محکومیت نسل کشی در غزه و حمله به لبنان از تهران تا عشق آباد/ دعوت رسمی پوتین از پزشکیان

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری اسلامی ایران اگرچه برای حضور در یک کنفرانس بین‌المللی فرهنگی به عشق‌آباد رفته بود، اما گرامی‌داشت شاعر ایرانی ترکمن بهانه‌ای شد تا پزشکیان با سران برخی کشورهای منطقه و رئیس جمهور روسیه نیز دیدار کند.

به گزارش خبرنگار دولت ایرنا، یک ماه و نیم قبل بود که قربانقلی بردی‌محمداف رهبر ملی ترکمنستان ۷ شهریور به تهران آمد و با مقامات و سران کشور از جمله مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد.

بردی محمداف در تهران و دعوت از پزشکیان برای سفر به عشق‌آباد (۷ شهریور)

بردی محمدف سپس در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور کشورمان وی را برای حضور در مراسم گرامی‌داشت سیصدمین سالگرد درگذشت مختومقلی فراغی شاعر مشهور ترکمن به عشق آباد دعوت کرد و نتیجه دعوت این همسایه شمال شرقی و دروازه ورود ایران به آسیای میانه، سفر دو روزه پزشکیان در صدر هیأت بلندپایه به عشق آباد طی روزهای ۱۹ و ۲۰ مهر ماه بود.

محکومیت نسل کشی در غزه و حمله به لبنان از تهران تا عشق آباد/ دعوت رسمی پوتین از پزشکیان

رئیس جمهور پیش از ترک تهران چه گفت؟ / نگاه توأمان فرهنگی - اقتصادی پزشکیان به آسیای میانه

رئیس جمهور عصر پنجشنبه ۱۹ مهر پیش از ترک تهران در سخنانی در فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه به منظور شرکت در سیصدمین سالگرد درگذشت مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن عازم این کشور می‌شود اظهار کرد: مختومقلی فراغی شاعر ایرانی ترکمن است که در ایجاد و توسعه فرهنگ ترکمن‌ها نقش بسیاری پررنگی داشته است. محل تولد این شاعر بلندآوازه در استان گلستان ماست و این نشان می‌دهد که ارتباط فرهنگی و سابقه بسیاری بین ما و ترکمنستان وجود دارد.

وی از دیدار با روسای جمهور روسیه، ترکمنستان و تاجیکستان در حاشیه این مراسم بزرگداشت خبر داد و گفت: اولویت دولت چهاردهم گسترش ارتباطات با همسایگان است.

پزشکیان اظهار داشت: گسترش ارتباطات ما با ترکمنستان بر روی توسعه کریدور شمال - جنوب تاثیرگذار است.

محکومیت نسل کشی در غزه و حمله به لبنان از تهران تا عشق آباد/ دعوت رسمی پوتین از پزشکیان

نیاز آسیای میانه و کشورهای لند لاک (محصور در خشکی) به ترانزیت از ایران/ سوآپ گازی سه گانه

یکی از مهم ترین روابط اقتصادی ایران با ترکمنستان به عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده گوگرد و پنبه دنیا، نیاز این کشور محصور در خشکی به استفاده از ترانزیت ریلی و جاده ای ایران برای دستیابی به بنادر جنوبی است.

این موضوع شامل برخی دیگر از کشورهای آسیای میانه نیز می شود که به آبهای آزاد دسترسی ندارند از جمله قزاقستان به عنوان یکی از تولیدکننده های اصلی گندم در دنیا که در پی افزایش تنش میان روسیه و اوکراین، نیاز به گندم این کشور در دنیا افزایش چشمگیری داشته است اما عمده کالاهای اساسی این کشور از طریق بندر اکتائو به بندر باکو و سپس از آنجا با قطار باکو - تفلیس - قارص به اروپا صادر می شود که می توان با تقویت سیاست توسعه روابط با همسایگان که هم مورد تأکید مقام معظم رهبری و هم مد نظر دولت چهاردهم است، بخشی از ترانزیت محصولات کشاورزی تولید آسیای میانه، از طریق ایران به ترکیه و اروپا و همچنین جنوب آسیا انجام شود.

محکومیت نسل کشی در غزه و حمله به لبنان از تهران تا عشق آباد/ دعوت رسمی پوتین از پزشکیان

همچنین با توجه به اینکه ترکمنستان یکی از تولیدکنندگان گاز در دنیاست، با توجه به نیازی که برای تأمین گاز استان های شمالی و شمال شرقی کشور در زمستان داریم، می توانیم نسبت به تهاتر برق تولید نیروگاه های خصوصی کشورمان با گاز وارداتی از ترکمنستان اقدام کنیم.

محکومیت نسل کشی در غزه و حمله به لبنان از تهران تا عشق آباد/ دعوت رسمی پوتین از پزشکیان

نماینده قوچان: مشکل گازی ایران و ترکمنستان تقریبا برطرف شده است

علی آذری نماینده مردم قوچان و شیروان در مجلس نیز در همین باره به خبرنگار ایرنا گفت: مشکلاتی که در حوزه انرژی بین ایران و ترکمنستان در سال‌های گذشته ایجاد شد، به حداقل رسیده و تقریباً رفع شده و ما امروز شاهد آغاز دوران خوبی برای توسعه روابط بین دو کشور هستیم.

وی یادآور شد: در زمان دولت سیزدهم ما شاهد سواپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان بودیم که نشان دهنده گسترش روابط بین سه کشور بود که در سفر آقای پزشکیان به ترکمنستان می‌تواند این زمینه ادامه و حتی توسعه روابط و سواپ گازی فراهم شود.

ترقی: ناترازی گاز را با کمک ترکمنستان و سآپ سه گانه برطرف کرده ایم

حمیدرضا ترقی عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم در این رابطه به خبرنگار ایرنا تاکید کرد: ما تاکنون توانسته‌ایم مسئله ناترازی گاز را از طریق توافق سه‌جانبه‌ای که با ترکمنستان داریم حل کنیم و قطعاً این همکاری در فصل زمستان می‌تواند نقش بسیار موثری داشته باشد.

ترقی با بیان اینکه با استفاده از حوزه دریای خزر می‌توانیم تعاملات بسیار خوبی با ترکمنستان داشته باشیم، افزود: با اقتصادی که در دریای خزر وجود دارد و حتی چاه نفتی شمالی که در آنجا است، ما با همکاری ترکمنستان می‌توانیم بهره‌برداری بسیار خوبی از آنجا داشته باشیم.

پزشکیان در اجلاس «ارتباط متقابل تمدن‌ها» چه گفت؟

پزشکیان سپس در دومین روز سفر صبح ۲۰ مهر در اجلاس «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها؛ مبنای صلح و توسعه» که به مناسبت بزرگداشت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن برگزار شد حاضر و خطاب به میهمانان مراسم که سران برخی کشورهای منطقه بودند گفت: روابط و دوستی دو ملت ایران و ترکمنستان به عنوان دو همسایه با مرزهای طولانی همواره روابطی دوستانه، برادرانه، سازنده و مبتنی بر منافع متقابل بوده و از روندی رو به رشد در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برخوردار است.

وی تصریح کرد: بخش های مهمی از تاریخ، ادبیات و فرهنگ مردم ایران با مردم حوزه تمدنی آسیای مرکزی از پیوستگی بالایی برخوردار است و به سان نوری است که از یک منشور تابیده و جهان پیرامون ما را غرق در شکوه و وسعت گیرای خود ساخته است.

رئیس جمهور ادامه داد: وجود دین اسلام و گسترش آیین های اسلامی از مسیر ایران و آسیای مرکزی و تبادل فرهنگی در کنار قرابت زبانی میان اقوام ایرانی با قومیت های ساکن در گستره آسیای مرکزی بر رونق و غنای تمدن مشترک افزوده است.

محکومیت نسل کشی در غزه و حمله به لبنان از تهران تا عشق آباد/ دعوت رسمی پوتین از پزشکیان

تاکید پزشکیان در اجلاس عشق‌آباد به مقابله با نسل‌کُشی صهیونیست‌ها در غزه و حملات وحشیانه به لبنان

پزشکیان با تاکید بر این که وحدت اسلامی نیرویی برای مقابله با تهدیدات و جلوگیری از نفاق است، اظهار داشت: تفرقه میان مسلمانان تنها به نفع دشمنان است و باید با همدلی به مقابله با آن پرداخت.

وی تاکید کرد: آموزه‌های اسلامی همواره بر اهمیت اتحاد و اجتناب از افتراق تأکید دارند، با پایبندی به اصول اسلام، به جامعه‌ای مبتنی بر برادری و تفاهم خواهیم رسید، وحدت در جوامع بین‌المللی امروز، راهی برای مقابله با افراطی‌گری و خشونت است.

رئیس جمهور گفت: مصداق یکجانبه گرایی در مساله فلسطین و نادیده گرفته شدن حقوق ملتی میبینیم که دارای تاریخ، فرهنگ و عناصر فرهنگی مختص به خود هستند، عمق بحران غزه و ادامه این جنگ نابرابر و ادامه حملات وحشیانه به لبنان خارج از توصیف است.

محکومیت نسل کشی در غزه و حمله به لبنان از تهران تا عشق آباد/ دعوت رسمی پوتین از پزشکیان

دیدار با رهبر ملی ترکمنستان و ابلاغ سلام مقام معظم رهبری به بردی محمداف

رئیس جمهور در دومین روز سفر به عشق آباد با قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی ترکمنستان دیدار و در خصوص روابط دو جانبه گفت وگو کرد.

پزشکیان با اشاره به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از این سفر و ابلاغ سلام ایشان به رهبر ملی ترکمنستان خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی ایران عمیقا فرهنگ‌شناس و فرهنگ‌دوست هستند و شناخت کاملی از «مختومقلی فراغی» شاعر شهیر ترکمن دارند و معتقدند که دو ملت ایران و ترکمنستان علاوه بر همسایگی، خویشاوند یکدیگر نیز هستند.

رهبر ملی و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان نیز در این دیدار ضمن تقدیر از حضور پزشکیان در مراسم سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» گفت: از این فرصت استفاده می‌کنم و از جنابعالی درخواست می‌کنم که سلام‌ گرم و آرزوهای نیک بنده را به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برسانید.

محکومیت نسل کشی در غزه و حمله به لبنان از تهران تا عشق آباد/ دعوت رسمی پوتین از پزشکیان

دیدار با پوتین/ یادآوری لزوم امضای سند راهبردی تهران - مسکو

دکتر پزشکیان در حاشیه حضور در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» دیداری نیز با ولادیمیر پوتیم رئیس جمهور روسیه داشت.

وی با بیان اینکه ایران و روسیه ظرفیت‌های متقابل و مکمل خوبی دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، افزود: مواضع ما در دنیا خیلی نزدیک‌تر از دیگران به یکدیگر است.

رئیس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه، بر توسعه همکاری‌های فیمابین تاکید کرد و اظهار داشت: امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این معاهده را نهایی کنیم.

اشاره به جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان

پزشکیان با اشاره به وضعیت بحرانی منطقه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی هیچ‌ چارچوب حقوقی و انسانی بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و شرایط در منطقه بحرانی است؛ ‌کشورهای اروپایی و آمریکا نمی‌خواهند ارتباطات کشورهای منطقه در بستر آرامی ادامه یابد.

محکومیت نسل کشی در غزه و حمله به لبنان از تهران تا عشق آباد/ دعوت رسمی پوتین از پزشکیان

رئیس جمهور در گفت‌وگو با رسانه روس: دوست داریم با کشورهای منطقه در صلح و آرامش و حفظ کرامت انسانی زندگی کنیم

پزشکیان در حاشیه همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» در عشق‌آباد در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه روس‌زبان درباره اقدامات رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی باید دست از کشتار بردارد، انسان‌های بیگناه را نکشد، خانه‌ها را بمباران نکند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی با قدرتی که در دست دارد همه قوانین بین‌المللی، حقوق بشر و هر چیزی را زیر پا گذاشته است و کسی هم نمی‌تواند حرفی به او بزند برای اینکه آمریکا و اروپا از او پشتیبانی می‌کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رابطه با روسیه را چگونه می‌بینید، عنوان کرد: ما به طور کلی با کشورهای همسایه از قدیم ارتباط خوبی داشتیم.

پزشکیان با بیان اینکه شعار امسال سازمان ملل متحد صلح، امنیت و کرامت انسان است این یعنی ما باید براساس صلح، امنیت و کرامت با همه برخورد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: چه در ارتباط با روسیه که ارتباط قدیمی با ما دارد و چه همه کشورهایی که در منطقه هستند ما دوست داریم با همه آنها در صلح و آرامش و حفظ کرامت انسانی زندگی کنیم.

محکومیت نسل کشی در غزه و حمله به لبنان از تهران تا عشق آباد/ دعوت رسمی پوتین از پزشکیان

دیدار با سردار/ ما علاوه بر همسایه، خویشاوند هم هستیم

دکتر پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به ترکمنستان، در دیدار با سردار بردی محمداف رئیس جمهور این کشور، با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران و نیز تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه ارتباطات با همسایگان و از جمله ترکمنستان گفت: ما همسایه بوده و مرز مشترک طولانی داریم و علاوه بر همسایگی، خویشاوند نیز هستیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز در دنیا نیاز به صلح و برادری داریم، تصریح کرد: ما باید در منطقه با محبت و برادری زندگی کنیم و ارتباطات فیمابین را توسعه دهیم.

محکومیت نسل کشی در غزه و حمله به لبنان از تهران تا عشق آباد/ دعوت رسمی پوتین از پزشکیان

رئیس جمهور در بازگشت به تهران چه گفت؟ / تفاهمات گازی، برقی، ترانزیتی و بازارچه های مرزی با ترکمنستان

پزشکیان عصر جمعه در بدو ورود به تهران و در بازگشت از سفر دو روزه به ترکمنستان طی سخنانی در فرودگاه مهرآباد گفت: این سفر از نظر فرهنگی و اقتصادی اهمیت ویژه‌ای داشت و با حضور رؤسای جمهور کشورهای مختلف، گفت وگوهای مهمی صورت گرفت.

رئیس جمهور با بیان این که در سفر به ترکمنستان با روسای جمهور ۴ کشور دیدار داشتیم، گفت: با رهبر ترکمنستان درباره توافقاتی که داشتیم صحبت کردیم، همچنین در این مذاکرات درباره گاز، راه، برق و بازارچه‌های مرزی تفاهماتی حاصل شد و قرار است در کارگروه مشترک اقتصادی که طی یک ماه آینده در تهران برگزار می‌شود، این تفاهمات نهایی و امضا شود.

وی با اشاره به گفت وگوی خود با رئیس جمهور روسیه اظهار داشت: گفت وگوی یک‌ساعته با رئیس جمهور روسیه به بررسی توافقات موجود و تسریع در اجرای پروژه‌های مرتبط با انرژی، قطار، آب‌شیرین‌کن‌ها و پتروشیمی اختصاص داشت، همچنین درباره نقش روسیه در تحولات منطقه و لزوم واکنش جدی‌تر به جنایات اسرائیل در غزه و لبنان صحبت شد.

محکومیت نسل کشی در غزه و حمله به لبنان از تهران تا عشق آباد/ دعوت رسمی پوتین از پزشکیان

کرملین: پزشکیان دعوت پوتین برای سفر به مسکو را پذیرفت

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز جمعه در پاسخ به خبرنگاران پس از انجام نخستین ملاقات رؤسای جمهور ایران و روسیه در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان با اشاره به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای سفر به مسکو گفت: درباره تاریخ این سفر رسمی از طریق مجاری دیپلماتیک توافق خواهد شد.

در این دیدار که در حاشیه همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» در عشق‌آباد انجام شد، پوتین از دکتر مسعود پزشکیان رسما دعوت کرد که به روسیه سفر کند و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز با قدردانی، ‌این دعوت را پذیرفت.

پزشکیان نیز در این دیدار با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه، بر توسعه همکاری‌های فیمابین تاکید کرد و اظهار داشت:‌ امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این توافق‌نامه را نهایی کنیم.

نشست سران کشورهای عضو گروه بریکس که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (دی‌ماه ۱۴۰۲) به آن پیوسته است، قرار است اول تا سوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در کازان مرکز تاتارستان روسیه برگزار شود.

محکومیت نسل کشی در غزه و حمله به لبنان از تهران تا عشق آباد/ دعوت رسمی پوتین از پزشکیان

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha