دارالقرار شمس، قطب فرهنگ و هنر ایران زمین

ارومیه- ایرنا- خوی شهری با قدمت هفت هزار ساله و با جای گرفتن ستارگان آسمان فرهنگ و هنر ایران زمین نظیر شمس تبریزی در آن، به میعادگاه دغدغه مندان حوزه های فرهنگی و قطب فرهنگ و هنر ایران زمین بوده که در این راستا، برنامه های فاخر فرهنگی تدارک دیده شده که اوج آنها در مهرماه امسال به انجام رسید.

به گزارش ایرنا، خوی در شمال آذربایجان غربی به دارالمومنین نیز مشهور بوده و از جاذبه های تاریخی و فرهنگی بی بدیل برخوردار است؛ هرساله از هنرمندان و فرهنگ دوستان جهان ایران و جهان میزبانی کرده و در جوار عارف نامی و مقتدای مولانا، همایش ها، جشنواره ها و برنامه های مختلفی برگزار کرده و نقطه تلاقی دوستداران ادب و فرهنگ ایران زمین می شود.

شمس پژوهان و مولوی پژوهان از دیگر نقاط جهان به ویژه از کشورهای همجوار در این شهر گردهم آمده و اشعار مولانا و شمس بازخوانی کرده و باردیگر نوای خوش این اشعار درفضا طنین انداز می شود.

قرارگرفتن آرامگاه و مزار بزرگان فرهنگ و هنر چون شمس تبریزی دراین شهر باعث شده سالانه خوی همایش ها، جشنواره ها و برنامه های ملی و بین المللی در بزرگداشت شمس و مولانا برگزار کرده و دوستداران فرهنگ و ادب را از اقصی نقاط جهان به گرد خود جمع کند؛ شاید کمتر شهری از این مزیت برخوردار است و چنین در حوزه فرهنگ گام برمی دارد.

از جمله برنامه ها و جشنواره هایی که شهرت جهانی دارد و هرساله اشعار مولانا و شمس را دراین شهر طنین انداز کرده و شمس پژوهان و مولانا پژوهان را گردهم می آورد، همایش بین المللی شمس و مولاناست که با حضور شمس پژوهان و مولوی شناسان و اساتیدی از هند و ترکیه و پاکستان برگزار می شود؛ همچنین در کنار این همایش بین المللی مثنوی خوانی و برگزاری آیین ورزش زورخانه ای در هسته مرکزی شهر هم اجرا می شود.

دارالقرار شمس، قطب فرهنگ و هنر ایران زمین

تاکید استاندار آذربایجان غربی بر اتمام طرح توسعه آرامگاه شمس

استاندار آذربایجان غربی بر اهتمام ویژه همه بخش های مرتبط برای اتمام طرح توسعه شمس در خوی تاکید کرد.

محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه سه قطب به عنوان کریدورهای فرهنگی معرفی شده که شهر خوی در آذربایجان غربی یکی از آن هاست، اظهار کرد: این شهر به دلیل اشتراکات فرهنگی با ۱۱ کشور که داریم، می‌تواند مثل نگین بدرخشد.سه قطب در کشور به عنوان کریدورهای فرهنگی معرفی شده که شهر خوی در آذربایجان غربی یکی از آن هاست،

وی ادامه داد: بین‌المللی کردن فرودگاه خوی نیز باید پیگیری شود چراکه کریدور هوایی قطعا در توسعه گردشگری و تعامل بین مسوولان شهرهای قونیه با خوی می تواند موثر باشد.

وی به ویژگی‌های برجسته استان آذربایجان‌غربی از نظر آثار تاریخی و فرهنگی افزود: آذربایجان غربی از لحاظ ثبت آثار تاریخی سومین استان کشور به شمار می رود و همین امر تاریخی بودن استان را می رساند که باید از این ظرفیت بیش از پیش استفاده شود.

ظرفیت های خوی در عرصه فرهنگ و هنر بی نظیر است

فرماندار خوی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان دارای ظرفیت های بی نظیر در عرصه هنر و فرهنگ است که باید از این ظرفیت ها به معنای واقعی کلمه بهره برد.

کریم علی نژاد افزود: ادارات میراث و فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در فعالیت های فرهنگی و هنری شهرستان از جمله جشنواره ها نقش آفرینی موثر داشته باشند.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین برنامه های این شهرستان، همایش شمس و مولانا و هفت روز فرهنگی در این شهرستان بود که حضور اندیشمندان از کشورهای مختلف جهان در این همایش را می توان نشان دهنده جایگاه خوی در حوزه فرهنگ، ادب و هنر دنیا دانست.

جشنواره موسیقی شمس و مولانا

جشنواره موسیقی شمس و مولانا از جمله برنامه های پرمخاطب فرهنگی است که ششمین دوره آن سال گذشته با حضور تیم هایی از سراسر کشور در شهر خوی آغاز شد و دوباره نوای موسیقایی عرفان در دارالقرار شمس طنین انداخت.

از نزدیک یک دهه گذشته علاوه بر همایش شمس که با حضور ادیبان، نویسندگان و صاحب نظران حوزه های مرتبط در خوی برگزار می شود، جشنواره موسیقی نیز تمهید شده تا نوای موسیقایی عرفان نیز از این شهر طنین انداز شود.

جشنواره موسیقی شمس و مولانا از جمله مهمترین جشنواره های هنری در کشور به شمار می رود که در کنار یادمان شمس در خوی برگزار می شود.

در این جشنواره تاکنون دهها تیم موسیقی برتر کشور اقدام به اجرا کرده اند و استقبال مردم شهر خوی، آذربایجان غربی و حتی بسیاری از استان های همسایه و حتی عمقی کشور در این جشنواره همواره قابل توجه بوده است.

دارالقرار شمس، قطب فرهنگ و هنر ایران زمین

آرامگاه شمس تبریزی از جلوه های زیبای شهر خوی

آرامگاه شمس تبریزی که حدود یک دهه ای از ساماندهی آن می گذرد، همه ساله در فصول مختلف سال به ویژه ایام شهریور و مهر، میزبان هزاران نفر از مردم منطقه و حتی استان های دیگر است.

رییس شورای اسلامی شهر خوی در این باره اظهار کرد: زیبایی های عیان و نهان از یک طرف و آرامیدن شمس تبریزی در خاک این شهر، ۲ وجهه زیبای شهر خوی است.

حمیدرضا عمرانی افزود: زنده نگهداشتن یاد و فلسفه عرفانی اندیشه شمس و مولانا با برپایی رویدادهای گوناگون و مشترک فرهنگی و هنری و جشنواره‌های مختلف امکان پذیر است.

وی اضافه کرد: مزار شمس تبریزی در خوی و آرامگاه مولانا در قونیه بهانه ای برای همدلی و شاد بودن به شمار می رود که می توان از این ظرفیت بسیار بیشتر استفاده کرده و مردم مشتاق را با عرفان این ۲ عارف والامقام نیز آشنا کرد.

دهمین همایش بین المللی شمس و مولانا

دهمین همایش شمس و مولانا امسال با بیش از ۱۲۰ نفر از علاقمندان و شمس پژوهان و مولوی شناسان و اساتیدی از هند و ترکیه و پاکستان برگزارشد.

اجرای مثنوی خوانی و برگزاری آیین ورزش زورخانه ای در هسته مرکزی شهر و پیاده راه های تازه احداث شده از برنامه های حاشیه ای دهمین همایش بین المللی شمس و مولانا بود.
دارالقرار شمس، قطب فرهنگ و هنر ایران زمین

هفت روز فرهنگی درخوی

با برگزاری دهمین همایش بین‌المللی و هفتمین جشنواره ملی موسیقی شمس و مولانا شهرستان خوی امسال هفت روز فرهنگی را تجربه کرد.

در این رویداد بیش از ۸۰ نفر از هنرمندان برتر کشور در حوزه موسیقی اصیل، خوشنویسی و شعردر هفت روز فرهنگی خوی میهمان مردم این شهرستان شدند.

همچنین فیلم سینمایی «مست عشق» همزمان با برگزاری همایش بین‌المللی شمس و مولانا به صورت رایگان با حضور آحاد مردم اکران شد.

علاوه بر برگزاری عصر شعر با حضور جمعی از شاعران برجسته کشور و پیشکسوتان شعر خوی، به پاس رویداد «هفت روز فرهنگی خوی» و به مناسبت روز شعر و ادب و بزرگداشت استاد شهریار، سردیس استاد محمد آقاسی از طرف خانواده ایشان به موزه شمس و مولانا اهدا شد.

همایش علمی نجوم هم در هفت روز فرهنگی خوی با عنوان «بر آسمان جوییم یار» برگزارشد و ۶ گروه برتر موسیقی اصیل ایرانی در پارک ملت خوی همزمان با «هفت روز فرهنگی» اجرا داشته و برای اولین بار این بخش را مردم بصورت مجازی داوری کردند.

این رویداد فرهنگی شامل برپایی نمایشگاه آثار و ‌هنرنمایی هنرمندان خوشنویس برجسته کشور با موضوع شمس ومولانا، برگزاری هفتمین جشنواره ملی موسیقی شمس ومولانا، شب شعر شمس و ‌مولانا و شب شعر ویژه سالروز ولادت پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) بود.

دارالقرار شمس، قطب فرهنگ و هنر ایران زمین

خوی میزبان بزرگترین جشنواره فرهنگی کشور

خوی امسال با حضور ۶ گروه موسیقی، ۴۸ هنرمند خوشنویس و دهها صاحب نظر حوزه ادب، فرهنگ، هنر و شعر میزبان بزرگترین جشنواره فرهنگی کشور شد.

به گفته شهردار خوی امسال رویداد ملی شمس و مولانا در سه بخش موسیقی اصیل ایرانی، خوشنویسی و شعر و نیز همایش بین‌المللی باحضور شرکت کنندگان و اساتید داخلی و خارجی برگزار شد.

حسن نصرالله پور با اشاره به تعداد شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی شمس و مولانا، اظهار کرد: امسال در بخش موسیقی اصیل ایرانی از میان ۳۵۰ گروه موسیقی سنتی و اصیل ایرانی، ۶ گروه از استان های کرمانشاه، خراسان رضوی، همدان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی حضور داشتند.

گذشته از برنامه های فرهنگی که هرساله برگزار می شود خوی از ظرفیت ها و قابلیت ها و به عبارتی دیدنی های دیگری برخوردار است که در کنار برنامه های فرهنگی چشم هرگردشگر و میهمانی را به خود جلب می کند از جمله آنها آداب و رسوم و جاذبه های تاریخی بی نظیر این کهن شهر است.

برگزاری نخستین جشنواره عکس دارالقرار شمس

نخستین جشنواره عکس دارالقرار شمس خوی به میزبانی شهرداری خوی با حضور ۲۰ عکاس حرفه‌ای از ۱۳ استان کشور در این شهر آغاز شد.

شهردار خوی در این خصوص گفت: این جشنواره ملی در ۲ بخش اردویی- حضوری و غیر حضوری برگزار می‌شود که ۷۱ عکاس از سراسر کشور با ارسال رزومه خود داوطلب شرکت در بخش حضوری شده‌اند.

حسن نصرالله پور افزود: رزومه های ارسالی به دبیرخانه توسط هیأت علمی جشنواره بررسی شده و در نهایت ۲۰ عکاس حرفه‌ای از ۱۳ استان کشور را شایسته دعوت و حضور در اردوی ملی این جشنواره دانسته است.

وی اضافه کرد: این عکاسان از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس، خراسان رضوی، زنجان، چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی، گیلان، اصفهان، کردستان، تهران، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان به اردوی این جشنواره ملی دعوت شده و در این رویداد هنری به رقابت عکاسانه خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: جشنواره در سه بخش اصلی (چهره شهر)، ویژه (فرش خوی) و جنبی (خوی در گذر تاریخ) برگزار می‌شود و داوری آثار بر عهده رومین محتشم، کریم متقی و جواد عسکراوغلی است که از اساتید و عکاسان برجسته کشور هستند.

شهردار خوی برگزاری کارگاه‌های انتقال تجربه توسط اساتید و عکاسان مطرح کشور را از جمله برنامه‌های جنبی این جشنواره عنوان کرد و گفت: این کارگاه‌ها در راستای انتقال تجربه‌های عکاسانه در سالن اجتماعات شهرداری خوی برگزار می‌شود و حضور عموم علاقمندان در این کارگاه‌ها آزاد و رایگان است.

آداب و رسوم خوی تلفیقی از آیین‌های پیش از اسلام

آداب و رسوم کهن در شهر و منطقه خوی، تلفیقی از آیین های پیش از اسلام و اسلامی است؛ عاشیق‌ها نماد فرهنگ اصیل منطقه، هنوز در زندگی مردم حضوری چشمگیر دارند و هرچند که بسیاری آداب و رسوم ملی در اثر زندگی نوین‌شده امروزی به ورطه فراموشی سپرده شده‌اند ولی باز گاه گاهی در گوشه و کنار خصوصا در روستاها دیده می‌شوند

و علاوه براین آداب و رسومی همانند" کوسا، سایاچی، آیین برداشت گندم (تاخیل)، عروسی‌های پر دبدبه و مفصل، نامگذاری فرزندان، طلب باران، روز قوچ رسم ننه تپه، رسم خضر نبی (خیدیر نبی)" از جمله آداب و رسومی هستند که باوجود رنگ فراموشی گرفتن همچنان نفس می کشند.

مقبره و برج شمس تبریزی، مقبره پوریای ولی، پل خاتون، بازار سرپوشیده، خانه کبیری‌ها، مساجد قدیمی مطلب‌خان، ملاحسن، سیدالشهدا، حاجی بابا، کاروانسرای خان ، کلیساهای سورپ سرکیس و ماهلازان، امامزاده سید بهلول و… می‌باشند که بخشی از تاریخ ارزشمند این شهرستان را به تصویر کشیده اند از جمله آثار تاریخی خوی محسوب می شوند.

تمامی این جاذبه هی تاریخی و آداب و رسوم در کنار برنامه های فرهنگی قرار گرفته و زیبایی برنامه های فرهنگی و هنری را مضاعف می کنند و می توان گفت خوی نه تنها قطب برنامه های فاخر و فرا ملی فرهنگی است بلکه جاذبه های تاریخی آن نیز کم از برنامه های فرهنگیش ندارند.

به گزارش ایرنا، شهرستان خوی بعد از ارومیه دومین شهر بزرگ و پرجمعیت آذربایجان غربی است که برنامه های فرهنگی قابل توجهی طی سال های اخیر در آن به اجرا درآمده است.

مزار شمس تبریزی از عرفای بزرگ قرن هفتم هجری قمری در این شهر بوده و بسیاری از مشتاقان حوزه ادب و عرفان، سالانه در همایش و جشنواره شمس و مولانا در این شهرستان حضور یافته و به این عارف نامی ادای احترام می کنند.

همچنین مقدمات خواهر خواندگی شهرهای خوی و قونیه برای اولین بار در آذر سال ۱۳۸۷ با ایجاد پل فرهنگی و دوستی بین شهرهای خوی و قونیه ایجاد شد که طی آن اسین چلپی بیست و دومین نواده مولانا در مقبره شمس به عنوان شهروند افتخاری خوی انتخاب شد.

خوی یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی برای دفاع از ایران در طول تاریخ بوده‌است. در نزدیکی این شهر نبرد سرنوشت‌ساز و حماسی چالدران در میان دو امپراتوری ایران و عثمانی رخ داد. در ایران باستان و به ویژه در دوران اشکانی و ساسانی، سرزمینی که امروز، خوی نامیده می‌شود از ارزش نظامی بسزایی برخوردار بود و در این سرزمین یکی از مهم‌ترین قلاع نظامی ایران یعنی قلعه زینتا قرار داشت، دژ زینتا به دلیل آنکه در غرب ایالت آتروپاتن (آذربایجان) و در نزدیکی ارمنستان بود، هنگامی که امپراتوری روم از طریق ارمنستان به ایران یورش می‌آوردند، اولین پادگان برای دفاع از ایران بود. در زمانی نیز که ایران درصدد اعمال حاکمیت بر ارمنستان بود، قلعه زینتا پایگاهی برای سپاهیان ایران جهت تدارک لشکرکشی به ارمنستان به‌شمار می‌رفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha