رئیس‌جمهور توسعه روابط اقتصادی با همسایگان را با قدرت پیگیری می‌کند

تهران - ایرنا - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تلاش جدی رئیس‌جمهور برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با همسایگان، گفت: او با سفر به عراق، قطر و ترکمنستان نشان داد که توجه ویژه‌ای برای استحکام روابط با کشورهای همسایه دارد.

احمد انارکی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره سفر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور به ترکمنستان گفت: در گفتمان رئیس‌جمهور و دولت چهاردهم توسعه روابط با کشورهای همسایه نقش پررنگی دارد و رئیس‌جمهور از زمان حضور در این جایگاه، با سفر به کشورهایی نظیر عراق، قطر و ترکمنستان نشان داد که توجه ویژه‌ای برای استحکام روابط با کشورهای همسایه را برنامه ریزی کرده است.
 

وی افزود: رئیس‌جمهور در حاشیه سفر به ترکمنستان، با روسای جمهور روسیه، ترکمنستان و ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کرد تا نشان دهد توسعه روابط با همسایگان را در عمل با قدرت و جدیت پیگیری می‌کند.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس با بیان اینکه ترکمنستان به عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده گوگرد و پنبه دنیا، به ترانزیت ریلی و جاده‌ای ایران برای صادرات محصولات خود نیاز دارد، توضیح داد: برای برخی از کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان تقویت این روابط بسیار ارزشمند است. چرا که آنها می‌توانند بخشی از ترانزیت محصولات کشاورزی تولیدی خود را از طریق ایران به ترکیه و اروپا وجنوب آسیا صادر کنند.

انارکی با اشاره به جایگاه مهم ترکمنستان به عنوان یکی از تولیدکنندگان گاز دنیا، اظهار کرد: از طرفی استان‌های شمالی و شمال شرقی کشور در زمستان نیاز به گاز دارند که دولت می‌تواند با تهاتر برق نیروگاه‌های خصوصی کشور با گاز وارداتی از ترکمنستان، کمبود گاز این استان‌ها را رفع کرد.

وی تاکید کرد: سفر رئیس جمهور به ترکمنستان، روابط دو کشور را در سواپ گازی تقویت کرد و ناترازی گاز را از طریق توافق سه‌جانبه‌ای که با ترکمنستان داریم، حل می‌کند. همچنین ظرفیت بالایی در بازارچه های مرزی دو کشور وجود دارد که توافقنامه‌های انجام شده بین دو کشور شکوفایی این بازارچه‌ها را فراهم خواهد کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: در حوزه دریای خزر نیز دو کشور می‌توانند در ترانزیت کالا و بهره برداری از چاه نفت مشترک همکاری اقتصادی ارزشمندی را به سرانجام برسانند.

انارکی درباره دیدار رئیس جمهور با «ولادیمیرپوتین» رئیس جمهور روسیه در حاشیه این سفر افزود: همانطور که رئیس‌جمهور هم به آن اشاره کرد، مواضع ایران و روسیه به یکدیگر نزدیک است و این دو کشور می‌توانند در شرایط فعلی همکاری مضاعفی برای حل مسائل منطقه ایفا کنند و این دیدار دو جانبه هم در همین راستا انجام شد.

وی گفت: پزشکیان در این سفر درباره نهایی شدن سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه که به توسعه همکاری‌های بین تهران و مسکو تاکید دارد، با همتای روسی خود گفت‌وگو کرد و قطعا این سفر توانست مقدمات نهایی شدن این سند و امضاء نهایی آن را در آینده‌ای نزدیک فراهم کند.

به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان عصر روز پنجشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳ به منظور شرکت در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» به مناسبت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» عازم ترکمنستان شد و روز گذشته - جمعه به تهران بازگشت.

رئیس‌جمهور در بازگشت از سفر به ترکمنستان در گفت‌وگویی نتایج و دستاوردهای این سفر و از جمله دیدار با ۴ تن از سران کشورهای همسایه و منطقه را تشریح کرد و گفت: در مجموع دیدارهایی که داشتیم، تلاش کردیم ارتباطات و همکاری‌های منطقه‌ای کشورمان در زمینه‌های مختلف را گسترش دهیم، تا اثرگذاری تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را تا حد ممکن کاهش دهیم، چرا که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای زیادی همسایه است و افزایش تعاملات با این کشورها می‌تواند تا حد زیادی به رفع مشکلات ما کمک کند؛ دستاوردهای خوبی در این سفر داشتیم که امیدوارم تداوم یابد.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha