۱۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۵۵
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85622623
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

هواشناسی همدان نسبت به سرمازدگی محصولات کشاورزی هشدار داد

همدان- ایرنا- کارشناس اداره کل هواشناسی همدان نسبت به احتمال سرمازدگی، تسریع در برداشت محصول و آماده‌سازی و مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها به کشاورزان این استان هشدار داد.

«روح‌الله زاهدی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: دیم‌کاران استان با توجه به تاخیر در بارندگی پاییزه و احتمال سرمازدگی بهاره، از کاشت زودهنگام گندم و جو خودداری کنند.

وی افزود: کشاورزان پایش و در صورت نیاز مبارزه با آفت بید، بیماری سفیدک سطحی و داخلی چغندرقند را با نظر کارشناسان جهاد کشاورزی در ساعات آرام روز انجام دهند.

کارشناس اداره کل هواشناسی همدان ادامه داد: تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری مثل مزارع مینی تیوبر و بذرهای وارداتی با توجه به کاهش دمای احتمال خطر سرمازدگی، نسبت به انجام تدابیر لازم جهت افزایش مقاومت گیاه به سرما اقدام کنند.

زاهدی گفت: علاوه بر این با توجه به پایداری هوا و دمای مناسب برای رشد آفت بید سیب‌زمینی، کشاورزان باید نسبت به مبارزه و ردیابی خسارت این آفت در مزارع اقدام کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به بیش‌بینی پایداری هوا و شرایط مناسب برای رشد یونجه و سیب‌زمینی، کشاورزان می‌توانند برداشت کشت‌های تاخیری را تا زمان تکمیل مراحل رشد محصول به تاخیر بیندازند.

کارشناس اداره کل هواشناسی همدان همچنین بر لزوم تسریع در برداشت انواع ذرت علوفه‌ای با توجه به کاهش دما و وزش باد در طی هفته جاری، مقاوم‌سازی و اطمینان از استحکام سازه‌های گلخانه‌ها در مقابل وزش باد و قطع به موقع آبیاری باغ ها برای خزان طبیعی درختان تاکید کرد.

زاهدی گفت: آماده‌سازی زمین و کشت سیر با رعایت تنظیم عمق کاشت مناسب و با توجه به تاخیر بارندگی پاییزه، لازم است حداقل ۲ بار آبیاری پاییزه تا اواخر آبان ماه جهت جلوگیری از یخ‌زدگی زمستانه انجام شود.

وی همچنین بر لزوم مدیریت تنظیم دما و رطوبت در گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش قارچ، دامداری‌ها و مرغداری‌ها، استفاده از چال‌کود در باغ ها به منظور ایجاد آمادگی در درختان با هدف زمستان گذرانی و هرس شاخه‌های خشک و آلوده درختان میوه و جمع‌آوری و سوزاندن آنها در خارج از محیط باغ هشدار داد.

کارشناس اداره کل هواشناسی همدان تاکید کرد: باغداران انگور با توجه به مساعد بودن شرایط جوی، می‌توانند نسبت به برداشت محصول و تهیه کشمش در فضای باز اقدام کنند.

زاهدی در عین حال بر لزوم تغذیه درختان پس از برداشت با محلول پاشی مواد ریزمغذی، فروت ست و کودهای پتاسه به منظور حفظ جوانه‌های درختان و مقاوم‌سازی آنها به سرما در ساعات آرام روز به کشاورزان هشدار داد.

به گزارش ایرنا؛ آب و هوای استان همدان در نتیجه وجود کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ها و پستی و بلندی‌های زیاد به شدت متغیر است و زمستان‌های سرد، پر برف و باران و تابستان‌های معتدل دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha