بالا بودن هزینه‌های نگهداشت ریلی در ایران در مقایسه با میانگین جهانی

تهران- ایرنا- مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه هزینه‌های نگهداشت ناوگان ریلی نسبت به میانگین جهانی بالاتر است، گفت: ناوگان ریلی بسیار فرسوده و عمر لکوموتیوها بالاست. ضمن اینکه موضوع تحریم ها و ظرفیت پایین تولید ناوگان در کشور نیز وجود دارد و این موضوع موجب شده با نگهداری و تعمیر و بازسازی ناوگان فرسوده، خدمات راه آهن ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «جبارعلی ذاکری» امروز (سه شنبه) در همایش هفتمین دوره جایزه ملی نگهداشت و مدیریت دارایی های فیزیکی ایران در محل پژوهشگاه صنعت نفت ابراز امیدواری کرد با کمک فعالان این حوزه، بخشی از این قیمت تمام شده، کاهش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: در حوزه حمل و نقل، اعم از ریلی، جاده ای و هوایی، مشکلاتی وجود دارد که اغلب از نرخ‌گذاری دولتی شروع شده و سقف ارائه خدمت برای فعالان این حوزه مطرح می شود.

وی خاطرنشان‌کرد: راه آهن نیز قیمت تمام شده خدمات خود را نمی تواند از مشتری دریافت کند، به همین دلیل گاهی اوقات کمکی در قالب یارانه از دولت ارائه می شود.

ذاکری بر لزوم بازنگری فرآیندها تاکید کرد و گفت: یکی از بخش‌هایی که باید به طور جدی در حوزه زیربنایی، خط و ناوگان ریلی مدنظر قرار گیرد، کاهش هزینه های تولید یا خدمات ارائه شده است و این موضوع نیازمند بازنگری فرآیندها است.

توانمندسازی مشاورین فعال داخلی، ارتقا سامانه های مدیریتی و تبیین اثربخشی آن ها از پیشنهادات مدیرعامل راه آهن برای کاهش هزینه های نگهداشت ناوگان ریلی در این همایش بود.

وی در ادامه اظهار داشت: برگزاری این همایش، حرکتی موثر برای ارتقای بهره وری سازمان‌ها و ارزیابی مجدد بیرونی، علاوه بر ارزیابی درونی سازمان ها است.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: مدیران دستگاه ها خود را در معرض ارزیابی قرار می دهند و مسائل موجود در فرآیندهای اجرایی را محک می زنند و در رقابتی شرکت می کنند که آثار اقتصادی خوبی برای آن دستگاه ها خواهد داشت.

رفع ناترازی انرژی با مدیریت بهینه مصرف

در ادامه، «نوید نصر» دبیر جایزه ملی تعالی نگهداشت و مدیریت دارایی های فیزیکی ایران افزود: در مقوله ناترازی انرژی هیچ گریزی جز مدیریت بهینه مصرف انرژی نداریم.

وی اظهار داشت: برنامه عملکرد و بودجه سازمان، به طور عمده از خروجی درآمدی و عملکردی سازمان به جمع بندی می رسد؛ بر این اساس ناگزیر هستیم خطوط تولید را در دسترس داشته باشیم.

نصر با بیان اینکه باید بتوان برنامه تولید و عملکردی خود را به صورت 100 درصدی محقق کنیم، گفت: نخستین دغدغه یک مدیر ارشد باید تحقق برنامه تولید و عملکرد باشد و این موضوع به عنوان چالش نخست مطرح است. چالش دوم این است که با توجه به سرعت فناوری، نیازهای مشتریان و ذینفعان به لحظه تغییر می کند، لذا باید به بهترین شکل پاسخگوی این خواسته ها باشیم.

دبیر هفتمین دوره جایزه نگهداشت و مدیریت دارایی های فیزیکی ایران با بیان اینکه یا باید خطوط تولید به روز داشته باشیم یا سیستم های تولید را به سیستم های انعطاف پذیر تبدیل کنیم، ادامه داد: باید به مقوله توسعه پایدار توجه ویژه داشته و به دنبال بزرگ کردن نقش دارایی ها و تجهیزات باشیم.

نصر اضافه‌کرد: در عمده صنایع ایرانی به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم خطوط به روز داشته باشیم و تجهیزاتمان برای گذشته است و برای افزایش نرخ تولید باید به نرخ خرابی ها هم توجه کنیم؛ بر این اساس باید برای سطح و تناسب فعالیت های نگهداری و تعمیرات و سیاست گذاری دارایی، یک برنامه منسجم داشته باشیم‌.

وی تاکید کرد: برای تحقق برنامه‌های عملکردی باید به فکر تامین منابع پایدار باشیم و در این راستا باید به نقدینگی توجه کنیم.

نصر بیان‌داشت: در بیش از ۸۰ ارزیابی انجام شده، متوجه شدیم برای مطالبه‌گری مناسب نیازمند زیرساختی با عنوان منابع اطلاعاتی هستیم. حضور نیرو و سرمایه کار جدید،‌ چالش هایی را ایجاد می کند؛ حفظ و نگهداشت نیروی انسانی یک چالش است باید نظام های انگیزشی را تعویض کنیم و تغییر دهیم.

دبیر جایزه ملی تعالی نگهداشت و مدیریت دارایی های فیزیکی ایران همچنین توجه به موضوع سودآور کردن مجموعه از طریق بهینه کردن هزینه های عملیات و خلق ارزش کردن نگهداشتی که منتج به ارتقای بهره وری شود، را مورد اشاره قرار داد.

وی همچنین ادامه داد: نگهداشتی ارزش دارد که کیفیت محصول را بالا ببرد و در طرح ریزی فعالیت ها ریسک ایمنی دارایی ها را نشان دهد تا بازدهی بیشتری از نرخ سرمایه گذاری بگیریم.

نصر، ارزش نهفته نگهداشت در صنایع را از منظر مالی در قالب چهار شاخص عنوان کرد و در ادامه گفت: مفهوم چرخه عمر مدیریت دارای فیزیکی، در بخش های هزینه، نصب، آموزش، بهره برداری، تامین و نگهداری و غیره مطرح می شود.

وی، ضرورت نگاه راهبردی به مدیریت دارایی های فیزیکی را برشمرد و آنها را در قالب بهبود تصمیم گیری، کاهش هزینه، تخصیص بهینه منابع و تعیین سطح بهینه نگهداشت بیان کرد.

دبیر جایزه ملی تعالی نگهداشت و مدیریت دارایی های فیزیکی ایران اشاره کرد: انگیزش، آموزش، حمایت، مطالبه گری و ارزیابی عملکرد، مدیریت تعارضات و نوآوری و خلاقیت نیز از جمله ضرورت های نگاه راهبردی به سرمایه انسانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha