تبلور سیاست همسایگی در دولت چهاردهم

تهران-ایرنا- سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عراق، قطر و ترکمنستان و سفرهای وزیر امورخارجه کشورمان به  قطر، عراق و لبنان و سوریه و عربستان در گام های ابتدایی دولت چهاردهم، اهمیت سیاست همسایگی و راهبرد دوستی منطقه‌ای دولت چهاردهم را آشکارتر ساخت.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، سیاست همسایگی، رفع موانع همکاری و بهبود روابط با کشورهای منطقه آسیا یکی از ارکان اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اسناد بالادستی و سیاست گذاری های کلی در حوزه دیپلماسی به شمار می‌آید.

دولت‌های پس از انقلاب اسلامی نیز، با درجات متفاوتی این سیاستگذاری کلی را دنبال کرده و به خصوص در دوران پس از پایان جنگ تحمیلی، توسعه روابط با همسایگان، بهبود روابط با کشورهای منطقه و رفع موانع در مسیر سیاست همسایگی در دستور کار دولت های پنجم تا چهاردهم قرار گرفت.

مسعود پزشکیان در ادامه این روند، با تاکید بر ارتباط با همسایگان و اولویت کشورهای منطقه در زمان تبلیغات انتخاباتی و همچنین در مقاله‌ای که در روزنامه تهران تایمز به عنوان مانیفست سیاست خارجی دولت چهاردهم و نگاه این دولت به جهان به انتشار رساند، پایبندی، تعهد و اولویت خود را به این موضوع نشان داد.

سید عباس عراقچی وزیر امورخارجه دولت چهاردهم نیز در برنامه‌ای که برای رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی ارائه داد بر «پیشبرد سیاست همسایگی بلاواسطه و پیرامونی و کوشش برای به حداقل رساندن اختلافات و پیونددهی زیر ساختی با همسایگان در حوزه های مختلف» تاکید کرده و در این برنامه به دیپلماسی اقتصادی فعال و اثرگذار در راستای کمک به پیشرفت اقتصادی تجارت کالا و خدمات و حمل و نقل منطقه ای و بین المللی کشور، حمایت همه جانبه از محور مقاومت و حقوق مردم مظلوم فلسطین بر پایهی ابتکار مقام معظم رهبری و بهره گیری از تواناییهای دیپلماتیک و حقوقی، نگاه بلند مدت در روابط خارجی به خصوص در روابط با همسایگان و حضور اثرگذار و جهت بخش در پدیده ها حوادث و جریانهای مختلف سیاسی - اقتصادی جهان و نقش آفرینی فعال و مؤثر در روندها و بحرانهای منطقه ای و بین المللی اشاره داشت.

مبتنی بر همین اهداف، پزشکیان در دوماه سپری شده از دولت چهاردهم، علاوه بر استفاده از فرصت نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، برای رایزنی های متعدد با کشورهای منطقه، در سفر به عراق، قطر و اکنون ترکمنستان، سیاست مترقی همسایگی را عینیت بخشیده و ایران را به عنوان دوست کشورهای همسایه و منطقه غرب آسیا به ملت های منطقه معرفی کرد.

سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عراق، قطر و ترکمنستان هر کدام به نوعی جلوه خاصی از سیاست همسایگی را عینیت بخشید.

سفر پزشکیان به کشور عراق، که با استفاده از ظرفیت بی نظیر دپیلماسی عمومی صورت گرفت، پیوندهای فرهنگی، مذهبی و تمدنی میان ایران و عراق را تقویت کرده و دوستی ابدی دو ملت ایران و عراق را به جهانیان نشان داد. دولت چهاردهم در این سفر علاوه بر امضای تفاهمنامه ها و موافقت نامه های متعدد همکاری، با درخشش ویژه دیپلماسی عمومی رئیس جمهور در دیدارهای خود در اربیل، سلیمانیه، عتبات عالیات و بصره، دوستی ملت ایران با اعراب، کردها و دیگر شهروندان عراق را جلوه گر ساخت.

سفر رئیس جمهور به قطر، در بحبوحه تحولات اخیر منطقه و اوج گیری جنایات اسرائیل در لبنان و فلسطین، ایستادگی و خدشه ناپذیری منافع ملی و امنیت کشور، تعهد ایران به محور مقاومت و آرمان فلسطین، استفاده از فرصت حضور در مجامع منطقه‌ای، قاره‌ای و بین المللی برای بیان اصول و آرمان های کشورمان در حوزه سیاست خارجی و نگاه ایران به منطقه، قاره آسیا و جهان را نشان داد.

سفر به ترکمنستان نیز به عنوان سومین مقصد منطقه ای دولت چهاردهم، ظرفیت های بیشمار همکاری های اقتصادی، تجاری و فرهنگی در سیاست همسایگی را جلوه گر ساخت.

بدین ترتیب، فرهنگ، امنیت و اقتصاد سه کلیدواژه اولین گام های دولت چهاردهم در حوزه ارتباط با همسایگان به شمار می آید.

در همین راستا، سید عباس عراقچی وزیر امورخارجه کشورمان نیز با تکیه بر همین اصول و با شجاعت و جسارت مثال زدنی با حضور در بیروت در اوج تهدیدات و جنایات اسرائیل در پایتخت لبنان، تعهد کشورمان به آرمان مترقی محور مقاومت را جلوه گر ساخته و با انتخاب کشورهای منطقه از جمله سوریه و عربستان در کنار مشایعت و حضور در سفرهای منطقه ای رئیس جمهور، پویایی دیپلماسی کشور در میدان را نشان داده و تعهد دولت چهاردهم به اعضای محور مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و ... را مورد پیگیری قرار داد.

اکنون پس از قریب به هفتاد روزی که از عمر دولت وفاق ملی می‌گذرد، سیاست همسایگی را میتوان کلیدواژه دیپلماسی، سیاست خارجی و چراغ راه وزارت امورخارجه و دیگر نهادهای مرتبط در دولت دانست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha