خوداتکایی پایدار در تولید گندم، راهبرد سال زراعی پیش‌رو است

تهران- ایرنا- معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، حفظ پایداری در تولید با به کار بردن نهاده باکیفیت و افزایش عملکرد در واحد سطح را برنامه پیش‌روی وزارت جهادکشاورزی برای تثبیت خوداتکایی در محصول راهبردی گندم اعلام کرد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «علیرضا مهاجر» در نخستین نشست ستاد زراعت کشور افزود: پیش از انقلاب گندم از آمریکا و کانادا وارد می‌شد و یکی از آرزوهای حضرت امام (ره) خودکفایی در تولید گندم بود؛ بنابراین تولید گندم در اولویت نظام جمهوری اسلامی قرار گرفت.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت: در این سال‌ها خودکفایی در گندم به صورت سینوسی بوده و امسال در تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و امیدواریم شرایط تولید و خودکفایی برای کشور ادامه‌دار باشد و بتوانیم این شرایط را حفظ کنیم.

مهاجر یادآور شد: با وجود اینکه در سال ۱۴۰۰ میزان تولید گندم ۴.۵ میلیون تن بود و خشکسالی پس از ترسالی را داشتیم، در سال ۱۴۰۱ خشکسالی ادامه‌دار شد و میزان تولید افزایش یافت که دلایل آن رعایت اصول تغذیه، استفاده از بذرهای اصلاح شده و افزایش قیمت گندم بود.

وی افزود: بیش از ۷۵ درصد از اراضی کشور زیر پنج هکتار بوده و کشاورزی معیشتی شده است، بنابراین میزان تولید این کشاورزان با تولید کشاورزان پیشرو و اراضی وسیع قابل مقایسه نیست و متوسط عملکرد آنها ۴.۵ تن در هکتار است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح‌کرد: پس از ادغام وزارت جهاد کشاورزی، تجمیع اراضی و سرمایه‌گذاری بر روی کشاورزان خرده‌پا به دست فراموشی سپرده شد و به همین دلیل در سال ۱۴۰۱ مصوب شد کودهای فسفاته و پتاسه با قیمت پایه در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی اضافه‌کرد: اکنون چهار میلیون هکتار اراضی گندم دیم و یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار اراضی گندم آبی در کشور وجود دارد و باید در این یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار به خودکفایی برسیم.

مهاجر تصریح‌کرد: وضعیت کود در کشور بهتر شده است و کودهای با کیفیت وارد کشور می‌شود، همچنین سم در صورت نیاز به کشور وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه کود پتاسه برای ما بسیار حایز اهمیت است، ادامه‌داد: تنها کودی که می‌تواند محصول را در برابر تغییرات اقلیم مقاوم کند، کود پتاسه است و باید در دستور کار تولید قرار گیرد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: تشکل‌های بخش کشاورزی باید با قدرت در امر تولید پیش بروند؛ وزارت جهاد کشاورزی به عنوان سیاستگذار، ناظر و حامی در کنار تشکل‌ها به‌ویژه بنیاد ملی گندمکاران خواهد بود.

وی افزود: باید در تولید گندم خودکفا شده و خودکفا باقی بمانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha