کاهش فشار در لوله‌های انتقال آب و نفت با مخزن ضربه‌گیر ایران‌ساخت

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش‌بنیان موفق به بومی‌سازی مخزن ضربه‌گیر شده که آثار کاهش یا افزایش فشار در خطوط لوله انتقال آب، نفت و سیستم‌های پمپاژ را به حداقل رسانده و از موج‌های ناگهانی مانند ضربه قوچی جلوگیری می‌کند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، حمید عابدین زادگان عبدی مدیرعامل این مجموعه شرکت دانش بنیان، ارائه خدمات مهندسی پایه و تفضیلی، تامین و فروش تجهیزات و ادوات نیروگاهی و پالایشگاهی وسکوهای نفتی، راه اندازی، اصلاح و بهینه سازی واحدهای پروسسی و نیروگاهی و ارایه پکیج های تخصصی به صورت کلید در دست را از جمله فعالیت های این شرکت دانش بنیان عنوان کرد.

وی در خصوص کاربرد مخزن ضربه گیر اظهارکرد: مخزن ضربه گیر، یکی از مهم ترین تجهیزات در خطوط انتقال آب، نفت و سیستم های پمپاژ است که سعی در به حداقل رساندن آثار کاهش یا افزایش فشار در خطوط لوله تحت فشار و رخ ندادن پدیده ضربه قوچی دارد؛ به عبارت دیگر ضربه گیر در مسیر خطوط انتقال سیال تحت فشار قرار می‌گیرد تا در صورت افزایش فشار در نقش مخزن ذخیره و کاهش فشار به عنوان مخزن و منبع تغذیه عمل کند.

حداقل رساندن فشار در لوله‌های انتقال آب و نفت با مخزن ضربه‌گیر ایران‌ساخت

این فعال حوزه دانش بنیان با اشاره به افزایش یا کاهش فشار در خطوط انتقال آب، نفت و گاز که باعث ایجاد موج های ناگهانی یا «ضربه قوچی»، افزود: ایجاد پدیده ضربه قوچی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که تغییرات دبی و فشار و سرعت انتقال سیال از جمله این موارد است.

وی افزود: با توجه به خطرها و آسیب های جدی که پدیده ضربه قوچی به بدنه لوله ها و تاسیسات انتقال سیال ایجاد می کند، مخزن ضربه گیر می تواند عامل موثری در حذف این پدیده باشد.

عابدین زادگان در خصوص میزان صرفه جویی ارزی که از رهگذر این محصول رقم خورده است، تصریح کرد: بومی سازی مخزن ضربه گیر، علاوه بر اشتغالزایی حدود ۴۰ نفر، همچنین رقمی معادل ۳۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی برای کشور داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha