پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی «پایلوت تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی»

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی سازمان امور اراضی کشور گفت: طرح «هر شهرستان یک پایلوت تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی» در مدت یک سال به‌طور میانگین ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «روح‌الله درویش‌خضری» افزود: در قالب طرح «هر شهرستان یک پایلوت» در مجموع تجمیع و یکپارچه‌سازی ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی هدفگذاری شده و این طرح تاکنون به طور میانگین ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که می‌توان آن را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در سال ۱۴۰۲ کلید خورد، اظهار داشت: سال گذشته اجرای ۱۰ هزار هکتار در قالب طرح مذکور از سوی سازمان امور اراضی کشور هدفگذاری شد که با ترویج، اقبال کشاورزان و تامین منابع اعتباری، این عدد به ۱۳ هزار هکتار افزایش یافت.

این مسئول تصریح‌کرد: برای هر پایلوت در هر شهرستان، دست‌کم ۱۰۰ هکتار اجرای تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی را هدفگذاری کرده‌ایم.

درویش خضری گفت: اکنون نزدیک به ۴۸۰ پایلوت تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی در ۳۰۰ شهرستان در حال اجرا است.

مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی سازمان امور اراضی کشور اضافه‌کرد: برخی از شهرستان‌ها دو تا سه پایلوت را اجرا می‌کنند و بعضی دیگر به دلیل کوهستانی بودن و محدودیت‌های جغرافیایی، پایلوت ندارند.

وی تصریح کرد: هشت پایلوت نمونه و ویژه کشوری در استان‌های پیشگام قم، قزوین، البرز، تهران، زنجان، سمنان و اصفهان انتخاب کرده‌ایم و عملیات تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی در این استان‌ها اجرا شده یا در حال اجرا است.

درویش خضری اظهار داشت: از این هشت پایلوت که از سوی سازمان امور اراضی کشور رصد می‌شود، ۶ پایلوت با موفقیت عملیاتی شده و ۲ پایلوت دیگر در استان اصفهان به دلیل هزینه‌های زیاد نوسازی و مرمت قنوات، نیاز به اعتبارات بیشتری دارد.

مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: با ارائه مشوق‌ها و حمایت‌های اعتباری دولت، اهداف کمی و کیفی این طرح محقق می‌شود.

وی، پیشرفت فیزیکی پایلوت‌های تجمیع و یکپارچه‌سازی در قالب طرح مذکور در استان‌هایی همچون زنجان، قزوین و البرز را ۱۰۰ درصد عنوان کرد.

درویش خضری گفت: لرستان، اردبیل، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز در اجرای عملیات تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی در قالب این طرح، عملکرد خوبی داشته‌اند.

وی با اشاره به این که به ازای هر پایلوت، کارگروه‌های شهرستانی و سپس کارگروه استانی تشکیل شده است، افزود: مشکلات و نیازهای شهرستان‌ها و استان‌ها برای انجام عملیات تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی به کارگروه ملی در سازمان امور اراضی کشور منتقل می‌شود.

مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی سازمان امور اراضی کشور اظهارداشت: اکنون ۱۳۰ کارگروه یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی شهرستانی و استانی داریم و مصوبات این کارگروه‌ها لازم‌الاجرا هستند.

وی افزود: برنامه تجمیع و یکپارچه‌سازی از برنامه‌ها و سیاست‌های مهم وزارت جهادکشاورزی است و این برنامه با جدیت در دولت چهاردهم ادامه خواهد یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha