توجه به مهندسی تولید راهکار مقابله با چالش‌های بخش کشاورزی است

اراک - ایرنا - رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: توجه به مهندسی تولید راهکار مقابله با چالش‌های بخش کشاورزی است که در کاهش مصرف آب، کاهش هزینه تولید و اقتصادی کردن کشاورزی نقش موثری دارد.

به گزارش ایرنا، حجت‌اله علی محمدی روز پنجشنبه در نشست شورای معاونین سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در اراک، افزود: شورای ششم سازمان نظام مهندسی کشور با یک نگاه ویژه در بحث عرضه دانش ورود کرده و تمام ظرفیت‌ها را به کار گرفته شود تا از دانش استفاده کند.

وی بیان کرد: در این راستا ۲ طرح را با جدیت دنبال می‌کند که یکی از آنها خارج کردن از حالت دستمزد محوری و جایگزین کردن دانش‌مزد محوری است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ادامه داد: طرح دیگر افزایش رضایتمندی بهره‌برداران در تمام عملکردها است.

علی محمدی عنوان کرد: شورای ششم به دنبال تدیون برنامه‌ای است و در ۶ ماه نخست امسال ساختار نظام مهندسی از شرایط بهتری برخوردار شده است و امید می‌رود بتوانیم از ظرفیت کارشناسان بیشتر استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: موانعی در مسیر وجود دارد که بیشتر به سیستم دولت برمی‌گردد، یکی از موانع، ابلاغ تعرفه‌های خدماتی کارشناسان کشاورزی است که قانون تکلیف کرده باید تا پایان اردیبشهت‌ماه ابلاغ شود اما هنوز محقق نشده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اضافه کرد: دولت تفاوت حقوق کارمندان خود را اگر با تاخیر باشد، محاسبه می‌کند و این در حالی است که این تاخیر را نمی‌توان برای کارشناسان کشاورزی محاسبه کرد و به واقع حقوق این افراد ضایع می‌شود.

علی محمدی بیان کرد: حضور در بخش شورای قیمت گذاری اتفاق خوبی بود و یکی از نگرانی‌ها و گلایه‌ها این بود که شورای نظام مهندسی در بعد قیمت‌گذاری بیشتر ورود می‌کرد و تحقق این مهم با توفیقات خوبی همراه است.

وی گفت: تولید کم و تولید زیاد هر ۲ در کشاورزی معضل است و در این راستا شاید خیلی از دستگاه‌ها باید پاسخگو باشند اما همیشه انگشت اتهام به سوی وزارتخانه مظلوم جهاد کشاورزی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور افزود: به طور مثال، ماموریت جهاد کشاورزی و سربازان خودکفایی در طرح دیمزار و تولید گندم به خوبی انجام شد اما در پرداخت حقوق مطالبات کشاورزان که با سازمان برنامه و بودجه است، تکالیف به خوبی صورت نگرفت.

علی محمدی بیان کرد: در چند استان کشور از جمله استان مرکزی معضل آب وجود دارد و باید برای مدیریت آب به سمت کشت‌های گلخانه‌ای حرکت کرد اما آب منطقه‌ای در این راستا مقاومت‌هایی دارد.

وی تصریح کرد: ۱۷۰ هزار کارشناس مهندسی عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور هستند که تحصیلات آنها بالاتر از لیسانس است.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در قلب کشور قرار دارد. استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل‌ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.

استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha