دیوار بلند بی‌اعتمادی میان واشنگتن و تل‌آویو

تهران – ایرنا - چهار مقام آمریکایی امروز به تارنمای خبری آکسیوس گفتند که دولت بایدن در هفته‌های اخیر به نحو فزاینده‌ای نسبت به آنچه که تل‌آویو درباره برنامه‌های نظامی و دیپلماتیک خود در جنگ با محور مقاومت بیان می‌کند، بی‌اعتماد شده است.

به گزارش ایرنا، آکسیوس به نقل از مقام های آمریکایی نوشت که دولت بایدن مخالف واکنش اسرائیل به حمله هفته گذشته ایران نیست، اما می‌خواهد که سنجیده باشد.

یکی از مقام های آمریکایی گفت: اعتماد ما به اسرائیلی‌ها در حال حاضر بسیار اندک است و این امر دلیل موجهی دارد.

دو مقام آمریکایی به آکسیوس گفتند که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در جریان تماس تلفنی جمعه پیش (۱۳ مهر) با ران دِرمِر، وزیر امور راهبردی اسرائیل، گفت که آمریکا از اسرائیل انتظار دارد در مورد برنامه تلافی جویانه اش علیه ایران "وضوح و شفافیت" نشان دهد، زیرا این اقدام، پیامدهایی برای نیروها و منافع آمریکا در منطقه خواهد داشت.

به گفته یکی دیگر از منایع آکسیوس، سالیوان اشاره می کرد که اگر آمریکا نداند اسرائیلی‌ها چه نقشه ای در سر دارند، به ‌طور خودکار اقدام به برخورد با حمله موشکی متعاقب ایران نخواهند کرد.

با این حال، مقام های آمریکایی اذعان کردند که این کشور به احتمال زیاد به پدافند اسرائیل کمک خواهد کرد.

مقامات آمریکایی گفتند که دولت بایدن به تازگی چندین بار از عملیات نظامی یا اطلاعاتی اسرائیل غافلگیر شده است.

در برخی موارد، تل آویو از قبل با واشنگتن مشورت یا اطلاع رسانی نکرده بود. یا زمانی واشنگتن از برنامه اسرائیل خبردار شده بود که جنگنده های آن برای انجام یک حمله هوایی در منطقه‌ ای از خاورمیانه به پرواز درآمده بودند.

به نوشته آکسیوس، اسرائیلی ها از قبل به دولت بایدن درباره ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران اطلاع نداده بودند.

آمریکا همچنین از نقشه اسرائیل برای انفجار از راه دور پیجرها و بیسیم های اعضای حزب الله و ترور رهبر این گروه بی خبر مانده بود.

مقام های آمریکایی گفتند که لوید آستین، وزیر دفاع، زمانی که یوآو گالانت، همتای اسرائیلی اش، دقایقی قبل از پرتاب بمب ‌های جنگنده‌های اسرائیل بر فراز بیروت، در مورد ترور سید حسن نصرالله سخن گفت، به شدت خشمگین شده بود.

مقام های آمریکایی گفتند که آستین این عمل گالانت را عدم اعتماد دانست زیرا این خبررسانی دیرهنگام به پنتاگون فرصت نمی داد اقدامی را برای محافظت از نیروهای آمریکایی در منطقه انجام دهد.

مقام های اسرائیلی گفتند که گالانت به آستین گفت که نتانیاهو به او دستور داده بود به آمریکا اطلاع قبلی ندهد.

مورد دیگری که به بی اعتمادی و سوء ظن در کاخ سفید دامن زد، تغییر نظر نتانیاهو درباره ابتکار آمریکا برای برقراری آتش بس در لبنان بود.

بایدن این ابتکار را پس از آن اعلام کرد که مشاورانش از طریق نتانیاهو و درمر دریافته بودند که اسرائیل پای کار است، در صورتیکه اسرائیلی ها بعداً از موضع خود عقب نشینی کردند.

یک مقام بلند پایه اسرائیلی به آکسیوس گفت که نتانیاهو از آنچه به آمریکا گفته بود عقب نشینی نکرد و دلیل آنچه رخ داد، سوء تفاهم بین طرفین بوده است.

این مقام ارشد گفت: دولت بایدن درک می کند که ما یک کشور مستقل هستیم، اما می خواهند نظر خود را ارائه دهند. ما به حمله ایران پاسخ خواهیم داد. بحثی در آن نیست. منتهی این کار را به گونه ای انجام نمی دهیم که جنگ تمام عیار با ایران آغاز شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha