شهیدی که ۲ مزار دارد

تهران- ایرنا- آیت الله شهید «عطاءالله اشرفی اصفهانی»، پنجمین شهید محراب ۲ مزار دارد؛ یکی در اصفهان و دیگری در کرمانشاه؛ شهیدی که امام خمینی (ره) درباره او می‌گویند «او را به صفای نفس و آرامش روح و عمل صالح می‏‌شناسم».

به گزارش ایرنا، امروز، ۲۳ مهر مصادف با سالروز شهادت آیت الله عطاء الله اشرفی اصفهانی است. وی در سال ۱۲۸۱ در خمینی شهر اصفهان دیده به جهان گشود، دوران کودکی و نوجوانی خود را در زادگاهش و در محله خوزان خمینی شهر سپری کرد و پس از گذراندن دوره مکتب خانه برای تحصیل در حوزه علمیه عازم اصفهان شد. دوره‌های مقدماتی و سطح فقه و اصول را نزد اساتیدی چون سیدمهدی درچه‌ای و سیدمحمد نجف‌آبادی به پایان رساند و دوره عالی و اجتهادی فقه و اصول را در قم نزد بزرگانی چون عبدالکریم حائری یزدی، سید محمد تقی خوانساری، سید صدرالدین صدر، سیدمحمد حجت، سیدحسین طباطبایی بروجردی و امام خمینی (ره) فرا گرفت.

وی از مبارزان راه آزادی و انقلاب است؛ او که سال های متمادی عمر خویش را در پیشبرد هدف‌های انقلاب سپری کرد و تجلی بخش راه و اندیشه امام خمینی (ره) در جنگ تحمیلی و سنگر نماز جمعه بود؛ در سال های منتهی به پیروزی شکوهمند انقلاب در سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷ رهبری مردم کرمانشاه را در مبارزه علیه شاه و نظام استبدادی بر عهده گرفت.

پس از پیروزی انقلاب در بیست و دوم بهمن سال ۱۳۵۷ با حکم امام خمینی (ره)، امام جمعه کرمانشاه شد و حوزه خواهران را در این شهر راه‌اندازی کرد. با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه رفت و با سخنرانی‌های خود، روحیه رزمندگان اسلام را تقویت می‌کرد. اشرفی اصفهانی برای حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های اسلام و انقلاب تمام تلاش و سعی خود را به کار بست و همین امر سبب شده بود تا مورد خشم دشمنان قرار گیرد.

معرفی مرجعیت امام خمینی به ملت توسط شهدای محراب

حجت الاسلام محمد اشرفی اصفهانی فرزند این شهید محراب در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهدای محراب شخصیت‌های برجسته و ممتازی بودند که مرجعیت امام خمینی (ره) را به ملت ایران معرفی کردند.

وی با بیان اینکه پدرش بارها آروزی توفیق شهادت به عنوان چهارمین شهید محراب را در دل داشت، افزود: وی بعد از ملاقات با امام خمینی(ره) به من گفت که این آخرین ملاقات من با امام(ره) است. همین‌طور هم شد. چون چهارشنبه به دیدن امام(ره) رفت و پنجشنبه از تهران به کرمانشاه آمد و روز جمعه به شهادت رسید.

فرزند آیت الله اشرفی اصفهانی گفت: یک کنگره با حضور ائمه جمعه استان‌ها در قم برگزار شد، بعد از آن علما برای ملاقات با امام خمینی (ره) به جماران رفتند. امام به علما توصیه کرد برای تقویت روحیه رزمندگان به جبهه بروند و به پدر من اشاره کرد و گفت که مثل ایشان باشید که با این سن، لباس سپاه بر تن کرد و به جبهه رفت.

امام خمینی (ره) : آیت الله اشرفی اصفهانی قوی النفس بود

امام خمینی (ره) پس از شهادت مظلومانه این روحانی مبارز در پیامی فرمودند «شهید عزیز محراب این جمعه ما از آن شخصیت هایی بود که این جانب یکی از ارادتمندان این شخص والا مقام بوده و هستم. این وجود پر برکت متعهد را قریب ۶۰ سال می‏ شناختم. مرحوم شهید بزرگوار حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا عطاء الله اشرفی را در این مدت طولانی به صفای نفس و آرامش روح و اطمینان قلب و خالی از هواهای نفسانی و تارک هوی‏ و مطیع امر مولا و جامع علم مفید و عمل صالح می‏‌شناسم و در عین حال مجاهد و متعهد و قوی النفس بود. او در جبهه دفاع از حق از جمله اشخاصی بود که مایه دلگرمی جوانان مجاهد بود».

آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی، آیت الله سیداسدالله مدنی، آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب، آیت الله عطا الله اشرفی اصفهانی و آیت الله محمد صدوقی به ترتیب اول تا پنجمین شهدای محراب هستند.

حادثه ترور آیت الله اشرفی اصفهانی

منافقان وقتی خود را در مقابله با انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) ناتوان دیدند، تصمیم گرفتند، یاران و پشتیبانان امام(ره) را ترور کنند که شاید از این طریق امام(ره) و انقلاب را تضعیف کنند. بنابراین منافقین تصمیم به ترور این شخصیت تاثیرگذار بر انقلاب گرفتند.

منافقان در سه مرحله طرح ترور او را طراحی و اجرا کردند که در ۲ مرتبه نخست به شکست منجر شد. سرانجام منافقان در نماز جمعه در ۲۳ مهر ۱۳۶۱ خورشیدی توانستند اشرفی اصفهانی را هنگامی که خطبه نخست نماز را آغاز کرده بود با انفجار نارنجکی به شهادت برسانند.

در بسیاری از منابع درباره اینکه شهید اشرفی اصفهانی چهارمین یا پنجمین شهید محراب است، اتفاق نظر وجود ندارد. پسر اشرفی اصفهانی در این خصوص می گوید: نخستین شهید محراب آیت الله مدنی امام جمعه تبریز، دومین آیت الله دستغیب امام جمعه شیراز، سومین آیت الله صدوقی امام جمعه یزد و چهارمین شهید آیت الله اشرفی اصفهانی بودند که هر چهار نفر در نمازجمعه به دست منافقین شهید شدند و چون در نماز جمعه به شهادت رسیدند به آنها شهید محراب می گویند اما پیش از شهدای محراب، آیت الله قاضی طباطبایی امام جمعه تبریز همچون آیت الله مطهری و آیت الله مفتح به دست گروهک فرقان اواسط هفته به شهادت رسیده بودند اما شهید محراب نام نگرفتند.

زمانی آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور شد و سفری به تبریز داشت، مردم تبریز خواستند که آیت الله قاضی نیز در جمع شهدای محراب قرار گیرد که آیت الله هاشمی پذیرفت و از آن به بعد در تقویم رسمی کشور از ایشان به عنوان نخستین شهید محراب یاد شد. به همین دلیل در برخی از منابع از شهید اشرفی اصفهانی به عنوان پنجمین شهید محراب یاد می شود. بنابراین در واقع آیت الله اشرفی اصفهانی چهارمین شهید محراب است.

شهیدی با ۲ مزار

پیکر پاک شهید اشرفی اصفهانی در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد. البته ۲ قبر منتسب به شهید اشرفی اصفهانی وجود دارد. در این خصوص فرزند وی حجت‌الاسلام مهدی اشرفی‌اصفهانی می گوید: این ۲ قبر دلیلی خاصی دارد چرا که امام خمینی (ره) بعد از شهید محراب اعلام کردند که چون وی در کرمانشاه به شهادت رسیده در همانجا به خاک سپرده شود این در حالی است که شهید اشرفی‌اصفهانی پیش از این وصیت کرده بود که او را در کنار شهدای دفاع مقدس در تخت فولاد اصفهان به خاک بسپارند که البته همین طور هم شد اما بعد از خاکسپاری و پس از چند روز لباس‌های خون‌آلود ایشان که بخشی از بدنش هم درون آن وجود داشت به من دادند که پس از سوال از بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایشان فرمودند که آنها را در کرمانشاه به خاک بسپارید.

امام خمینی (ره) درباره شهادت اشرفی اصفهانی فرمودند: منافقین فردی را از ما گرفتند که آزارش به موری نرسیده بود. این شهید عزیز محراب از آن شخصیت هایی بود که اینجانب یکی از ارادتمندان این شخص والا مقام بوده و هستم. ایشان را قریب شصت سال می‌شناختم. او از مصادیق بارز رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه بود و رفتن او ثلمه بر اسلام وارد کرد و جامعه روحانیت را سوگوار نمود. ایشان در جای دیگر می فرماید: اشرفی اصفهانی در جبهه دفاع از حق از جمله اشخاصی بود که مایه دلگرمی جوانان مجاهد بود.

مسافر تنها به قلم کیوان امجدیان، زندگی و مبارزات آیت الله شهید اشرفی اصفهانی از حسین کاوشی، فاطمه نظری کهره، آیت الله اشرفی اصفهانی نوشته اصغر فکور، گوشه هایی از زندگی آیت الله عطا الله اشرفی اصفهانی از زینب سنجارون کتاب هایی است که درباره آیت الله اشرفی اصفهانی به چاپ رسیده است.

مستند محرمان محراب درباره شهید اشرفی اصفهانی را اینجا ببینید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha