جایزه صلح نوبل به گروه ژاپنی بازماندگان بمباران اتمی آمریکا تعلق گرفت

تهران – ایرنا – کمیته نروژی نوبل، جایزه صلح ۲۰۲۴ خود را به گروه ژاپنی «نیهون هیدانکیو» (Nihon Hidankyo) که از بازماندگان بمباران های اتمی هیروشیما و ناکاساکی ژاپن هستند و سال‌ها در زمینه مخالفت با کاربرد تسلیحات هسته‌ای تلاش کرده‌اند، اعطا کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، خبرگزاری کیودو با انتشار این خبر افزود: این گروه ژاپنی که در سال ۱۹۵۶ بنا نهاده شد و از بازماندگان جنگ اتمی هستند، بنابر اعلام کمیته نروژی صلح نوبل، به خاطر تلاش در حصول جهانی عاری از تسلیحات اتمی و بنابر اثبات گواهی شهودی که تسلیحات اتمی هرگز نباید به کارگرفته شود، این جایزه را دریافت کردند.

جایزه صلح نوبل به گروه ژاپنی بازماندگان بمباران اتمی آمریکا تعلق گرفت
«تومویوکی مینوماکی» (Tomoyuki Minomaki) رئیس گروه نیهون هیدانکیو
که از سوی کمتیه نروژی برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۴ شد

بنابراین گزارش، کمیته نروژی صلح نوبل در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) درباره اهدا این جایزه نوشت: این جنبش مردمی که از بازماندگان و نجات یافتگان بمبماران (اتمی هیروشیما و ناکاساکی) است و از آنان به عنوان «هیباکوشا» (Hibakusha) یاد می شود، جایزه صلح (نوبل) را به خاطر تلاش های شان برای حصول و دستیابی به جهانی عاری از سلاح اتمی و نشان دادن (این امر) از طریق اثبات گواه و شهادت شهودی که هرگز نباید از سلاح اتمی استفاده می شود، دریافت می دارند.

به گزارش ایرنا، گروه ژاپنی موسوم به «نیهون هیدانکیو» (Nihon Hidankyo) با عنوان «کنفدراسیون سازمان‌های ژاپن برای آسیب‌دیده‌های بمب‌های اتمی و هیدروژنی» (اJapan Confederation of A- and H-Bomb Sufferers Organizations) گروهی است که در سال ۱۹۵۶ توسط قربانیان بازمانده از بمباران‌های اتمی سال ۱۹۴۵ هیروشیما و ناگاساکی که به آنان «هیباکوشا»گفته می‌شوند، تشکیل شد. هدف این گروه فشار آوردن بر دولت ژاپن برای بهبود حمایت از قربانیان و اعمال نفوذ بر لغو جنگ‌افزارهای اتمی است.

آمریکا تنها کشوری در جهان است که در مورخ ۶ و ۹ ماه اوت ۱۹۴۵ اقدام به بمباران اتمی دو شهر هیروشیما و ناکاساکی درجریان جنگ جهانی دوم کرد که نتیجه این بمباران ها در شهر هیروشیما ۱۶۰ هزار و در شهر ناکاساکی ۸۰ هزار جان خود را از دست دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha