دستیابی به دانش بومی‌سازی کشت بافت گیاهان زینتی توسط یک شرکت دانش‌بنیان

تهران- ایرنا- متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با بومی‌سازی تکنیک کشت بافت برای گیاهان زینتی، گامی مهم در جهت افزایش بهره‌وری گلخانه‌ها برداشتند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این مجموعه دانش بنیان که از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در زمینه تولید گیاهان بر پایه کشت بافت آغاز کرده است، هم اکنون در زمینه تولید انواع ارقام گیاهانی چون آنتوریوم، ژربرا و نیز پایه های درختان گیلاس و آلبالو (گزیلا) و گلابی (پیرودوارف) فعالیت می کند.

این شرکت فناور در حال حاضر امکان تولید انواع گیاهان را به روش کشت بافت برحسب نیاز مشتری داراست و علاوه بر تمرکز و نوآوری و تحقیق در زمینه کشت بافت همواره می کوشد جزو برترین های این حوزه در سطح کشور و خاورمیانه باشد و کسب عنوان برترین کارآفرین استان مرکزی در سال ۱۳۹۱ از افتخارات این مجموعه است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص محصولات و حوزه فعالیت این مجموعه دانش بنیان با اشاره به تولید سه نوع محصول در توضیح بیشتری افزود: یک نشاء انواع گل و گیاه زینتی مانند فیلودندرون‌ها، برگ انجیری و... که به گلخانه‌های کوچک می‌دهیم و سبب ایجاد بازار محلی می‌شویم. دومین محصول، نشاء آناناس است که با پرورش آن می‌توان هم خود گیاه و هم میوه‌ آن را فروخت. سومین محصول نیز کاکتوس اپونتیا یا کاکتوس گلابی است که گیاهی مقاوم به خشکی است و میوه آن برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

ابراهیم بیرامی‌زاده ادامه داد: ما با در اختیار قراردادن نهال کاکتوس اپونتیا و آموزش بهره‌برداری آن به گلخانه‌داران و کشاورزان سبب افزایش درآمد آن‌ها می‌شویم.

وی افزود: قیمت پایین و کیفیت بالا محصولات و همچنین آموزشی که در زمینه نگهداری، پرورش و بازاریابی در اختیار کشاورزان و گلخانه‌داران قرار می‌دهیم ما را از مجموعه‌های مشابه متمایز می‌کند.

بیرامی‌زاده در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۱۰ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم نیز حداقل ۱۰۰ نفر با مجموعه ما همکاری می‌کنند.

وی با بیان این که این مجموعه دانش بنیان، جزو نخستین مجموعه‌هایی است که کشت‌بافت را در گیاهان زینتی بومی کرده، تصریح کرد: ما توانسته‌ایم تکنیک کشت‌بافت را برای گیاهان زینتی حتی برای پایه درختان مثمر و ریشه گیاه ژربرا که زمانی وارداتی بود بومی‌سازی کنیم و سبب جلوگیری از خروج ارز و واردات این محصولات به کشور شویم.

این فعال حوزه دانش بنیان کشورمان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار نیز اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ نمونه‌هایی از کاکتوس اپونتیا و آناناس را به منطقه زرآباد سیستان بلوچستان و منطقه‌ای از استان بوشهر ارسال کرده‌ایم.

بیرامی زاده در پایان در خصوص نیازمندی‌های مجموعه افزود: برای گسترش مجموعه نیاز به وام‌های مناسب، معرفی محصولات و ارتباط با سازمان‌های بزرگ داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha