفت: مدیریت منطقی فضای مجازی و آشنایی با مهارت سواد رسانه‌ای آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.  

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، اختتامیه نخستین جشنواره مجازی کارتون روز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ با حضور محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی با حضور فعالان فرهنگی و رسانه‌ها برگزار شد.

احمدی در این مراسم گفت: منظور از سواد رسانه‌ای توانایی یک فرد جهت دسترسی، بررسی، ارزیابی و انتقال پیام ها با استفاده از وسایل ارتباطی متنوع است.

وی با بیان اینکه تمرکز اولیه سواد رسانه‌ای بر فعالسازی فرایند پردازش اطلاعات براساس اصول منطقی است، افزود: سواد رسانه‌ای به افراد کمک می کند تا تحت‌تأثیر آن دسته از پیام های رسانه‌ای که از عوامل آسیب های رسانه‌ای مربوط به نسل جوان هستند و قصد سوء استفاده از بی‌تجربگی آنها را دارند قرار نگیرند.

احمدی تصریح کرد: در عصر مدرن، تکنولوژی به سرعت در حال تغییر و تحول است و به دنبال آن فرصت‌های تکوین و تأثیرپذیری را برای انسان‌ها ایجاد می کند؛ تکنولوژی هریک از جوانب اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، روحی و ... زندگی انسان را تحت‌تأثیر قرار می دهد.

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در عصری که تکنولوژی جولان می دهد دریافت اطلاعات بسیار راحت است اما از طرفی یافتن اطلاعات مناسب، معتبر، بی طرف و هدفمند سخت است؛ سواد رسانه‌ای در عصر حاضر به افراد کمک می کند تا به رسانه‌ای درست برای دریافت اطلاعات صحیح دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: فردی که دارای این مهارت است توانایی آنالیز نقادانهٔ یک پیامِ رسانه‌ای را دارد و با آنالیز جوانب مختلف یک پیام می تواند به اهداف و انگیزه های پنهان آن پی ببرد.

احمدی تصریح کرد: معمولاً به دلیل حاکمیت احساسات بر اکثر جوانان با عاطفه ایران، رسانه و فضای مجازی تأثیرات قابل‌ توجهی خواهند داشت لذا مدیریت منطقی فضای مجازی و آشنایی با مهارت سواد رسانه‌ای آسیب‌های اجتماعی را کاهش می دهد.

وی گفت: یکی از عواملی که با جریان سازی می تواند ضرورت سواد رسانه‌ای و آشنایی با قانونمندی حاکم بر فضای مجازی را منتقل کند برگزاری جشنواره‌های متنوع با موضوعات مختلف است چرا که جشنواره‌ها نقش مهمی در اشاعه فرهنگ سازی و هنر دارند.

احمدی افزود: در این میان پدیدۀ کارتون به عنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین رشته‌های هنرهای تجسمی، موقعیت ویژه‌ای دارد، اتکا به موضوع و بهره‌گیری از طنز از عوامل مؤثر در تأثیرگذارتر کردن کارتون و کاریکاتور است؛ لذا یکی از مأموریتهای مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، شناسایی و انتقال فناوریهای نوین در حوزهٔ فرهنگ و هنر در عرصه مأموریتی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی است.

وی تصریح کرد: از سعید پورابوالقاسم رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و همکاران وی و نیز هیات داوران قدردانی می‌ کنم و مقابل استاد پیشکسوت، بهمن رضایی سر احترام فرو می‌آورم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha