بنا بر نتایج یک نظرسنجی: مردم قزاقستان به ساخت نیروگاه هسته‌ای رأی مثبت دادند

تهران- ایرنا- نظرسنجی انجام شده در پای صندوق‌های رأی مشخص کرد که مردم قزاقستان به منظور حذف تدریجی نیروگاه‌های آلاینده با سوخت زغال سنگ، به ایده پیشنهادی دولت قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور این کشور برای ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای در قزاقستان رأی مثبت داده‌اند.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از رویترز، بر اساس نتایج یک نظرسنجی که از سوی موسسه نظرسنجی محلی «اس‌اواس‌آی‌اس-ای» (SOCIS-A) در پای صندوق‌های رأی انجام شد، ۶۹.۸ درصد از پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی که در همه‌پرسی در مورد ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای قزاقستان شرکت کرده بودند اعلام کردند که به ساخت نیروگاه هسته‌ای رأی مثبت داده‌اند.

این در حالی است که کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان پیش تر اعلام کرده بود که ۶۴ درصد از واجدین شرایط رأی دادن در این همه‌پرسی، تا ساعت ۲۰ روز گذشته (یکشنبه) آرای خود را به صندوق‌های رأی انداخته بودند.

به نوشته رویترز، کشور ۲۰ میلیونی قزاقستان واقع در آسیای مرکزی برای تأمین برق خود بیشتر به نیروگاه‌هایی با سوخت زغال سنگ متکی است که به شدت هوا را آلوده می‌کنند.

این در حالی است که قزاقستان برق مصرفی خود را بیشتر از روسیه وارد می‌کند چرا که نیروگاه‌های این کشور که بسیاری از آنها قدیمی هستند، توانایی تولید برق مورد نیاز قزاقستان را ندارند.

به گزارش ایرنا، دولت قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور قزاقستان برای کاهش وابستگی به نیروگاه‌های آلاینده زغال‌سنگ، طرح احداث نیروگاه هسته‌ای را مطرح کرد، اما با مخالفت‌هایی از سوی شهروندان این کشور به دلیل خطرات بالقوه این نیروگاه‌ها، یادآوری میراث تلخ آزمون‌های هسته‌ای شوروی و فاجعه چرنوبیل روبه‌رو شد.

در همین راستا، دولت قزاقستان تصمیم گرفت طرح ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای خود را روز گذشته (یکشنبه) به همه‌پرسی بگذارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha