۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۲۹
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85620360
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت طلای سفید از کشتزارهای سبزوار آغاز شد

۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۲۹
کد خبر: 85620360
برداشت طلای سفید از کشتزارهای سبزوار آغاز شد

سبزوار- ایرنا - معاون رییس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار از آغاز برداشت محصول پنبه از کشتزارهای این شهرستان به عنوان قطب تولید طلای سفید استان خراسان رضوی خبر داد.

علی اصغر امانیان روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این شهرستان با کشت سه هزار و ۲۰۰ هکتار پنبه، رتبه نخست زراعت و تولید پنبه را در استان خراسان رضوی دارد.

وی با اشاره به میانگین عملکرد تولید ۴.۲ تن محصول پنبه از هر هکتار در این شهرستان، افزود: پیش بینی می شود امسال ۱۳ هزار تن محصول از پنبه زارهای شهرستان سبزوار برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: میانگین عملکرد تولید پنبه در این شهرستان که در سال ۹۹ ۲.۵ تن در هکتار بود اکنون به ۴.۲ تن رسیده است که بالاتر از میانگین کشوری این محصول است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: سه کارخانه پنبه پاک‌کنی در این شهرستان فعال است که وَش پنبه برداشت شده در همین واحدهای صنعتی، فرآوری شده و محصول آن به دیگر مناطق کشور ارسال می شود.

پنبه به عنوان گیاه بومی مناطق گرمسیری، مستعد گسترش سطح زیر کشت و توسعه فعالیت‌ها و صنایع مرتبط با آن در اقلیم نیمه‌کویری شهرستان سبزوار است.

این گونه در زمره محصولات راهبردی بخش کشاورزی با کاربرد مستقیم در صنایع نساجی، روغن خوراکی و خوراک دام است و توجه به تکمیل زنجیره تولید تا فرآوری پنبه، علاوه بر ارزآوری مناسب، موجب خودکفایی کشور در زمینه واردات محصولات این حوزه خواهد شد.

سبزوار دارای ۳۵ هزار هکتار کشتزار، ۱۶ هزار هکتار عرصه باغی و حدود ۲۰ هزار بهره‌بردار در این بخش است که سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید می‌شود.

این شهرستان علاوه بر پنبه، قطب تولید محصولات زیره، جو و گندم در خراسان رضوی است.

مرکز این شهرستان در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha