اختصاص سهمیه سوخت بخش کشاورزی بر اساس سطح زیر کشت است

ایلام - ایرنا - مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام با تاکید بر اینکه تراکتورداران و کشاورزان ایلامی برای دریافت سهمیه سوخت در سامانه سدف ثبت نام کنند، گفت: اختصاص سهمیه سوخت بخش کشاورزی بر اساس سطح زیر کشت است.

"پرویز ایدون" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقده بین شرکت ملی پخش فرآوده‌های نفتی کشور با وزارت جهاد کشاورزی، مصوب شده است که سهمیه سوخت توزیع در بین استان‌های مختلف کشور برای کشاورزان بر اساس سهمیه توزیع شده در سال زراعی قبل باشد.

وی با بیان اینکه سهمیه سوخت(نفت و گاز) توزیعی بخش کشاورزی استان ایلام در سال زراعی جاری ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر است، افزود: بر این اساس سهمیه سوخت کشاورزان استان در فصل پاییز سال جاری، هشت میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر معادل ۳۹ درصد کل سهمیه استان است که تلاش می‌شود با رایزنی‌های انجام شده از طریق مسئولان استان و برگزاری نشست‌هایی در این خصوص، این میزان به ۴۴ درصد کل سهمیه استان افزایش یابد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام ابراز کرد: برای افزایش سهیمه سوخت کشاورزان استان، مکاتباتی با شرکت ملی پخش فرآوده‌های نفتی کشور و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است و در روزهای آتی یک جلسه با حضور مسئولان جهاد کشاورزی و ستاد مبارزه با کالای قاچاق استان برگزار می‌شود و تلاش خواهد شد سهیمه امسال برای پاییز امسال افزایش یابد.

ایدون با تاکید بر اینکه سهمیه اختصاص یافته سوخت بخش کشاورزی در سامانه "سدف" به استان‌های مختلف کشور بر اساس میزان وسعت و هکتار زمین‌ کشاورزی است، توضیح داد: بخش عمده‌ای از کشاورزان استان دارای تراکتور و ماشین‌آلات کشاورزی هستند اما تعدادی از کشاورزان نیز تراکتور ندارند و صاحبان برخی تراکتورهای فاقد زمین به عنوان تراکتورداران حرفه‌ای برای این کشاورزان عملیات مربوط به کاشت و برداشت را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته سهمیه سوخت اختصاص یافته بخش کشاورزی به شهرستان‌ها بین تراکتورداران توزیع می‌شد که همین امر موجب ایجاد مشکلاتی برای کشاورزان تراکتوردار با زمین کشاورزی دارای وسعت بالا و همچنین برای تراکتورداران حرفه‌ای و مشکلاتی در زمینه قاچاق سوخت می‌شد که بر این اساس لازم بود که در حوزه توزیع سوخت بخش کشاورزی ساماندهی لازم انجام شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام در ادامه توضیح داد: کشاورزان و تراکتورداران حرفه‌ای برای تخصیص سهمیه سوخت بایستی به سامانه سدف(سامانه درخواست برای فرآورده‌های نفتی) مراجعه کرده و با ارائه مستندات و تائید جهاد کشاورزی، میزان هکتار زمین زراعی خود را برای اختصاص سهمیه سوخت در این سامانه ثبت نام کنند.

ایدون بیان کرد: پس از ثبت نام متقاضیان در سامانه سدف، میزان سهمیه سوخت آنان در کارت بانکی که به این سامانه اعلام کرده‌اند بارگزاری می‌شود و این سهمیه از طریق پایانه‌های جایگاه‌های سوخت قابل دریافت است.

وی خاطرنشان کرد: اگر سهمیه سوخت کشاورزان و تراکتورداران بر اساس زمین زیر کشت عرضه شود و این نظام توزیعی تحقق یابد، به طور قطع کشاورزان با مشکل سوخت نفت و گاز مواجه نخواهند شد و کشاورزان در فصل پاییز پیش رو با کمترین مشکل در این زمینه مواجه خواهند شد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده هر لیتر سوخت نفت و گاز در کشور ۴۲۰ هزار ریال است، گفت: در حال حاضر با حمایت و یارانه دولت هر لیتر سه هزار ریال قیمت دولتی و ۶ هزار ریال به صورت آزاد عرضه می‌شود و از سوی دیگر برای جلوگیری از هر گونه قاچاق سوخت در بخش کشاورزی نیز لازم است که ساماندهی مناسبی برای عرضه سهمیه سوخت بخش کشاورزی انجام شود.

به گزارش ایرنا، ۵۰ جایگاه عرضه سوخت در استان ایلام فعال است.

کل اراضی کشاورزی استان ایلام تا سال گذشته ۳۳۶ هزار و ۳۶۵ هکتار است که سهم میزان اراضی آبی ۱۱۷ هزار و ۱۴۴ هکتار و دیم‌زارها ۲۱۹ هزار و ۲۲۰ هکتار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha