۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۹:۰۳
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85619977
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

خوشحالی و نگرانی، دوگانگی مردم گلستان با رگبارهای گاه و بی‌گاه

گنبدکاووس- ایرنا- بارش‌های رگباری گاه و بی‌گاه در استان گلستان به خصوص در تابستان و پاییز، علاوه بر بشارت‌دادن موسم پربار کشت و کار به کشاورزان، بخش دیگری از مردم را به‌دلیل جاری‌شدن سیلاب و آسیب‌های پس از آن نگران می‌کند. از ابتدای امسال تاکنون سیلاب ۹ هزار میلیارد ریال به زیرساخت‌های شهری و روستایی گلستان آسیب وارد کرد.

به گزارش ایرنا، بارش باران که باید باعث خوشحالی مردم شود به دلیل شدت بارش‌های نقطه‌ای ناشی از تغییر اقلیم همراه با بازسازی نشدن زیرساخت‌های آسیب‌دیده، ساکنان مناطق شهری و روستایی گلستان را نگران خسارت به خانه و کاشانه کرده است.

سیل و خروش رودخانه‌ها به دلیل تکرار چندین ساله، اتفاق عادی برای اهالی گلستان به شمار می‌رود و علاوه بر آن ۴۵ رشته رودخانه به طول حدود سه هزار کیلومتر در پنج حوضه آبریز گرگانرود، اترک، قره‌سو، خلیج گرگان و نکارود به بن‌مایه آغازین بروز سیلاب تبدیل شدند.

سیلاب، نخستین تهدید و بلای طبیعی گلستان به شمار می‌رود و ساکنان این استان در ابتدای دهه ۸۰ و انتهای دهه ۹۰ چندین سیلاب سهمگین با ده‌ها جانباخته و هزاران میلیاردها ریال خسارت را تجربه کردند.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان، آخرین سیلاب‌ شدید و خسارت زایی که امسال در استان رخ داد مربوط به اواخر شهریور بود.

وقوع ۶ حادثه سیلاب ناشی از بارندگی شدید در گلستان

نعمت‌الله حاجی‌زاده بیان کرد: در نیمه نخست امسال ۶ حادثه سیلاب ناشی از بارندگی‌های شدید و نقطه‌ای با درگیری بیشتر شهرستان‌های استان رخ داد اما عمده آسیب مربوط به بخش‌های شرقی گلستان مانند کلاله، مراوه‌تپه، گالیکش و مینودشت بود.

وی عمده آسیب‌ها را مربوط به بخش راهداری، بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی، شرکت توزیع برق، شهرداری‌ها، آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای دانست و افزود: سیلاب در این مدت ۹ هزار میلیارد ریال به زیرساخت‌های شهری و روستای استان آسیب وارد کرد.

خوشحالی و نگرانی، دوگانگی مردم گلستان با رگبارهای گاه و بی‌گاه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان اظهار کرد: با لایروبی‌ رودخانه‌ها و کانال‌های راهنمای آب، بارندگی و سیلاب‌های ناشی از آن آسیب کمتری به راهداری زد اما با توجه به قرار داشتن در موسم برداشت، بیشترین آسیب مربوط به فرآورده‌های کشاورزی و راه‌های بین مزارع بود.

حاجی‌زاده، اعتبارات ماده ۱۶ مدیریت بحران برای جبران آسیب را ملی اعلام کرد و گفت: مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان با اعلام میزان آسیب به سازمان برنامه و بودجه در سطوح ملی سهم خود از این اعتبارات را پیگیری و جذب می‌کنند.

وی مهمترین راهکار مقابله با سیلاب در گلستان را اجرای پروژه‌های آبخیزداری در مناطق بالادست شهرها اعلام کرد و گفت: چند روز گذشته همراه با فرماندار کلاله و اعضای ستاد مدیریت بحران برای بررسی دلایل وقوع سیلاب شدید در این شهرستان از مناطق بالادست و معابر شهری بازدید شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان ادامه داد: بر اساس این بازدید قرار است نشستی با مدیران استانی که می‌توانند در بیرون از محدوده شهر تا خط راس تپه‌های پیرامونی کلاله اقداماتی در راستای کنترل و استحکام بخشی خاک برای جلوگیری از فرسایش انجام دهند، برگزار شود.

حاجی زاده گفت: علاوه بر آن شهرداری کلاله هم باید بر اساس مطالعات جمع‌آوری و راهنمایی آب‌های سطحی شهر، اقداماتی را در راستای کم‌شدن آسیب انجام دهند.

وی با تاکید بر لزوم تقویت زیرساخت‌های آسیب دیده از سالیان قبل، بیان کرد: امسال از محل اعتبارات مدیریت بحران پایداری ۲ پل فاضل آباد و ورودی شهر گالیکش را که از سیلاب‌های سالیان گذشته دچار خسارت شدند را تقویت کردیم.

وی گفت: شاید خیلی از ساختمان‌هال و پل‌های گلستان بر اساس فرسایش و قدمت بالا، کارآیی قبل را نداشته باشند که باید در کنار تعمیر و بازسای آنها در مکان‌های لازم پل‌های جایگزین ساخته شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان همچنین با مهم دانستن جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در خارج از محدوده شهری، افزود: با ساماندهی ساخت و سازها، نظارت مهندسی افزایش می‌یابد و از هدایت آب‌های سطحی از مناطق بالادست به محدوده شهرها به دلیل ساخت خانه‌ها در مکان اشتباه جلوگیری می‌شود.

خوشحالی و نگرانی، دوگانگی مردم گلستان با رگبارهای گاه و بی‌گاه

به اعتقاد کارشناسان حوزه آبخیزداری گلستان، زمین‌های شیبدار به عنوان یکی از مهمترین مولدها برای تولید رواناب در شرق استان محسوب می‌شود و باید اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ رواﻧﺎب و رﺳــﻮب در اﯾﻦ ﻣﻨﺎﻃﻖ از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﺮاﺳـﺒﻨﺪی، ﻣﻤﻨﻮﻋﯿﺖ ﺷﺨﻢ در جسیر شیب، اﯾﺠﺎد پوﺷـﺶ گیاهی دایمی و یا اﺟﺮای پوﺷﺶ گیاهی به صورت ﻧﻮاری در اطراف اراضی زراعی به جد در دستور کار قرار گیرد.

خسارت بیش از ۲ هزار میلیارد ریالی سیلاب به کلاله

فرماندار کلاله هم در نشست اخیر مدیریت بحران شهرستان با موضوع بررسی سیلاب‌های کلاله، اظهار کرد: این شهرستان به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی و توپوگرافی، هر ساله در چندین نوبت درگیر سیلاب‌هایی در شهر و روستاها می‌شود.

فرهاد شیبک با اشاره به اینکه در نیمه نخست امسال پنج مرحله سیلاب منجر به خسارت در کلاله به وقوع پیوست، افزود: این سیلاب‌ها ۲ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال به بخش‌های کشاورزی، راه و ابنیه، معابر شهری و روستایی، شبکه‌های برق و گاز و مسکن شهری و روستایی شهرستان خسارت زد.

وی تاکید کرد: با توجه به خسارت سیلاب‌ها به زیرساخت‌های کلاله، می‌طلبد یک طرح ویژه برای هدایت آب‌های سطحی در بالا دست و معابر شهری پایین دست اجرا شود.

شیبک با اشاره به بازدیدهایی که از نقاط مختلف معابر شهری و مناطق بالادست شهرستان انجام گرفت، گفت: تلاش داریم با نشست‌های بیشتر و طراحی که مشاور طرح انجام داده به راهکارهای دقیق‌تر و علمی‌تری برسیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری‌های استانی، شهرستان و نماینده مردم در مجلس، اعتباراتی از محل منابع ملی برای جمع آوری و هدایت آب‌ها برای کلاله جذب شود.

شهرستان کلاله با افزون بر ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارای ۲ شهر و ۱۱۶ روستا است و درمجموع ۴۶۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha