فهرست منابع فارسی کتابخانه های دانشگاهی به ۲۰ دانشگاه افزایش یافت

تهران- ایرنا- با پیوستن دانشگاه‌های شیراز، صنعتی بیرجند، ایلام، محقق اردبیلی، بناب و سلمان فارسی کازرون به فهرستگان منابع کتابخانه‌های دانشگاهی وزارت علوم، اکنون داده‌ها و فراداده‌های متناظر با منابع فارسی کتابخانه‌های ۲۰ دانشگاه کشور به صورت شبکه‌ای در اختیار جامعه دانشگاهی کشور قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، شهریورماه امسال بود که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) اعلام کرد که با پیوستن دانشگاه‌های ارومیه، الزهرا (س)، خلیج فارس بوشهر، بین‌المللی امام رضا (ع)، دامغان، گنبد کاووس، حضرت معصومه (س)، علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، صنعتی کرمانشاه، و هنر شیراز به فهرستگان منابع کتابخانه‌های دانشگاهی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، داده‌ها و فراداده‌های متناظر با منابع فارسی کتابخانه‌های ۱۴ دانشگاه کشور از جمله دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبائی و شهید باهنر کرمان یک‌جا در اختیار جامعه دانشگاهی کشور قرار گرفته است.

برهمین اساس و طبق وعده داده شده و در روزهای اخیر دانشگاه‌های شیراز، صنعتی بیرجند، ایلام، محقق اردبیلی، بناب و سلمان فارسی کازرون نیز به فهرستگان منابع کتابخانه‌های دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیوستند.

هم اکنون داده‌ها و فراداده‌های متناظر با منابع فارسی کتابخانه‌های ۲۰ دانشگاه کشور به صورت یک‌جا در اختیار جامعه دانشگاهی کشور قرار گرفته و با توجه به منابع اخیرا افزوده شده، شمار منابع یکتای موجود در فهرستگان از یک میلیون و یک صد هزار عنوان عبور کرده است.

فهرست منابع فارسی کتابخانه های دانشگاهی به ۲۰ دانشگاه افزایش یافت

علاوه‌براین، دانشگاه‌های متعدد دیگری از جمله تربیت مدرس، شهید بهشتی، تبریز، شاهد، فردوسی مشهد، سمنان، بیرجند، گلستان، کوثر بجنورد، هنر ایران و مجتمع آموزش عالی بم؛ با ارائه داده‌ها و فراداده‌های متناظر با منابع کتابخانه‌ای خود به ایرانداک، به زودی به فهرستگان خواهند پیوست.

پیش از این دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبائی، شهید باهنر کرمان، آیت‌آلله بروجردی، ارومیه، الزهرا (س)، خلیج فارس بوشهر، بین‌المللی امام رضا (ع)، دامغان، گنبد کاووس، حضرت معصومه (س)، علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، صنعتی کرمانشاه، و هنر شیراز به فهرستگان منابع کتابخانه‌های دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیوسته بودند.

فهرستگان منابع کتابخانه‌های دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک دروازه اطلاعاتی است که توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و با حمایت دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شده و به توسعه دسترس‌پذیری داده‌ها و فراداده‌های اطلاعاتی در محیط‌های دانشگاهی می‌پردازد.

به گزارش ایرنا این شبکه به نشانی https://aln.irandoc.ac.ir/ در سال ۱۴۰۳ بنیان گذاری شده است و امکان فراهم آوری یکپارچه پژوهشگران به منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه های دانشگاهی را فراهم می آورد. به زودی امکان پیوستن کتابخانه های تخصصی نیز به این شبکه فراهم خواهد آمد. این شبکه با همکاری مدیریت پشتیبانی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایرانداک ایجاد شده است.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) سال ۱۳۴۷ پایه‌گذاری شد و پیش از نام کنونی، با نام‌ «مرکز مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۵۰، «مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۷۰ و «پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۸۴ خوانده می‌شد.

این پژوهشگاه دارای سه پژوهشکده به نام‌های فناوری اطلاعات، علوم اطلاعات و جامعه و اطلاعات است. مأموریت بنیادین ایرانداک بر پایه اساس‌نامه و برنامه راهبردی پژوهش، مدیریت اطلاعات علم و فناوری، آموزش، همکاری‌های پژوهشی و اطلاع‌رسانی و پشتیبانی از سیاست‌گذاری علم و فناوری است. این پژوهشگاه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و زیر نظر هیات امنا اداره می‌شود.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، ۲۸ عضو هیات‌ علمی دارد و خدمات مختلفی از جمله همانندجویی رساله‌ها، پایان‌نامه‌ها و پیشنهاده‌ها، پرسش‌نامه‌ساز، پیشینه پژوهش و تحقیقات مفصل در زمینه سیاست‌گذاری علم و فناوری را ارائه می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha