رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان: زیرساخت‌ها در اندازه جایگاهمان نیست

کرمان – ایرنا – رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اقدامات انجام شده این نهاد طی چندسال اخیر، همچنین کمبودها و دغدغه‌ها، زیرساخت‌های موجود این نهاد دانشگاه را ناکافی دانست و گفت: در شمار دانشگاه ‌های تیپ یک کشور قرار داریم اما زیرساخت‌های موجود در این اندازه نیست.

به گزارش ایرنا، دکتر مهدی احمدی نژاد روز سه شنبه در جمع اصحاب رسانه همچنین کرمان را استانی خاص و حادثه‌خیز دانست و افزود: زیرساخت های موجود در دانشگاه علوم پزشکی پاسخگوی شرایط خاص استان کرمان نیست.

وی همچنین از افزایش سقف شمار تخت های بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی شهید سلیمانی به هزار تختخواب خبر داد و گفت: اسکلت این ساختمان در حال احداث است.

این مسئول افزود: بیمارستان هزار تختخوابی شفا در ۱۲ طبقه، در ۲ فاز بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی و فاز تکمیلی با ۳۰۰ تختخواب بزودی در کرمان احداث می‌ شود.

احمدی نژاد رسانه ‌ها را عنصر مهمی در اطلاع رسانی و روشنگری جامعه دانست و تصریح کرد: دست به سمت رسانه ها برای نقد آنها و البته رفع مشکلات این نهاد دراز می کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان: زیرساخت‌ها در اندازه جایگاهمان نیست

وی ادامه داد: زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان در استان کرمان باید تقویت شود زیرا پایین بودن بودجه دانشگاه علوم پزشکی و کمبود نیروی انسانی در این حوزه مشکلاتی را به وجود آورده است.

رییس علوم پزشکی کرمان، این استان را معدنی و ثروتمند معرفی و تصریح کرد: این استان در بسیاری از بخش ها دچار فقر است و این عقب ماندگی شایسته استان نیست.

افزایش آمار داروخانه ها و کاهش یک درصدی مرگ و میر نوزادان

وی به افزایش آمار داروخانه ‌ها در کرمان اشاره کرد و گفت: این افزایش آمار اقدام خوبی بود زیرا از معطلی افراد در داروخانه ها جلوگیری شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان به اقدامات انجام شده در بیمارستان افضلی پور کرمان با وجود مراجعه زیاد بیماران از استان کرمان و سایر استان ها اشاره کرد و افزود: یکی از اقدامات مهم این دانشگاه کاهش آمار مرگ و میر نوزادان است.

وی افزود: بیمارستان افضلی پور کرمان از نظر میزان مرگ و میر نوزادان تا سال ۱۴۰۱ رتبه یک کشور را داشت.

وی ادامه داد: موضوع مرگ و میر نوزادان در بیمارستان افضلی پور کرمان توسط تیم تخصصی آسیب شناسی و با پیگیری های انجام شده اکنون این آمار کاهش پیدا کرده به طوری که میزان مرگ نوزادان در سال ۱۴۰۰ در این بیمارستان حدود ۱۰ درصد بود و این رقم یک درصد کاهش یافته که در کل تولدها رقم بزرگی است.

وی به برنامه احداث بیمارستان شهربابک با مشارکت بخش مسئولیت های اجتماعی معادن اشاره کرد و افزود: احداث این بیمارستان نیازهای درمانی اهالی این شهرستان را پوشش می دهد.

کاهش آمار سقط ‌جنین و سزارین در کرمان

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان از آمار بالای سقط‌ جنین قانونی و سزارین در سال های گذشته در کرمان اشاره کرد و اظهار داشت: این آمار هم اکنون در کرمان کاهش قابل ملاحظه ای یافته است.

وی به تامین تعدادی موتورسیکلت برای دانشگاه علوم پزشکی کرمان اشاره کرد و اظهار داشت: طی چند سال اخیر با وجود اینکه آمبولانس جزو تحریم‌ ها بود شرایط وارد کردن آن را نداشتیم که با برنامه ریزی موفق شدیم تعدادی آمبولانس را از طریق جذب کمک های خیران وارد سیستم کنیم.

احمدی نژاد اظهار داشت: پروانه پزشکان و پیراپزشکان متخلف در موضوع سقط جنین به غیر از اعمال مجازات قانونی باطل می‌ شود.

تشکیل کارگروه آموزشی منشی های مطب پزشکان

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به تشکیل کارگروه آموزش منشی ‌های مطلب پزشکان در کرمان با مشارکت نظام پزشکی، بیمه و معاونت درمان دانشگاه گفت: این افراد با تشکیل کارگروه علاوه بر دریافت آموزش اصولی فعالیت می توانند از حقوق صنفی خود دفاع کنند.

وی اظهار داشت: کلاس‌های در نظر گرفته شده در کارگروه منشی ها شامل مواردی چون مشتری ‌مداری، روان ‌شناسی، اخلاق و رایانه است.

این مسئول تصریح کرد: با تشکیل این کارگروه افراد مراجعه کننده به مطب پزشکان در صورت داشتن شکایت از منشی می توانند شکایت خود را ثبت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان: زیرساخت‌ها در اندازه جایگاهمان نیست

فاجعه اشغال بیش از ۵۰ درصدی تخت‌های بیمارستان های کرمان توسط اتباع

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با اشاره به موضوع اشغال ۵۰ تا ۶۰ درصدی تخت‌ های بیمارستانی کرمان توسط اتباع بیگانه گفت: این قشر زیان زیادی به سیستم درمان کرمان وارد می کنند.

رضا درخشان افزود: اداره اتباع بیگانه قراردادی با دانشگاه علوم پزشکی در بخش بستری اتباع منعقد کرده تا در برخی موارد به این دانشگاه کمک کند.

وی ادامه داد: شرایط اداره اتباع در قرارداد با دانشگاه علوم پزشکی مطلوب و مناسب نیست و بیمارستان ‌ها در این بخش متحمل زیان می شوند.

راه اندازی بخش ها و دستگاه های درمانی

درخشان به راه اندازی بخش ها و دستگاه های مختلف درمانی و تشخیصی در بیمارستان های کرمان اشاره و تصریح کرد: راه اندازی بخش آی سی یو سوختگی در بیمارستان شفا یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در کرمان بود زیرا این بخش در جنوب ‌شرق کشور وجود نداشت.

وی همچنین به انجام عمل جراحی بستن سوراخ بین بطنی قلب در بیمارستان شفا اشاره کرد و افزود: این عمل جراحی در سایر استان ‌های کشور در بیمارستان های دولتی انجام نمی ‌شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه تمامی مراحل درمان سرطان در استان کرمان به صورت رایگان انجام می شود گفت: دستگاه توموتراپی در استان کرمان راه ‌اندازی شد و طی ماه آینده به بهره ‌برداری می‌رسد.

هزار و ۳۹۰ فرد مبتلا به سرطان در کرمان

وی با اشاره به وجود هزار و ۳۹۰ فرد مبتلا به سرطان در استان کرمان افزود: این افراد بیشتر به سرطان سینه مبتلا هستند.

درخشان از وجود ۶۹۱ بیمار دیالیزی، ۳۰۴ بیمار هموفیلی و ۳۱۴ بیمار تالاسمی در استان کرمان خبر داد و اظهار داشت: ۱۷۲ پیوند عضو طی سال گذشته در کرمان انجام شده در حالی که طی ۶ ماهه نخست سال جاری این آمار به ۱۰۷ مورد رسیده است.

وی تاکید کرد: این معاونت در بخش جوانی جمعیت رتبه نخست کشوری و در بخش پیگیری بیماران رتبه برتر را آورده است.

پرداخت هزینه درمان مجرحان حادثه تروریستی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین با اشاره به اتفاق تلخ انفجار تروریستی گلزار شهدای کرمان در سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی طی سال گذشته گفت: هنوز نتوانسته‌ایم بدهی بیمارستان‌های خصوصی را پرداخت کنیم.

وی بیان کرد: از ۲ هزار میلیارد ریال اعتباری که برای درمان بیماران در این اتفاق تلخ تصویب شده بود ۱۵۰ میلیارد ریال تخصیص داده شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان: زیرساخت‌ها در اندازه جایگاهمان نیست

کمبود شیرخشک و انسولین قلمی، مطالبه بحق مردم

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز به کمبود برخی داروها، انسولین و برخی برندهای شیرخشک در استان کرمان اشاره و تصریح کرد: کمبود شیرخشک آپتامیل در کرمان مشهود است که این مشکل تا اواخر مهر سال جاری برطرف می‌ شود.

علی اسدی‌پور به کمبود انسولین قلمی در داروخانه های کرمان اشاره کرد و افزود: دلیل این کمبود این بود که انسولین ‌های قلمی از یک شرکت دانمارکی تهیه می ‌شد و این شرکت نیز خط تولید خود را به نوعی انسولین جدید تغییر داد.

وی با اشاره به اینکه شرکت مورد نظر فقط یک ‌سوم درخواست استان کرمان را در بخش انسولین قلمی تحویل داده است تصریح کرد: دلیل کمبود انسولین قلمی علاوه بر این مهم ذخیره این دارو توسط برخی افراد است.

رژیم غذایی و ورزش راه خلاصی از انسولین

وی با اشاره به اینکه افراد با انجام رژیم های غذایی و انجام ورزش می توانند از تزریق انسولین رهایی پیدا کنند گفت: تولید انسولین در داخل کشور تا حدودی کمبود این دارو را جبران کرده است.

اسدی پور ادامه داد: بیماران به انسولین ‌های جدید عادت ندارند و ممکن است به مصرف این دارو واکنش نشان دهند که کاملا طبیعی است.

وی به کسب ۱۰۰ درصدی امتیاز جشنواره شهید رجایی و درج رتبه نخست کشوری مدیریت دارو توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان طی سال جاری اشاره کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان: زیرساخت‌ها در اندازه جایگاهمان نیست

کمبود پرستار

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز کمبود پرستار را در این استان مورد اشاره قرار داد و گفت: بیمارستان های استان محل ارجاع بیماران از جنوب شرق کشور نیز هستند.

پروین منگلیان تصریح کرد: همچنین استان کرمان محل عبور مهاجران غیرمجاز افغان است که در این ترددها تصادفات زیادی رخ می دهد.

وی با اشاره به کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان های استان کرمان افزود: به دلیل کمبود نیرو تحت ‌فشار قرار داریم.

این مسئول با بیان اینکه استان کرمان در اصلاح هرم نیروی انسانی در کشور پیشتاز است اظهار داشت: کرمان از بین ۶۴ دانشگاه رتبه ۵۰ نسبت پرستار به تخت را دارا بود در حالی که میانگین تعداد پرستار به تخت بستری در کشور ۹۵ صدم است و این رقم اکنون با پیگیری های زیاد به ۹۸ صدم رسیده و استاندارد کشوری یک و هشت ‌صدم است.

وی تاکید کرد: برای جبران کمبود نیروی پرستاری باید هر سال به کرمان نیرو تزریق شود.

منگلیان ابراز امیدواری کرد سال جاری سهمیه خوبی برای جذب پرستار به دانشگاه های استان کرمان تخصیص داده شود.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه شفاف ‌سازی تعرفه ‌ها و اضافه ‌کار پرستاران را در کرمان باعدالت به مرحله اجرا در آوردیم گفت: کرمان رتبه نخست کشوری در واحدهای آموزش به بیمار را دارد.

وی از کم بودن میزان اضافه ‌کار پرستاران گلایه کرد و افزود: این مقدار ساعتی ۲۵۰ هزار ریال است.

منگلیان از سازمان برنامه و بودجه خواست دانشگاه علوم پزشکی را در راستای افزایش میزان اضافه کار کارکنان یاری کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha