امکان بهره‌برداری دام‌ها از ۲۵۰ هزار هکتار از مراتع کاشان فراهم شد

کاشان - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان گفت: ۲۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان از ابتدای مهر جاری تاکنون برای تعلیف دام‌های روستائیان تعیین ظرفیت شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

محمدمهدی شریفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۶۸ هزار واحد دامی متعلق به هزار و ۱۲۳ خانوار مرتعدار و دامدار روستایی، در ۷۳ منطقه شهرستان به مدت یکصد تا ۱۲۰ روز از این مراتع بهره‌برداری خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: این سطح از عرصه‌های طبیعی در سنوات قبل از محل اعتبارات دولتی بخصوص مشارکت بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی احیا و اصلاح شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان بیان کرد: در این مدت بهره‌برداران مکلف به رعایت نکات فنی قید شده در پروانه‌های چرای دام هستند.

شریفی گفت: با احیای عرصه‌های مذکور علاوه بر حفاظت خاک، اهداف مربوط به اصلاح و احیا مراتع، بهبود وضعیت پوشش گیاهی، حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود عوامل زیست محیطی نیز محقق شده است.

وی اظهار کرد: مهمترین اهداف کیفی در مدیریت عرصه‌ها شامل افزایش پوشش گیاهی کمی و کیفی، حفظ، تقویت و افزایش پایداری خاک، افزایش تولید علوفه و تولیدات وابسته به آن، توقف عوامل تخریب از قبیل فرسایش بادی و آبی در مناطق اجرایی، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی، توسعه و تعمیق مبانی تقویت مشارکت همه‌جانبه مرتعداران در مدیریت مراتع شهرستان است.

وی افزود: دستیابی به واحدهای بهره‌برداری مطلوب در عرصه‌های مرتعی، ارتقای توان مهارتی، فنی مدیریتی و مالی مرتعداران، حفظ، احیاء، اصلاح، توسعه و تعمیق مبانی تقویت مشارکت همه‌جانبه مرتعداران در مدیریت مراتع، دستیابی به واحدهای بهره‌برداری مطلوب در مراتع، ارتقای توان مهارتی، فنی، مدیریتی و مالی مرتعداران، حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری پایدار در تولید علوفه و خدمات اکولوژیکی و زیست محیطی مراتع، بهبود شاخص‌های پایداری اکولوژیکی مرتع بویژه سلامت، ظرفیت، وضعیت مرتع و ایجاد تعادل بین تعداد دام و ظرفیت مرتع از دیگر اهداف ماست.

کاشان در ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha