فیلم | تولید تسبیح صادراتی در مراغه

مراغه- ایرنا- بیشتر خانه‌ها در حوالی مسجد «ضریر» مراغه آجری و قدیمی است و در داخل یکی از این خانه‌های کوچک، اراده‌ای بزرگ برای تولید و صادرات تسبیح وجود دارد.

تسبیح‌هایی از جنس «کهربا» و «سندلوس» که دانه‌هایش به آجرهای همین خانه‌ قدیمی تشبیه می‌شود چراکه اتصال دانه‌های تسبیح به یکدیگر به مانند اتصال آجرها، برای جمعی از جوانان این کهن‌شهر سرپناه ایجاد کرده است.

دالان تنگ و چند متری این سرپناه آجری را که رد کنید، درون اتاق‌های طرفین آن که درب‌های بازشو چوبی و پنجره‌های بزرگ رو به حیاط دارد، چندین جوان را می‌بینید که با دانه‌های تسبیح برای خودشان آینده می‌سازند.

جوانانی که گره زدن هنر به سنت‌های دیرینه را گویی به خوبی بلد هستند و در عین حال، آنقدر از بازاریابی در عصر ارتباطات سررشته دارند که تسبیح‌های تولیدی خودشان را به دست مسلمانان ساکن در کشورهای منطقه برسانند و سلام و صلواتشان را طلب کنند.

«یوسف جهان» جوان بزرگ شده‌ای در همین کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی مراغه است که در داخل این خانه آجری برای ۱۵ جوان دیگر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و با تولید سالانه ۵۰ هزار تسبیح، جهانی از امید و زندگی ترسیم کرده است.

«یوسف جهان» سالانه ۵۰ هزار تسبیح کهربا و سنلوس تولید کرده و بخشی از آن را صادر می‌کند

خودش می‌گوید که حدود پنج سال قبل و خیلی اتفاقی توسط یکی از دوستانش با صنعت تولید تسبیح آشنا شد اما خودش هم شاید به درستی نمی‌داند که چطور در همین مدت نه چندان زیاد، به کارآفرینی موفق تبدیل شد.

هرچند که رفتارهای شاغلان این خانه آجری با یکدیگر تا حدودی گویاست؛ چراکه گویی همه آنان با یکدیگر برادر و یار غار هستند و بدون وقفه و بی‌حاشیه، سر به زیر دارند و آنچنان که شایسته و بایسته است، کار می‌کنند.

«جهان» در ادامه روند تولید تسبیح را هم تشریح می‌کند و می‌گوید: کار با برش شمش‌های لوله‌ای یا مستطیلی «کهربا» و «سنلدوس» شروع می‌شود.

«شمش‌هایی که تا دیروز وارداتی بود و امروز در کشورمان تولید می‌شود تا به دانه‌های تسبیح تبدیل شود و برای ایران عزیزمان ارزآور باشد؛ پس از برش شمش‌ها با دستگاه‌های ابداعی این جوانان، مراحل سوراخ‌کاری، تراشکاری و پولیش‌کاری، یکی پس از دیگری طی می‌شود.

کار تولید «شیخک» تسبیح شاید یکی از اساسی‌ترین مراحل باشد زیرا خیلی به چشم می‌آید و به همین دلیل هم شیخک پس از تراش، سمباده و پولیش زده می‌شود».

کارآفرین جوان ما با جهانی از تجربه در سخنانش به تولید تسبیح‌های ۱۰۱ عددی و ۳۳ عددی در این خانه قدیمی اشاره می‌کند و قدرشناسی را هم از یاد نمی‌برد و از حمایت‌های اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سخن به میان آورد.

وی این را هم بیان می‌کند که برای فروش تسبیح‌هایش محدودیتی ندارد و اگر مسئولان از طریق اعطای تسهیلات از وی حمایت کنند، می‌تواند برای ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند.

«جواد محرم‌پور» رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه هم نسبت به ظرفیت اشتغالزایی این صنعت واقف است و می‌گوید: به دنبال راهکارهایی برای اشتغالزایی بیشتر و صادرات بالاتر تسبیح مراغه هستیم و اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است.

به گزارش ایرنا در گوشه و کنار این کهن‌شهر هنرمندان برجسته‌ای سکونت دارند که بی سر و صدا و در خانه‌هایشان تسبیح‌های با ارزشی تولید و عرضه می‌کنند اما وجود این صنعت و ظرفیت در مراغه به ندرت در افکار عمومی معرفی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha