رشد ۲۰ درصدی ترافیک بسته‌های پستی/ توزیع روزانه ۷۵۰ هزار مرسوله

تهران - ایرنا – مدیرعامل شرکت ملی پست ایران گفت: در شش ماه نخست سال ۱۴۰۳، ترافیک مرسولات پستی رشد بیش از ۱۵ درصدی داشته که برای نیمه نخست امسال میزان قابل‌توجهی است البته این افزایش در حوزه بسته‌های پستی بیش از ۲۰ درصد بوده است؛ روزانه بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار مرسوله توسط موزعین در سراسر کشور توزیع می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد احمدی» در گفت‌وگویی به مناسبت روز جهانی پست گفت: پس از همه‌گیری کرونا، اتفاقات جدیدی در دنیا شکل گرفت که پس از آن نیز به یک فرهنگ تبدیل شد و روزبروز نیز توسعه پیدا کرد؛ ارایه خدمات پستی و استفاده از این امکان نیز از همان زمان به فرهنگ تبدیل شد.

وی افزود: در شش ماه نخست سال ۱۴۰۳، ترافیک مرسولات پستی رشد بیش از ۱۵ درصدی داشته که برای شش ماهه نخست سال عدد قابل توجهی است البته این افزایش در حوزه بسته‌های پستی بیش از ۲۰ درصد بوده است؛ تقربیا روزانه نزدیک به ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار مرسوله در سراسر کشور توزیع می‌شود.

فعالیت ۶ هزار پستچی در شهرها

احمدی تاکید کرد: پست شبکه‌ای از فرایندهای مختلف است، بخشی که در سطح جامعه دیده می‌شود و معمولا مربوط به همکاران سخت‌کوش پستچی است؛ شرکت ملی پست یک شبکه سراسری است که تا نقاط روستایی نیز خدمات‌رسانی می‌کند و در سطح شهرها شش هزار پستچی و در نقاط روستایی نزدیک چهار هزار نفر با شرکت ملی پست همکاری دارند.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: از چند سال پیش شرکت ملی پست این رویکرد را پیش گرفت تا بتواند با استفاده از فناوری و ابزارهای فناورانه در ارایه خدمات پستی، این فرایند را برای مردم راحت‌تر کند، با همین رویکرد مجموعه‌ای از خدمات الکترونیک در این مجموعه شکل گرفت.

اطلاع‌رسانی درباره مرسوله پستی از طریق پیام‌رسان‌های بومی

وی تاکید کرد: امیدواریم شرایط به شکلی پیش برود که مردم برای پیگیری مرسولاتشان، نیاز به رهگیری در سامانه نداشته باشند، تصمیم داریم شرایط برای رهگیری مرسولات شرکت ملی پست به شکلی فراهم شود تا مشتری از طریق پیام‌رسان‌های بومی هر لحظه بتواند ببیند که بسته او کجاست و چه زمانی به دستش می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی پست تصریح کرد: انجام این کار و سرعت گرفتن استفاده از فناوری‌های هوشمند، بسیار سخت و پرهزینه است و حتما در اجرای برنامه‌ای که مدنظر داریم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد؛ اما هدف اصلی استفاده از فناوری این است که سرعت خدمات را بالا ببریم و یک پنجره زمانی ایجاد کنیم تا مشتری بتواند زمانی که در محل دریافت مرسوله خود است، برای دریافت بسته اعلام آمادگی کند تا توزیع کنندگان پستی به او مراجعه کنند.

رویکرد شرکت ملی پست، استفاده حداکثری از فناوری

احمدی خاطرنشان کرد: یکی از فناوری‌های جدیدی که در شرکت ملی پست مورد استفاده قرار می‌گیرد، توزیع مرسولات در صندوق‌های هوشمند پستی در مسیرهای پرتردد است، این کار از سال گذشته با همکاری شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان آغاز شد و ادامه پیدا خواهد کرد؛ رویکرد استفاده از فناوری در خدمات حمل‌ونقل به شکل پیوسته و دائمی در شرکت ملی پست دنبال می‌شود و در همین راستا یک زیرساخت نرم‌افزاری چندلایه در حال شکل‌گیری است، اکنون در پیام‌رسان «بله» دسترسی برای دریافت خدمات پستی به وجود آمده است و ما در حال رایزنی و همکاری با پیام‌رسان‌های دیگر هستیم تا یک دستیار پستی هوشمند در خدمت مردم باشد.

وی با بیان اینکه سرانه مرسولات پستی هر کشور یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی به‌حساب می‌آید، گفت: در برخی کشورها این عدد برای هر نفر به ۵۰۰ مرسوله در سال هم می‌رسد اما در کشور ما آمار حدود ۱۰ مرسوله است که اصلاً قابل دفاع نیست؛ افزایش سرانه مرسولات پستی به این معنی است که از موازی‌کاری صرفنظر و از هزینه‌های جنبی مانند آلودگی و ترافیک نیز جلوگیری شود.

رشد ۲۰ درصدی ترافیک بسته‌های پستی/ توزیع روزانه ۷۵۰ هزار مرسوله

رونمایی از یک سامانه خدمت‌رسان برای کسب‌وکارها

احمدی تاکید کرد: واقعیت این است که این شاخص تخصصی است، استفاده از خدمات پستی در حوزه نامه و تبلیغات مستقیم سرانه مرسولات پستی را افزایش می‌دهد که این مسئله در کشور ما مرسوم نیست، در دنیا پست را به‌عنوان یک رسانه اثرگذار و تبلیغی می‌شناسند اما در کشور ما چنین نیست؛ بزودی یک سامانه خدمات‌رسان برای کسب‌وکارها رونمایی می‌کنیم تا بتوانند بر بستر آن تبلیغ کنند.

وی درباره استفاده از فناوری‌های نوین در شرکت ملی پست گفت: فرایندهای پستی به چهار بخش قبول و جمع‌آوری مرسوله، تجزیه و آماده‌سازی، رهسپاری و حمل‌ونقل و توزیع تقسیم می‌شود، در بخش قبول مرسوله مردم و کسب‌وکارها علاقه‌مند هستند که این کار را در محل خود انجام دهند که از سال‌ها قبل این امکان فراهم شده است، ایده باجه‌های مجازی با استفاده از توان‌بخش خصوصی اکنون اجرا شده و امیدواریم روزبروز در نقاط مختلف کشور گسترش یابد؛ خصوصا در نقاط روستایی که می‌توان به این واسطه اشتغال مولد از طریق کالاهای بومی و محلی را تسهیل کرد.

احمدی درباره استفاده از فناوری فرایند «رهسپاری» افزود: برای این مرحله چند فناوری مختلف برای انواع مرسولات در کشور شکل‌گرفته و افتتاح شده است، اکنون جزو معدود کشورهای جهان هستیم که از فناوری بومی رباتیک استفاده می‌کنیم، در بخش توزیع نیز صندوق‌های هوشمند به کمک ما آمده‌اند تا در بهینه‌ترین حالت و بهترین زمان، مرسولات را به دست مردم برسانیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha