میزان جوجه‌ریزی مرغ تخم‌گذار در قم روند افزایشی دارد

قم - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ظرفیت جوجه‌ریزی مرغ تخم‌گذار در استان روز به روز بیشتر می‌شود و این میزان در نیمه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد رشد داشته‌است.

منصور دیان اردستانی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا پیرامون این موضوع، بیان کرد: در سال جهش تولید با توجه به تدابیر اتخاذ شده و همکاری تشکل‌های مرتبط، جوجه ریزی مرغ تخمگذار در ۶ ماهه ابتدای سال جاری تعداد پنج میلیون و ۹۷ هزار و ۷۲۱ قطعه بوده‌است.

وی افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ٦ درصد، نسبت به سال ١٤٠١ بیش از ١٠ درصد و نسبت به سال ١٤٠٠ بیش از ٥٠ درصد افزایش داشته‌ که این مساله نشان دهنده تلاش بهره‌برداران این حوزه برای افزایش ظرفیت تولید تخم‌مرغ در استان قم است.

وی ادامه داد: همچنین با تلاش صورت گرفته برای افزایش میزان جوجه‌ریزی مرغ‌ تخم‌گذار در قم، زمینه مناسبی برای جوان سازی گله‌های پیر و مسن تخمگذار استان نیز فراهم شده‌است که این موضوع موجب ارتقا کمی و کیفی سطح تولید تخم‌مرغ خواهد شد.

قم از جمله استان‌های برتر کشور از نظر تراکم مرغداری‌های فعال است؛ این استان رشد قابل‌توجهی در صنعت طیور دارد و به‌طور میانگین هشت درصد نیاز تخم‌مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تامین می‌کند.

بر اساس اعلام نظر مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قم در راستای تامین امنیت غذایی پایدار در قم، سطح تولید محصولات راهبردی همچون تخم‌مرغ در این استان با مشارکت فعال بخش خصوصی افزایش می‌یابد و در همین رابطه از حضور سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه حمایت می‌شود.

گفتنی است بخش کشاورزی قم در زمینه‌های مختلف در سطح کشور دارای جایگاه مطلوبی است که از جمله آن می‌توان به رتبه ششم در تولید گوشت ماهیان خاویاری، رتبه هفتم تولید خاویار پرورشی، رتبه دهم ماهیان زینتی، رتبه سوم در تولید مرغ تخم‌گذار و تخم مرغ، رتبه سوم تولید توت و رتبه‌های ملی دیگر در تولید سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد.

بخش کشاورزی ۶ درصد از ارزش‌افزوده استان قم را به خود اختصاص داده است، همچنین ۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال بیش‌از ۸۵۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که آنان به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha