۲۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۴۲
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85624283
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروژه فیبر نوری اردبیل پیش از فصل سرما تکمیل می‌شود

اردبیل- ایرنا- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل از تلاش‌ها برای تکمیل پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها در شهر اردبیل تا پیش از آغاز فصل سرما خبر داد.

شهریار سرداری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای دسترسی عموم مردم به اینترنت پرسرعت مجوز اتصال منازل و کسب و کارها به فیبر نوری را به شرکت‌های واجد شرایط داده است تا زمینه اتصال شهروندان در این بستر به اینترنت پرسرعت، پایدار و امن فراهم گردد.

وی با اشاره به اجرای پروژه اتصال منازل، اداره‌ها و کسب و کارها به فیبر نوری در شهر اردبیل از سوی شرکت مبین‌نت افزود: سرعت اینترنت در بستر فیبر نوری ۱۰۰ برابر سیم‌های مسی است و شهروندان پس از تکمیل پروژه می‌توانند سرعت بیش از ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه را تجربه کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل اظهار کرد: بیش از ۱۷۵ کیلومتر حفاری و افزون بر ۲۶۰ کیلومتر داکت‌گذاری تا کنون انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پیش از آغاز فصل سرما این مرحله از پروژه پایان یابد و به مرحله فیبرگذاری برسیم.

وی اضافه کرد: این پروژه در همه نقاط شهری استان اردبیل به اجرا درخواهد آمد و با تکمیل آن و ورود سایر اپراتورها شاهد ارایه خدماتی رقابتی و با کیفیت در کنار کاهش هزینه‌ها برای اهالی شریف استان خواهیم بود.

سرداری با اشاره به اینکه بخشی از هزینه حفاری و اتصال از FAT تا درب منازل از محل اعتبارهای یواس‌اُ (خدمات توزیع اجباری) تامین شده است، عنوان کرد: هم اکنون مخابرات منطقه اردبیل نیز در قالب طرح نجما و به شرط درخواست مشترکان آماده ارایه سرویس اینترنت پرسرعت بر بستر فیبر نوری در شهرستان‌های استان است.

وی افتتاح مرحله نخست پروژه در شهر اردبیل برای بیش از ۴۰ هزار خانوار را مورد اشاره قرار داد و گفت: پهنای باند ورودی استان رشد ۱۷۲ درصدی داشته است و در حال حاضر مشکلی از نظر ارایه پهنای باند مورد درخواست اپراتورها از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی ارتباطات بین استانی و بین الملل وجود ندارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل با بیان اینکه قرارداد اجرای پروژه بین شرکت مبین‌نت و شهرداری‌های پارس‌آباد، گرمی و گیوی هم به امضا رسیده است، ادامه داد: پس از تکمیل پروژه‌های ۳۵ شهر بزرگ و کوچک استان، اجرای فیبر نوری در روستاها به ویژه روستاهای با جمعیت ۵۰۰ خانوار هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی هدف دولت را برطرف کردن تنگناهای ارتباطی مناطق کم‌برخوردار عنوان کرد و افزود: ظرفیت پهنای باند ورودی استان اردبیل با رشدی ۱۷۲ درصدی از ۲۲۰ گیگابیت به ۶۲۰ گیگابیت رسیده و ضمن پوشش بیش از ۲ هزار کیلومتر از مسیرهای روستایی و بین مزارع، پوشش جاده‌ای نیز نزدیک به ۹۶ درصد است.

سرداری تصریح کرد: اختصاص نیافتن فضای مناسب برای نصب دکل‌ها در مواردی اپراتورها را در ارایه خدمات مناسب دچار مشکل جدی می‌سازد و این امر موجب به وجود آمدن مشکل‌هایی در آنتن‌دهی و در نهایت گلایه مردم می‌شود که در این راستا همکاری همه اداره‌ها، سازمان‌ها، نهادها و مردم ضروری است.

استان اردبیل که دارای ۳۵ شهر و یک‌هزار و ۸۳۳ روستا است، با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha